Sida 1 av 47

Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 21:32:41, 29-11-2016
av Volvot24
För 15 år sedan körde jag Lynx 535

Nu i november 2016 har jag hittat en Polaris Widetrak 2014, som rullat hela 7 mil.
Är helt i nyskick.

Så jag drar igång denna tråd för att dela kommande erfarenheter. Och givetvis ta del av andras.

Känner mig sugen på fiske o friluftsliv, som jag i o f s alltid pysslat med. Men nu med vidgat närområde.

Prio ett blir väl att skaffa en kälke av nåt slag. O sen fixa 50-mila service.
:grin:

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 23:12:12, 29-11-2016
av Volvot24
Då skotern är mer än två år, har fabriksgarantin gått ut. Har så att säga, stått över tiden.
Jag får ändå av firman ca 6 månaders garanti.

Så vilka verktyg mm, ska jag plocka fram inför de kommande regelbundna servicarna?

Byta olja i växellådan, kolla mattspänning, trycka i fett i smörjnipplar hör till, liksom koll att allt hänger ihop.

Vad mera specifikt kan det vara måntro?

Separat oljeinblandning ser det ut att vara. Är det idé att kolla hur mycket olja som förbrukas på t ex 20 liter bensin? 0.5 liter?

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 23:34:37, 29-11-2016
av Rödberget
Mycket bra skoter, oljan räcker läänge och en lampa tänds i god tid. Har en - 05:a och aldrig ens bytt stift, däremot v-lådeolja och mattan som du säger. Hade en -94 innan, i princip samma skoter, över 1.500 mil och inte repat nånting


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 23:44:14, 29-11-2016
av Volvot24
Finns även som fläktkyld och heter då 550 xl.

Har läst en hel del på nätet sen i går (då jag fick korn på denna). Och det skrivs hyllmetrar om för och nackdelar, när det gäller kylningen.
Blir det för illa och det blir varning för hög temp gång efter annan, efter körning på hårt underlag, så blir det väl att byta till nåt fläktkylt om något år.

Såg att det sitter vattenkylare i tunnelns framkant och under båda fotstegen!
Undras just om de senare skadas ofta?
Kunde ju dra dit ett plattjärn att hasa på.

Ska kolla om det går eller behövs en slags avgasslang för att leda avgaserna bakåt. Jag tänker bygga en låda åt hunden och ha längst bak.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 01:32:30, 30-11-2016
av Skrukke
I orginal utførende blir de sjelden varm, kanskje på varme vårdager, men da kan du jo laste fotstegen med sne. Flæktkyld/vattenkyld, monter en varmeapparat radiatorfor eksempel fra en Volvo 240 og vifte på din nyinnkjøpte meget gode scooter og du har en som aldri blir varm. Om det er så hårdt ute at du ikke får kjøling, da har sleiderne svidd seg fast på alle for lenge siden.
Du skal kjøre mye over stokk og stein før det blir problem med vannkjølt scooter, og din er vell prøvd i mange år. Flott scooter til det meste det der.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 07:44:02, 30-11-2016
av Volvot24
Tack. Det låter bra.

Lagt mig i hårdträning, så jag inte får "knarr" i senorna till högra handen. :mrgreen:

Knarr i armarna, fick alltid min far skogsarbetaren, när han började jobba efter semestern.

Bild

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 08:22:51, 30-11-2016
av Simnil
Oroa dej inte för kylarna under fotstegen, dom håller! Och som alla skoterkylare så är det snösprut som ska kyla dom, inte luft, så kapsla inte in dom i onödan.

Skaffa ett par isrivare som du kan fälla ner som skapar mera snösprut när det är hårt före.
Den här varianten är rätt bra, monteras så långt fram på boggiskenorna som möjligt, och dom överlever även att du backar med dom nerfällda.
http://www.skoterdelen.com/snoskoter/bo ... vare-44815

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 12:29:10, 30-11-2016
av Volvot24
Dolly till skidorna

Såg en fin variant hos den lokale handlaren. Stora hjul och satt ordentligt fast.
Men dyra.... mer än 2 500 kr/paret.

Smyger på dem framifrån. Bakom hjulet så går det plattjtärn in från varje sidan in mot glidskenan på undersidan av skidan.

Hjulstorleken gör att det går att köra över tröskeln till garaget. Men hjulen är inte svängbara.

Bild

Är väl färgen som är dyr.


Biltemas vete tusan om de är användbara? Små hjul.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 14:57:55, 30-11-2016
av torbjorn_forsman
Biltemas skoterdolly fungerar fullt tillräckligt bra på ett slätt betonggolv.

Den här skotern verkar ha bra tilltagen kylyta, så kylningen är knappast något att bekymra sig över. Problem med otillräcklig kylning på vattenkylda skotrar vid isigt före har man bara på extrema sportskotrar där tillverkaren har snålat lite väl mycket på värmeväxlarytan för att spara vikt. Och kanske på en och annan tidig vattenkyld modell från 80-talet, som kom till innan konstruktörerna hade lärt sig hur kylarna skulle dimensioneras.

I och med att skotern är ny och inte inkörd än så kan det ev vara idé att komplettera separatsmörjningen med någon % olja i bensinen på de första tankarna man gör av med. Kolla om det står något i instruktionsboken om extra smörjning under inkörningen eller om ÅF har några åsikter om saken.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 15:16:51, 30-11-2016
av Volvot24
Bra tips med lite extra olja i bensinen !


Någon som vet hur stor ström generatorn kan lämna?

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 15:23:09, 30-11-2016
av torbjorn_forsman
Ofta är elsystemet på en skoter uppdelat i två oberoende delar som matas från var sin spole innanför svänghjulet. En växelströmsdel för lyse, handtagsvärmare mm och en likströmsdel för batteriladdning, instrument, ev prylar som måste ha spänning även med avstängd motor mm. Hittar man en siffra på generatoreffekt i någon reklambroschyr eller instruktionsbok så gäller den ofta summan av bägge delarna.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 16:09:25, 30-11-2016
av tortap
Dollyhjulen var väl på sätt o vis smarta, men att man inte kan knuffa skotern i sidled är en stor begränsning i mitt tycke. Har man trångt kan det vara mycket värt att kunna knuffa den in i något trångt utrymme, mot en vägg eller så.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 16:25:32, 30-11-2016
av Volvot24
Förstod detta med elen.

Ang Dollyhjulen. Tänkte så jag också.

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 16:45:45, 30-11-2016
av 63an
Modifiera då med en spak tillhjulen så de lyfts upp! Vid behov :vissla:

Re: Polaris Widetrak 500 LX

InläggPostat: 17:18:13, 30-11-2016
av ac tc
I med 1% i tanken, toppa upp separatsmörjningen så du ser att det förbrukas olja.
- Det brukar bli ca 2% i oljeförbrukning när man kollar. Så det ska gå i en 3-5 dl när man tankar.
- Mattan ska vara så slack som möjligt utan att den rappar.
Prova att klara dig utan kälke, inge kul att släpa med alls.
- Justera fjädringen så mjukt du kan utan att den slår igenom.
- Styr den dåligt, prova att minska förspänningen på främre boggie fjädern.
- Alltid styrstål med koromant...du behöver kanske inte stålen med längsta koromanten dock.
Prova att nödstarta den hemma genom att linda ett snöre eller band på variatorn, skit tråkigt när man ryckt av snöret eller start apparaten fått för mycket rimfrost i sig.
- Ha alltid med en omgång nya stift och tändstift nyckel.
Använd hjälm, bäst funkar en crosshjälm med riktiga skoterglasögon ( dubbla glas ). En integralhjälm funkar inte alls, immar bara igen. Samma med jethjälmar och visir, visir överhuvudtaget funkar inte.
Handskar med goretex funkar bra tills du slår på handtagsvärmen...då går fukten in i handskarna istället och det formligen rinner om händerna.