Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris med dålig gnista..

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skotrar här!

anders.andersson

#16 » 19:04:02, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara en kombination av dåligt bränsle o fyllt vevhus med bensin.
Mvh Anders
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor



Volvot24

#17 » 19:15:06, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

A A

Jo, det stämmer.

Z blir då frekvensberoende, men inte av att induktansen ändras med frekvensen.

Tycker jag mig komma ihåg av el läran.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#18 » 19:48:07, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders.andersson skrev:Kan det vara en kombination av dåligt bränsle o fyllt vevhus med bensin.


Är ny bensin i och den skulle väl aldrig gå flera minuter med fyllt vevhus?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Volvot24

#19 » 20:02:58, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter väl en skruv, typ oljeplugg, längst ned på framsidan eller under motorn.

Kan vara värt att motionera denna oavsett.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

rospigg

#20 » 01:57:22, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tillgång till mätvärden på tändsystemets komponenter, om så
1: mät och skriv upp värden
2: värm upp med kupéfläkt eller i en ugn till c:a 60-80°C och mät igen (den metoden brukar uppvisa om det är något knas)

//Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

ner

#21 » 02:59:14, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du om det sitter nån termostat? Jag hade en iq440 -05:a för flera år sen. Den var ordentligt ombyggt av ägaren innan mig med 700 foder och 700kolvar. I alla fall gick den mest bara dåligt och jag bytte till en tändbox med snällare kurva och ersatte dubbelpipor med enkelpipa mm. Men det var inte förrän jag upptäckte att termostaten var bortplockad och monterade dit en som maskinen började gå bra. Den gick bra när man tog ut den ur längre förvaring i varmgarage och efter en liten stunds körning misständningar och bludder.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

kmracing

#22 » 03:04:08, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skrev du ju att lyset var inkopplat men ändå.. Jag har varit involverad i en del vattenkörning med snöskoter genom åren, och jag minns att det var några som fick problem med tändsystemet på just polarisar runt den årsmodellen du har, det byttes tändspolar, boxar och statorplattor i förtvivlan då skotrarna gick som en påse skit utan direkt framgång, till sist kom någon på att som sista utväg koppla in framlyset igen, det hade naturligtvis plockats bort för att undvika dränkning. Döm om allas förvåning när maskinerna plötsligt gick fullt ut igen med lyset inkopplat!! Okej att det kanske blev knas i statorn pga. utebliven förväntad belastning, men varför gick skotrarna normalt utan lyse typ halva säsongen innan problemen började, och sedan hjälpte det inte att byta saker heller?? Jaja, en "input" bara, detta var runt 2007 års modeller.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

östemann

#23 » 11:28:28, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer input,Det fanns en ski-doo trippel här som stod inne i värmen några veckor i samband med att den fick avgastempmätare och lite annat pyssel.
När den skulle startas upp och köras ut ur garaget fanns det ingen gnista i tändstiften. :klia:
Det blev uppmätt o kollat alla värden i systemet och de var ok.Cdi-boxen på den är monterad under motorn så den är inte trevlig att ens tänka tanken att byta.

Knackade ihop avståndet i elektroderna på tändstiften och då kunde man se en yttepytteliten men blå gnista i dom så då vaknade fanstyget till och kördes ut ur varmgaraget.
Sen dess startade den och gick så normalt som man kan begära av en sån motor.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

torbjorn_forsman

#24 » 15:57:18, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Höres ut som om det är ett värmeberoende fel.

Inte säkert att det är just värmen från motorn som skulle kunna vara orsaken. Lika troligt att det är värmen inuti CDI-boxen. Du vet.... gamla TV-apparater som det blev glapp i lödningar mm när de blev varma.

Sen funderar jag på detta med induktans? Det är väl ändå inte en storhet, som ändras med frekvensen?

Gissar att det ska vara impedans Z.
Typ frekvensberoende motstånd.

XL = 2 x 3.14 x f x L, Induktiv reaktans

Detta är dock inte samma som Z, impedans. Z anges som ett resultat av både reaktans och resistans.

Rätta mig gärna om jag har fel p g a eller i k a ålder och/eller senilitet.


På den här typen av lindningar med plåtjärnkärna, så ändrar sig induktansen med frekvensen eftersom järnkärnans egenskaper är frekvensberoende (och olika beroende på t ex plåtkvalitet, plåttjocklek, hur väl isolerade plåtarna är från varandra, om magnetiseringen sker längs eller tvärs valsningsriktningen). Om det finns ett kortslutet varv i lindningen så sjunker induktansen kraftigt, detta är ju svårt att avgöra om man inte har uppgifter på korrekt induktans eller en frisk lindning att jämföra med, men framför allt kan man märka att induktansen ändras mycket mer med frekvensen på en lindning som har ett kortslutet varv, detta för att den magnetiska kopplingen mellan det kortslutna varvet och resten av lindningen har olika stort inflytande beroende på frekvensen. Många "transformatorprovare" som användes för att testa högspänningstransformatorer till tjock-tv på sin tid, byggde just på att jämföra induktans vid två olika frekvenser. Då kunde man få ett ganska säkert ja/nej-svar på om transformatorn var hel eller inte utan att veta vad just den aktuella typen skulle ha för data.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#25 » 16:01:58, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

östemann skrev:Lite mer input,Det fanns en ski-doo trippel här som stod inne i värmen några veckor i samband med att den fick avgastempmätare och lite annat pyssel.
När den skulle startas upp och köras ut ur garaget fanns det ingen gnista i tändstiften. :klia:
Det blev uppmätt o kollat alla värden i systemet och de var ok.Cdi-boxen på den är monterad under motorn så den är inte trevlig att ens tänka tanken att byta.

Knackade ihop avståndet i elektroderna på tändstiften och då kunde man se en yttepytteliten men blå gnista i dom så då vaknade fanstyget till och kördes ut ur varmgaraget.
Sen dess startade den och gick så normalt som man kan begära av en sån motor.


Sådana skotrar är ökända för att ha klent tändsystem. Samma dimensionering av stator och energilagring i CDI-boxen på både 2- och 3-cylindriga, men på de 3-cylindriga ska energin räcka till tre tändstift som får gnista samtidigt (varav två egentligen i onödan). Dessutom ska energin på den 3-cylindriga räcka till förlusterna i tre tändspolars järnkärna jämfört med kärnan i en dubbeltändspole på den 2-cylindriga.
När min bror hade en sån där skoter en gång i tiden så slog den igen tändstift hela tiden, min 2-cylindriga Yamaha gick dock utan undantag utmärkt på stift som Ski-Doon hade slagit igen så den fick ofta göra tjänst för att köra ren tändstift.
Det visade sig så småningom att den där trippeln klarade sig något bättre om man gjorde EXAKT som det stod i instruktionsboken i samband med kallstart och varmkörning. Det som framför allt var viktigt var att inte ens tänka på att röra gashandtaget innan motorn var så pass varm att den gick stabilt på tomgång utan choke.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#26 » 16:05:47, 01-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Nu skrev du ju att lyset var inkopplat men ändå.. Jag har varit involverad i en del vattenkörning med snöskoter genom åren, och jag minns att det var några som fick problem med tändsystemet på just polarisar runt den årsmodellen du har, det byttes tändspolar, boxar och statorplattor i förtvivlan då skotrarna gick som en påse skit utan direkt framgång, till sist kom någon på att som sista utväg koppla in framlyset igen, det hade naturligtvis plockats bort för att undvika dränkning. Döm om allas förvåning när maskinerna plötsligt gick fullt ut igen med lyset inkopplat!! Okej att det kanske blev knas i statorn pga. utebliven förväntad belastning, men varför gick skotrarna normalt utan lyse typ halva säsongen innan problemen började, och sedan hjälpte det inte att byta saker heller?? Jaja, en "input" bara, detta var runt 2007 års modeller.


Kan det tänkas att då skotrarna gick utan inkopplat framlyse blev det onormalt höga spänningar mellan plåtarna i statorns järnkärna pga virvelströmmar, plåtisoleringen (antingen tunt papper, lack eller ett oxidskikt) höll för de höga spänningarna en tid men när det började slå igenom där fick man problem, som i stort sett inte märks alls då lysspolen är normalt belastad.
Jag har varit med om liknande saker på transformatorer till elstängselapparater, som en underleverantör hade tillverkat med en sämre och billigare isolering mellan plåtarna än vad som var specat. När de tvivelaktiga transformatorerna var nya, så fungerade vissa exemplar bra och andra inte. De till synes bra exemplaren försämrades dock snabbt ute i fält.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Blockstens trollet

#27 » 19:31:08, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Resistor tändstift och resistor tändhatt om tändhatten är 5 k ohm ute gnistan inte både och utan resistor stift tändhatt utan eller tändhatt stift utan resistor. Ett tändsystem som är dåligt är Dukatis för trigger spolen brinner upp vid högre varv för klen tråd lindad är konstruerad så.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

tortap

#28 » 19:59:37, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken CDI-box är monterad i skotern, de från 440 eller den från 600? Skidoos 440 hade olika kurvor inprogrammerade. Om man hade holeshot-knappen monterad gick den på en kurva, hade man det inte gick det på en annan, hade man knappen intryckt gick den på en tredje retarderad kurva för att hålla varvet under startvarv. Om IQn har liknande funktionalitet kan det bli vilka konstiga fel som helst bara därför, kanske kopplat till framlyset istället? Rotax 800 med eller utan elstart krävde också ändrad kabelstam annars gick den starta när den var kall, men vägrade när den var varm.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#29 » 21:05:48, 03-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har monterat statorn idag och åkt lite grann på täkten. Har ju ingen snö än så går ju inte gnida nå längre stunder men den gick då hela tiden nu. Åkte väl kanske 5 10 min max. Förra gången ja åkte stanna den efter kanske 300m så än så länge ser de lovande ut. Visserligen lite kallare ute men.. det sitter 440 cdi och finns inge å justera på dom här. 05an har nått vred tror ja så man kan ändra..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#30 » 22:12:41, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väl åkt lite mer nu och än verkar de funka iaf.. visserligen en par grader minus men men..
lite film.. https://www.youtube.com/watch?v=e4Hh-b9 ... e=youtu.be
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se