Om det är otätt mellan insugningsgummi och motor kan det gå att åtgärda med någon bra, bensintålig tätningsmassa. Jag har lyckats med en som heter Loctite 518. Se upp med insugningsgummin av piratmärke, de brukar vara av urusel kvalitet och håller sällan mer än ett år.
Lågfartsmunstycket är samma
munstycke som brukar kallas tomgångsmunstycke på bilförgasare. Troligen nr 15 på sprängskissen. En del japanska småmotorförgasare har ett ganska lömskt konstruerat lågfartsmunstycke - ett långt munstycke med strypningen mitt på och lite grövre hål på bägge sidor om strypningen. Har man ett sådant räcker det inte med att bara kolla att det går att blåsa genom det, det kan ligga kvar skräp utanför strypningen som bara väntar på att få sätta igen den igen. Sådana munstycken bör man granska noga med lupp och bra lyse innan man betraktar dem som rena.
Man bör också passa på att rengöra kanalerna innanför lågfartsmunstycket och tomgångsblandningsskruven när man ändå håller på.
Vanligtvis brukar 2-cylindriga Yamahaskotrar ha mycket kraftigt tändsystem, de kan gå utmärkt på
tändstift som har slagit igen i skotrar av andra märken och kan alltså göra god nytta för att "köra ren" tändstiften från en annan maskin. Så om en Yamaha är "känslig på stiften" ska man nog misstänka fel i tändsystemet. Kanske halvt om halvt avbrott i någon spole på tändplattan, dålig
kontakt någonstans på lågspänningssidan av tändspolen eller liknande. På ET340 har tänddelarna ändrats många gånger och det finns en del varianter av tändplattor och CDI-boxar som bara användes ett enda år, så det gäller att hålla reda på årsmodeller och motornummer om man ska hitta rätt specar, schemor eller reservdelar.