Sida 46 av 60

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 21:22:28, 18-01-2019
av outback
Eller finns möjlighet att på enkelt sätt få ett "skoterdrag" fast bak på atv?

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 11:24:38, 19-01-2019
av osla
outback skrev:Eller finns möjlighet att på enkelt sätt få ett "skoterdrag" fast bak på atv?

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Gjorde bara en adapter med en kulhandske och svetsade fast skoter draget i den, inte optimalt då draget ledar på kulan, men fungerar bra att dra med

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 15:22:48, 19-01-2019
av Martin.Eriksson
Ser det ut som på min utv är de ju enkelt å bygga annat drag.
Bara en bit fyrkantsrör å sen en krok i änden..

Bild
Bild
Bild

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 13:02:42, 29-01-2019
av Volvot24
.

Isrivare

Har hängt upp dessa med buntband, med det håller inte länge.
Bild

Så nu punktar jag fast länköglor, att smyga in en av kråktårna i.

Bild


- Provkört. Funkar finfint!

- Jag var noga med att bara punkta fast de klena kjedjeöglorna, i trailingarmarna.

.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 12:58:53, 11-02-2019
av Volvot24
VARNING Dåligt konstruerad Dragkrok

Har sista åkturen tappat kälken två gånger. Nu kör jag lugnt, när jag drar kälke, så inget hände.
Detta med låssprint monterad. Låssprinten är till för att förhindra att lådläppen rör sig nedåt, efter man har kopplat kälke till skotern.

- Låsläppen har smugit förbi själva krokens övre ände.

Bild

Ska ju stanna här! Och förhindra att dragöglan på kälken kan hoppa ur dragkroken uppåt.

Bild
Bild

Endera är hålet för skruven felborrat någon millimeter, eller så är krokens gap för stort.
Den kroken rätar man inte i första hand! Inte ens med ett lass på timmerkälken.

- Lånar en kraftigare press och böjer ihop lite.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 13:09:51, 11-02-2019
av Ivar Risslén
Du har dragit för tungt så att kroken vill räta ut sig. Det är ett inte ovanligt fel på den typen av drag.

Jag har lagt en liten svetspärla högst upp på kroken så att plåtflärpen har lite bättre stöd.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 13:15:03, 11-02-2019
av Volvot24
.

Tungt? Kroken har uppfört sig så från början då och då. Nu har jag kört 170 mil, sen ny.

Är ingen precisiontillverkning precis.

Hade tänkt på detta med att svetsa... Gör det efter att jag tryckt ihop kroken lite.

Ska kolla vilken kraft som behövs.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 13:23:09, 11-02-2019
av Ivar Risslén
Det är en billig och enkel konstruktion av kroken som fungerar bra om man kör försiktigt på plan mark. Jag kan inte förstå att inte tillverkarna har kommit på en annan säkrare model på dragkrok för den modellen har funnits sedan 60-talet.
Ockelbo och kanske fler märken hade ett gaffeldrag ett tag. Det var lite mer omständigt att koppla doningarna med men man hade åtminstone med sig lasset hem.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 13:23:53, 11-02-2019
av outback
Jag förlängde låsflärpen.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 13:47:31, 11-02-2019
av Volvot24
Just det... låsflärpen har blivit lite nött. Kanske några tiondelar i änden mot kroken och lite i skruvhålet

Men har studerat bilder sen skotern gått mindre än 30 mil, då utan att haft någon kälke.

Böjen och öppningen på kroken, ser ut att vara lika.


Pressar ihop kroken lite... så får vi se vad det blir.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 13:57:21, 11-02-2019
av Ivar Risslén
Det är för liten anliggningsyta på låsflärpen mot kroken så att det behövs inte så stor kraft för att trycka bort lite material på plåten.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 14:21:45, 11-02-2019
av Volvot24
.

Ordningen återställd...

Krävdes dryga 2.5 ton, för att böja kroken.

Bild
Bild

Och så tungt har jag garanerat aldrig dragit, att det skulle rätat kroken.

Och denna kommer att kopplas varje gång framöver, i vart fall när det sitter folk i bingen.
Bild

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 20:22:22, 14-02-2019
av Volvot24
.

Provkörde kälke o drag. Så bra har det aldrig varit!

Kanske kunde klämt ihop lite mer, för då hade kälkens dragögla alltid hamnat längst ned i kroken, utan att kasa upp mot flärpen. Ska kolla framöver hur kroken slits.

- Tänkte köra upp ett spår till målet vid SS4. Typ 5 km från stugan.

Rakt genom skogen och ut på myrarna.

70 cm blöt tösnö, + 5 grader. Harvade mig fram i princip på den frusna myren, under snön.
Körde dessutom vilse, fast solen är väl i syd?

En vända in i norge och sen hem. Blev tillfälligt lite hispig, innan jag kände igen bergen.

Gör ett nytt försök te möran, när snön satt sig i tövädret.

.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 10:34:08, 16-02-2019
av Volvot24
.

Plus 7 grader, kl 09.00

Men tänka sig... jag tog mig fram till nära slutet av SS4.

Nu har jag alltså varit delaktig på svenska rallyt!
Såg de 12 första ekipagen och några förfriskade polacker, som förirrat sig ut i skogen, krypande på alla fyra, typ fyrhjulsdrift. Fler var det inte just där.

Tog mig en kaffe och drog iväg i lössnön.
Sjönk ned en 40 av 70 cm, med min klumpeduns. Spelade loss mig några gpnger mellan tallarna. Skotern är "valter", klättrar på bandet. Skulle nog behöva lappskidor.
Går liksom inte att luta/styra skotern rätt med kroppstyngden då matran är dryga 50 cm.

Såg några åkandes Summit. De trivdes. De har ju nästan inga skidor alls.

Bild

Kunde varit käckt att ha en 200 kg:s maskin! Minns min Skidoo Elan, 250 långmatta... Den var lätt.

Visst hade Lynx nåt liknande?

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 18:43:34, 31-03-2019
av Volvot24
.
Serviceläge för underredet.

Den ser ju hel o fin ut Nästan som ny!


- Nära att det blev en sista vurpa, nu i slutet på säsongen.
O så var timmerdoningen med o drog i sidled.

Dessa lömska isvallar i lössnön.

Fick fatt i spaden, som jag använde som stötta. Smög runt
och fick fast rep....

Gick fint, trots dryga 300 kg.

Bild