Sida 47 av 60

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 18:53:31, 31-03-2019
av Volvot24
.
Serviceläge för underredet.

Den ser ju hel o fin ut Nästan som ny!


- Nära att det blev en sista vurpa, nu i slutet på säsongen.
O så var timmerdoningen med o drog i sidled.

Dessa lömska isvallar i lössnön.

Fick fatt i spaden, som jag använde som stötta. Smög runt
och fick fast rep....

Gick fint, trots dryga 300 kg.

Bild

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 08:48:32, 23-05-2019
av Volvot24
.

Nu är Widetracken smord och uppställd med slackad matta. Har funkat utmärkt.

Två saker irriterar dock.

* Än en gång, trots låga mil har kopplingen mellan ljuddämpare och grenrör spruckit. Är för klent material. Svarvar en plugg, motsvarande konan på grenröret, som stöd vid påsetsning av en hylsa utanpå den befintliga kopplingen på ljuddämpare.

* Den genomgående axeln, längst bak (rullen), går rakt igenom, som en rundstång med ett gängat hål i varje ände.

Detta gör det svårt att lossa fästskruvarna, eller dra åt på ett bra sätt.
Händer varje gång man ska justera mattan.

Man kan ju inte borra ett hål rakt genom axeln, på mitten för att sätta i en pinne. Då blir axeln försvagad.
Samma om man fräser en nyckelfattning.

Kanske kapa distansröret som ligger mellan hjulen, på mitten.

Svetsa eller hårdlöda fast en större mutter mitt på axeln?
Förkortar de två rörstuparna enligt ovan, motsvarande halva mutterhöjden.

Borde funka om nu inte axeln är av nån lättmetallegering.
Tiggar man i sånt, så vet man inte riktigt vad som händer med hårdheten.

Vad tror Ni?

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 20:50:09, 23-05-2019
av Thelemorf
Lossa axlar på skotrar brukar vara enklast med mutterknack

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 20:55:14, 23-05-2019
av Martin.Eriksson
Varför slacka mattan? helt onödigt. slipper ju krångla med axeln då.. annars funkar de med mutterknacken som sagt..

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 22:19:21, 23-05-2019
av Volvot24
Jo, jo... Förstår detta.

Men nu, om mattan spårar fel t ex...

Har ju inte med mig kompressor och mutterknack ut i snöhögen vid t ex sommarstugan..

Förresten, så vet jag inte hur hårt min mutterknackare drar.

Vet du?

.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 22:35:38, 23-05-2019
av Martin.Eriksson
Hur hårt den slår? 612nm har ja för mig men det ärju loss de ska å då spelar det ingen roll. Vid åt dragning kör man bara så det tar stopp sen drar man ju för hand.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 23:06:05, 23-05-2019
av torbjorn_forsman
Volvot24 skrev:
Förresten, så vet jag inte hur hårt min mutterknackare drar.

Vet du?

.


Det beror helt och hållet på hur mycket det fjädrar i förlängare och ev veka saker under skruvskallen, hur mycket hylsan glappar på mutter och fyrkanttapp osv osv. Egentligen vore det mer ärligt att ange en mutterdragares kapacitet i J slagenergi än i Nm vridmoment.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 17:19:44, 13-12-2019
av Volvot24
.
Problem Avgassystem

Närmare bestämt skarven mellan grenrör och ljuddämparen.

Första sprickorna kom efter endast 100 mil.

Bild


Bild

Svetsade i tunnplåten. Efter ytterligare 150 mil, var det nya sprickor. Fast inte i svetsfogarna.

Nu har jag kollat på lite större maskiner av samma märke. Betydligt grövre material i och kring skarven.

Vad jag förstår, så vibrerar motorn högst normalt och dämparen vilar fastspänd i sina fästen. Även mot grenröret.
Motor kan inte vrida sig speciellt mycket och spelet till momentstaget är det rätta.

Hur löser jag detta mer beständigt?

1. Kan jag kapa bort en passande bit på ljuddämparen och grenröret, och svetsa fast en s k Flexibelt Skarvrör?

Bild

2. Eller rent utav trä på en bit rostfri Flexibel Avgasslang i stället för ljuddämparens kona och smyga upp den på grenröret. Byta till en ny bit, om slangen går sönder.
Bild

3. Någon jag pratade med, sa att jag lätt tillverkar en ny honkona till ljuddämparen.
Tar en passande rörstump med tjockare gods.
Värmer upp röret i ena änden till ljusrött och smider det rakt mot det lösplockade och kalla grenröret. Då kommer röränden att forma sig efter grenrörets hankona.

Kapar röret och svetsar fast i ljuddämparen.
Rör inte grenröret.

Att köpa ny dämpare, har jag inte tänkt göra.


- Vilket förslag skulle ni gå på, och varför
i s f?

.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 17:50:18, 13-12-2019
av outback
Jag svetsade dit en remsa plåt på min, sen fick det vara bra med det

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 18:18:06, 13-12-2019
av Volvot24
.

Gjorde just det också, men konan slog sig lite, så det läcker friskt.

Tänkte om det ginge å få till nåt "bättre".

.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 15:49:58, 14-12-2019
av fretchi
Brukar det inte sitta en ring av grafit som tätar där?

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 16:44:34, 14-12-2019
av torbjorn_forsman
Ofta, men inte alltid. Tror inte det fanns någon grafitring på brorsans Polaris från mitten av 80-talet, däremot är jag ganska säker på att man hittar grafitringar på 10 år nyare Arctic Cat.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 21:15:30, 14-12-2019
av Volvot24
.

Googlade

Får bli en grafitring framgent. Det blir minst åverkan.

.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 11:39:56, 16-12-2019
av Simnil
Finns universal han-honkonor så du kan byta.
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/a ... avgasdelar

Nu är ju inte din maskin trimmad till gränsen men var försiktig med att förändra för mycket i avgassystemet. Mottryck, expansionskammarens konor/vinklar, grenrörets längd, allt sådant påverkar motorgången och kanske viktigare bränsleblandning och avgastemperatur. Rätt ändringar kan ge effektvinst, fel ändring haveri.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 12:11:57, 16-12-2019
av Volvot24
.

Mången tack för tipset.
Beställer omgående.

Blir samma längd på avgassystemet.

För många år sedan pysslade jag med RC modellbåt, så begreppet är känt.

Webra Speed, med avstämd pipa. 10 cc och ca 3 hk, vid ett visst varvtalsområde, bl a beroende på pipans längd.

.