Sida 1 av 3

Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 20:40:12, 15-12-2016
av Martin.Eriksson
Ja då har man gjort det igen, skaffat sig bekymmer alltså...
Köpte en 98as RMK600 som dom stoppat i en IQ440 motor från 06 i.
Körde en snabb runda på täkten med den häromdan men var plusgrader å regn så ville bara testa å den gick utan problem.
Idag tänkte ja testa lite mer då de är nån minus iaf.. åkte runt några varv gasa o lekte å sen bara tvärdog den.
Får svag gnista nån gång ibland när man rycker å kollar. tillomed så den tänder till lite grann nån gång sen blir den väl för sur å då är de dött..
Den mesta elen är ju urkopplad men lyse å dödarn på styre är i funktion..
har testat med olika stift utan skillnad.
Så vad tror den samlade eliten att de kan vara för fel?

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 20:37:13, 29-12-2016
av Martin.Eriksson
Lite uppdatering, fick igång den efter några dagar å den gick en stund sen död igen..
Sen har ja kollat genom typ allt å försökt mätt å kollat all el..
Chansa å köpte en tändspole å bytte den å den gick ju som vanligt men bara en stund efter så dog den igen. går få igång den men går bara lite stund å så kan den hålla på men blir sämre å sämre till att inte starta alls typ..
Så inbillar mig att de är statorn så har rivit bort den å lämna in den till en firma i timrå så får dom linda om den.. då vet ja att den är okej sen iaf..

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 20:45:05, 29-12-2016
av Andreas Mattsson
Bild

dessa är för gnistan iaf,tror nästan jag haft en sån där,krisar det så kan jag kolla vad jag har.

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 20:52:00, 29-12-2016
av Martin.Eriksson
Ja alla motordelar till en 06as iq440 är ju intressanta :smile:

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 21:16:03, 29-12-2016
av Andreas Mattsson
Liten motor med mycket effekt.är nog bara atomerna i skogen kvar efter den.

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 21:35:31, 29-12-2016
av bangt
sitter det inte nån cdi box på den? isf kan ju den ha fel.

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 21:41:19, 29-12-2016
av Martin.Eriksson
Jo självklart sitter de en sån. Nästa steg är å byta den men tänkte börja med statorn så man vet den är okej iaf..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 01:32:54, 30-12-2016
av Skrukke
Statorn, trur ikke det, den kan du lett måle, og se om det er gjennomgang i den. Den feilen din der høres ut som at det er CDI boxen som er sønder. Cdi boksen trur jeg det skal være mulig å måle ut den og, har du ikke en polaris forhandler i nærheten.

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 01:43:39, 30-12-2016
av Martin.Eriksson
Statorn kan visa rätt värden men va paj ändå. Cdi går inte mäta å inte heller plocka isär..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 01:49:31, 30-12-2016
av Skrukke
Rotax fra rundt 1990, der var det mulig å måle ut cdi boxen, men det var egentlig kun en indikasjon på om den var gåen eller ikke.
Klart :ohnej: det er jo i forige år tusen, så det er klart det er lenge siden.
Lykke til.

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 11:54:00, 30-12-2016
av torbjorn_forsman
Ska man mäta på en statorlindning och vara säker på att hitta alla slags fel så räcker det inte med att bara ohmmäta med en vanlig multimeter, utan man bör också mäta induktans och förlustfaktor i lindningarna, helst vid två olika frekvenser. Då kan man vara säker på att hitta eventuella kortslutna varv och andra dåligheter. Helst bör man ha en hel likadan stator att jämföra med eftersom induktansvärdena inte brukar stå i verkstadshandböcker, men man kan också komma en bit på väg genom att kolla att induktans och förlustfaktor ändrar sig ungefär lika mycket med frekvensen på alla lindningar. Om någon avviker kraftigt (t ex har mycket högre förluster eller får mycket olika induktans beroende på frekvens) så kan man misstänka ett kortslutet varv.

På CDI-boxar kan man ibland hitta vissa slags fel genom att mäta på de ledningar som kommer ut ur den, men långt ifrån allt. Det är rätt störande att de brukar vara ingjutna, det underlättar inte direkt reparationer. Har man väl lyckats få loss gjutmassan är de flesta fel ganska enkla att åtgärda - dåliga lödningar, läckande elektrolytkondensatorer mm.

Ett annat tips, i och med att det har bytts motor i skotern och det som finns kvar av elsystemet nog är ganska hemgjort, är att kolla att det inte saknas någon jordning - t ex från tändspole till CDI-box eller motorblock. Tändspolen i CDI-system har nästan alltid primären ansluten mellan en ledning från CDI och jord, ofta ska den jordas via fästskruvarna.

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 15:50:10, 31-12-2016
av Volvot24
Höres ut som om det är ett värmeberoende fel.

Inte säkert att det är just värmen från motorn som skulle kunna vara orsaken. Lika troligt att det är värmen inuti CDI-boxen. Du vet.... gamla TV-apparater som det blev glapp i lödningar mm när de blev varma.

Sen funderar jag på detta med induktans? Det är väl ändå inte en storhet, som ändras med frekvensen?

Gissar att det ska vara impedans Z.
Typ frekvensberoende motstånd.

XL = 2 x 3.14 x f x L, Induktiv reaktans

Detta är dock inte samma som Z, impedans. Z anges som ett resultat av både reaktans och resistans.

Rätta mig gärna om jag har fel p g a eller i k a ålder och/eller senilitet.

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 17:33:04, 31-12-2016
av anders.andersson
XL ingår ju i impedans triangeln. R och XL är katetrar o Z är hypotenusan.

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 18:40:10, 31-12-2016
av Blockstens trollet
Om en skoter hamnar i vatten kan tändningen upphöra fukt i spolarna torka upp med hårtork spreja på 5-56 eller wd40 eller silikonolja ett fenomen fel också.

Re: Polaris med dålig gnista..

InläggPostat: 18:54:28, 31-12-2016
av Martin.Eriksson
Cdi boxen sitter på luftburken och borde inte ändra temp direkt. skotern har stått i varmgarage hela tiden..
Första gången den dog stod den några dagar i garaget utan att vilja starta, enda den gjorde var å tända till å sen bli sur..
Sen helt plötsligt en dag kände den för å starta hur lätt som helst.. tog den på en tur å åkte kanske 10 min sen stanna den. fick igång den å den gick nån minut sen stopp sen sämre å sämre.. tog in den i garaget å nån dag senare starta den hur bra som helt. bytte tändspolen å testa å samma visa. därför har ja lämnat in statorn så man vet att den är som den ska. nästa är cdi boxen..