Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Yamaha et340 problem

52 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera skotrar här!

torbjorn_forsman

#31 » 21:58:30, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att det sitter någon slags backventiler i slangnipplarna på insugningsröret, kolla att de fungerar när du ändå håller på.
Ta också en titt på slangarna mellan oljebehållare och oljepump, och eventuellt filter på vägen (ser ofta ut som ett slangmonterat bränslefilter men mindre).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



maggen

#32 » 22:23:38, 12-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo dom hade problem med oljefonden, typ -69-70,därav att dom plockade bort dom på alla svensksålda i början. Yamaha hade oljeinjektion ända från början i övriga länder. Men orsaken till haverierna var att deras Yamalube vad för dålig, typ opumpbar när det blev kallt.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

td70 (trådstartaren)

#33 » 16:39:06, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild Sådär långt ihop plockat. Byte av slangar och rengörning av olje- och bensintank.

1 person gillar det här inlägget.
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

td70 (trådstartaren)

#34 » 20:41:55, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfte på sitsen när jag skulle ha bort bensintanken och gick se detta:Bild
Imorgon blir det att byta slangar, nytt sits överdrag och en ny skiva istället för den gamla bortmurknade.
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

Volvot24

#35 » 00:14:42, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kom jag in sent i tråden och alla problem är väl lösta?

Hade en gång en Skidoo Elan 250, med membranförgasare. Den trilskades gång efter annan, tills jag hällde i lite K-sprit i tanken.

Tydligen blir det isproppar i förgasaren, även när motorn är varm och eller det är plusgrader ute.
Har med att luften passerar en strypning i förgasaren. Just där blir det då kallare.

Min funkade så att den fick stå ett tag, så startade den. Värre blev det när det frös i förgasaren, när den stod stilla.
Kom på feletgenomatt motorn hoppade igång tillfälligt när jag hade i en slatt bensin i förgasaren när skotern trilskades.
Startade på slatten.... alltså bränslefel.



Om du har flottörförgasare, så kolla bränslekanalen mellan inkommande bränslenippel och flottörventilens säte.
Har vart med på flera maskiner att det samlas och byggs på skit just där, som en liten ulltuss.

Men var noga! Vissa förgasare har ett löst ventilsäte av t ex silikon. Plockar man då bort nålen och sen blåser med tryckluft, så ger sig sätet iväg all världens väg. Mitt säte var 3 mm i diameter, men ljusrosa. Pjutt sa det, när det flög iväg och landade i broten på garagegolvet.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Loke

#36 » 14:41:32, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Men var noga! Vissa förgasare har ett löst ventilsäte av t ex silikon. Plockar man då bort nålen och sen blåser med tryckluft, så ger sig sätet iväg all världens väg. Mitt säte var 3 mm i diameter, men ljusrosa. Pjutt sa det, när det flög iväg och landade i broten på garagegolvet.

Hehe, detta har jag varnat för i alla trådar jag varit delaktig i då det gäller bränslefel bla på trädgårdsmaskiner. Blåser man ut den lilla ringen utan att man märker det så kan förgasaren bli "obegripligt" obrukbar efter rengöring och återmontering. Har fått in en maskin som kunden har rengjort förgasare på, dvs plockat bort flottörhus och blåst i slanganslutningen och efter montering så har förgasaren flödat över "trots att det varit riktigt monterat" enl kunden, hem och leta efter en jätteliten ring har mina rekommendationer varit, och se, otroligt nog har kunden hittat igen "ringen" (sätet) tack vare att han inte hunnit städat/sopat garaget.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har själv faktiskt åkt på detta någon gång för en herrans massa år sen innan jag börjat med att skruva lite mer seriöst med trädgårdsmaskiner och det var då man lärde sig (hårda vägen) att det kunde sitta ett löst jättelitet säte till flottörnålen. Jag hade tur, såg i ögonvrån att det var något som drog iväg och tur som en tokig när jag stod på knäna och letade det (vad det nu kan ha varit) som farit iväg från förgasaren så såg jag en liiten ljusblå ring som låg ovanpå dyngan i ett hörn av lokalen, visste faktiskt inte vad det var jag letade efter den gången men efter som att "ringen" utmärkte sig gentemot övrig dynga så förstod jag att det var den som hade farit ur förgasaren vid renblåsning, efter lite funderingar så förstod jag även var den lilla jäveln skulle sitta. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Volvot24

#37 » 14:51:47, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Precis så gjorde jag! Och hörde dessutom pjuttet, när den lossnade. :grin:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

td70 (trådstartaren)

#38 » 21:42:43, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var igår och hämtade en till yamaha et igår och gick bra att rycka i startsnöret igår (hade inte ändå igång den) men när jag idag provade dra i snöret var den helt fast. Vad kan ha hänt under natten? Hur kan detta vara möjligt?
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

torbjorn_forsman

#39 » 21:59:23, 22-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det tänkas att förgasaren flödade över och det blev sughävert från tanken på något sätt, så vevhuset nu är fyllt med bensin?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas_77

#40 » 20:44:49, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var satt bränslefiltret som du bytte?
Yamaha har bränslefiltret inne i bränsletanken. Det är inte alla som vet om det.
Jag har sett flera Yamaha ET som haft eftermonterade filter på slangen till bränslepumpen.
Man har helt enkelt inte vetat om att det sitter ett filter i tanken. Och istället helt ovetandes monterat ett till bränslefilter i serie med det gamla.
Jag har bytt många tankfilter som sett hemska ut.

Är det något fel på bränsleslangarna?
Yamaha har haft väldigt hög kvalitet på sina bränsleslangar. :thumme:
Under all smuts kan dom vara i nära nyskick. Dom enda jag har sett som haft dåliga slangar har varit där ägarna bytt till "vanlig" bensinslang från Biltema/Mekonomen/Macken och så vidare.
Troligen har dom bytt på grund av att dom gamla slangarna sett "gamla och smutsiga ut".

Byter du så köp slangar av hög kvalitet från någon skoterfirma. Kostar lite mer men du slipper sprickorna som kommer som ett brev på posten med "vanlig" slang.
Minns inte vad materialet kallas på dom bra slangarna men din närmsta skoterfirma ska veta det.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#41 » 22:03:01, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat sätt att få bra bränsleslang är att köpa på någon industrigummifirma. Hydroscand, Rubber co eller liknande.

Ibland har OK och Mekonomen sålt slang av märke Trelleborg, som är av riktigt bra kvalitet. Men ibland har de ILO, Idealcarbur och liknande "skräpslangar". ILO kanske är någotsånär bensinbeständig men gummit på utsidan tål inte att sitta i ett motorrum och börjar ibland spricka sönder redan efter några veckor. Idealcarbur är av hemskt ojämn kvalitet - vissa slangar sväller upp och mjuknar, gummit blir så mjukt att det skärs sönder av slangklämmor , medan andra blir hårda som armeringsjärn efter att ha utsatts för bensin några månader.

Ska man ha en slang som ska befinna sig inne i tanken, så måste även gummit utanför armeringen vara bensinbeständigt, och det brukar det inte vara på vanliga bränsleslangar av god kvalitet. I vanliga fall är yttergummit av en annan kvalitet som ska vara nötningståligt och tåla olja, avgaser, väder och vind osv. Men när en sådan slang hamnar i en bränsletank så är det inte ovanligt att yttergummit löser upp sig i bensinen och rätt vad det är så har man det i bränslefiltret eller förgasarmunstyckena där det inte är till någon större glädje.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

td70 (trådstartaren)

#42 » 21:32:59, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att plocka isär motorn på nykomling-et:n. Den har troligtvis blivit körd i någon vak och sen lämnat oanvänd så det finns vatten i vevhuset och i kedjehuset. Hur ska man komma åt att tomma bort detta vatten å kontrollera ramlager, packningar osv.?
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

ac tc

#43 » 14:56:16, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ur med stiften och ryck...
Kjedjehuset byter du bara olja i, rätt vanligt med lite vatten i dom även om dom är obadade. Det är en enkel uppgift för oljan i kjedjehuset så du behöver inte köpa nån dyr märkes olja, det mesta från Atf, motorolja till hypoid Gl5 funkar utmärkt.
Sak du kolla lagren så måste den isär.
Häpnadsväckande ofta så klarar dom ett bad utan större problem.
När du väl får igång den så ska den köras ordentligt så allt vatten ångar ur, inte 3 minuter på tomgång hemma på gården.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#44 » 15:00:13, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till förresten...
- en tvåtaktare får under inga förhållanden dra tjyvluft efter gasaren, du får fina hål i kolvarna eller så skär den. ( Fråga inte hur jag vet...men jag har lärt mig att kolla stiften i början på varje säsong. Tummen i styret i en kilometer, stäng av snabbt som ögat och ur med stiften. Är dom ljusare än mellanbrun är det fara å färde..)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

td70 (trådstartaren)

#45 » 19:18:34, 08-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på och plockar isär et:ns motor och nu funderar jag på hur den ska öppnas. Har skruvat loss alla synliga skruvar men den vill inte ge sig ändå. Finns det några skruvar som man inte ser men som måst bort för att kunna ploca isär motorn?
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se