Nu kom jag in sent i tråden och alla problem är väl lösta?
Hade en gång en Skidoo Elan 250, med membranförgasare. Den trilskades gång efter annan, tills jag hällde i lite K-sprit i tanken.
Tydligen blir det isproppar i förgasaren, även när motorn är varm och eller det är plusgrader ute.
Har med att luften passerar en
strypning i förgasaren. Just där blir det då kallare.
Min funkade så att den fick stå ett tag, så startade den. Värre blev det när det frös i förgasaren, när den stod stilla.
Kom på feletgenomatt motorn hoppade igång tillfälligt när jag hade i en slatt bensin i förgasaren när skotern trilskades.
Startade på slatten.... alltså bränslefel.
Om du har flottörförgasare, så kolla bränslekanalen mellan inkommande bränslenippel och flottörventilens säte.
Har vart med på flera maskiner att det samlas och byggs på skit just där, som en liten ulltuss.
Men var noga! Vissa
förgasare har ett löst
ventilsäte av t ex silikon. Plockar man då bort nålen och sen blåser med tryckluft, så ger sig sätet iväg all världens väg. Mitt säte var 3 mm i
diameter, men ljusrosa. Pjutt sa det, när det flög iväg och landade i broten på garagegolvet.