Ska man mäta på en statorlindning och vara säker på att hitta alla slags fel så räcker det inte med att bara ohmmäta med en vanlig multimeter, utan man bör också mäta induktans och förlustfaktor i lindningarna, helst vid två olika frekvenser. Då kan man vara säker på att hitta eventuella kortslutna varv och andra dåligheter. Helst bör man ha en hel likadan
stator att jämföra med eftersom induktansvärdena inte brukar stå i verkstadshandböcker, men man kan också komma en bit på väg genom att kolla att induktans och förlustfaktor ändrar sig
ungefär lika mycket med frekvensen på alla lindningar. Om någon avviker kraftigt (t ex har mycket högre förluster eller får mycket olika induktans beroende på frekvens) så kan man misstänka ett kortslutet varv.
På CDI-boxar kan man ibland hitta vissa slags fel genom att mäta på de ledningar som kommer ut ur den, men långt ifrån allt. Det är rätt störande att de brukar vara ingjutna, det underlättar inte direkt reparationer. Har man väl lyckats få loss gjutmassan är de flesta fel ganska enkla att åtgärda - dåliga lödningar, läckande elektrolytkondensatorer mm.
Ett annat tips, i och med att det har bytts motor i skotern och det som finns kvar av elsystemet nog är ganska hemgjort, är att kolla att det inte saknas någon jordning - t ex från
tändspole till CDI-box eller
motorblock. Tändspolen i CDI-system har nästan alltid primären ansluten mellan en
ledning från
CDI och
jord, ofta ska den jordas via fästskruvarna.