anders.andersson skrev:Kan det vara en kombination av dåligt bränsle o fyllt vevhus med bensin.
Volvot24 skrev:Höres ut som om det är ett värmeberoende fel.
Inte säkert att det är just värmen från motorn som skulle kunna vara orsaken. Lika troligt att det är värmen inuti CDI-boxen. Du vet.... gamla TV-apparater som det blev glapp i lödningar mm när de blev varma.
Sen funderar jag på detta med induktans? Det är väl ändå inte en storhet, som ändras med frekvensen?
Gissar att det ska vara impedans Z.
Typ frekvensberoende motstånd.
XL = 2 x 3.14 x f x L, Induktiv reaktans
Detta är dock inte samma som Z, impedans. Z anges som ett resultat av både reaktans och resistans.
Rätta mig gärna om jag har fel p g a eller i k a ålder och/eller senilitet.
östemann skrev:Lite mer input,Det fanns en ski-doo trippel här som stod inne i värmen några veckor i samband med att den fick avgastempmätare och lite annat pyssel.
När den skulle startas upp och köras ut ur garaget fanns det ingen gnista i tändstiften.
Det blev uppmätt o kollat alla värden i systemet och de var ok.Cdi-boxen på den är monterad under motorn så den är inte trevlig att ens tänka tanken att byta.
Knackade ihop avståndet i elektroderna på tändstiften och då kunde man se en yttepytteliten men blå gnista i dom så då vaknade fanstyget till och kördes ut ur varmgaraget.
Sen dess startade den och gick så normalt som man kan begära av en sån motor.
kmracing skrev:Nu skrev du ju att lyset var inkopplat men ändå.. Jag har varit involverad i en del vattenkörning med snöskoter genom åren, och jag minns att det var några som fick problem med tändsystemet på just polarisar runt den årsmodellen du har, det byttes tändspolar, boxar och statorplattor i förtvivlan då skotrarna gick som en påse skit utan direkt framgång, till sist kom någon på att som sista utväg koppla in framlyset igen, det hade naturligtvis plockats bort för att undvika dränkning. Döm om allas förvåning när maskinerna plötsligt gick fullt ut igen med lyset inkopplat!! Okej att det kanske blev knas i statorn pga. utebliven förväntad belastning, men varför gick skotrarna normalt utan lyse typ halva säsongen innan problemen började, och sedan hjälpte det inte att byta saker heller?? Jaja, en "input" bara, detta var runt 2007 års modeller.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster