Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Rotax 643, svag gnista

40 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skotrar här!

joakim72

#31 » 21:57:10, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur systemet ser ut men antar att den har skilda spolar till varje cylinder, det brukar vara olika kopplingar på dessa. Om vi tar standardsiffror så brukar stift 15 vara 12V, stift 1 till spetsarna. Så skall det kopplas på ena cylindern och tvärtom på andra cylindern. Men sedan skall det vara på rätt cylinder också! Med andra ord om man skruvat löst spolarna och vid montering kastat om dessa så blir det fel.
Lite spåning bara för jag vet som sagt inte vad som blivit fixat och skruvat.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC



torbjorn_forsman

#32 » 22:49:12, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är ju inte ett batteritändsystem utan ett CDI-system. Alla tre tändspolarnas primärlindningar är seriekopplade, ena änden av kedjan är jordad och andra ansluten till CDI-modulens utgång. I CDI-modulen finns en kondensator som laddas upp till kanske 300-400 V i förväg och vid varje gnista laddas den ur genom tändspolarna via en tyristor (samma princip som i t ex en elstängselapparat eller högspänningsdelen i vissa tv-apparater från tidigt 70-tal).
På 3-cylindriga motorer med CDI får alltså alla tändstift tändspänning med samma polaritet. På 2-cylindriga motorer som bara har en dubbeltändspole, blir det olika polaritet på respektive tändstift men det tycks inte spela någon större roll i praktiken. Det finns ju också batteritändsystem, både brytarstyrda och elektroniska, som använder dubbeltändspolar och får "fel" polaritet på hälften av motorns tändstift.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#33 » 23:41:00, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga, finns det nån marknad för bojsänken? Vem törs åka ut i vildmarken med maskiner som alltjämt krånglar på detta vis :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ac tc

#34 » 12:02:55, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo du vet 63án att det här med skotrar och dess ägare är lite speciellt...
- det finns ett par fysiska aspekter i skoteråkning, promenaden hem och styrkelyften då man sitter fast.
Vilken träningsgrad man vill ha styrs av märkesval, årsmodell samt entusiasm i åkningen.
- Jag är rätt lat så jag håller mig till de gröna...

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

63an

#35 » 12:21:11, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite olika på folk, jag var bjuden på söndagsmidda hos svågerns dotter å man! Vi kom dit å karlen var inte hemma men lagom till mat så dök han upp å var hungrig! Var han varit? Jo han hade kört upp 25 liter bensin
å varit ute med skotern å slitit så ont så nu var han döslut! Han tillhör den generationen som sitter å åker bil gata upp å tillbaka timvis så fort han kommer åt! :lmao: Kunde inte hålla mej å sa att ät ordentligt sen pröva en tur igen men fick bara en sur min i retur! Att folk är tokiga är inte mitt fel när de har hur mycket som helst att göra hemmavid! Vars hände detta? Arvidsjaur såklart :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Towil

#36 » 12:37:42, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går kondensatorn att byta ut?
En konding håller ju inte för evigt och där av svag gnista. Eller är det lika på en ny motor?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#37 » 20:02:23, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Går kondensatorn att byta ut?
En konding håller ju inte för evigt och där av svag gnista. Eller är det lika på en ny motor?


Som regel inte. Men det är viss skillnad på olika kondensatorers livslängd. Kondensatorn som sitter vid brytarspetsarna i ett gammalt brytartändsystem är som regel en papperskondensator som drar åt sig fukt och får dålig isolation med tiden. Ibland kan det bli kortslutning i den eller någon förbindelse ärga av så den får totalt avbrott. Men kondensatorn i ett CDI-tändsystem brukar ha plastfolieisolering och kan i sig inte dra åt sig fukt, dessutom brukar ju alltsammans vara ingjutet. Så det är inte större risk att den går sönder med tiden än att någon annan elektronikkomponent vilken som helst gör det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

millgard

#38 » 22:40:49, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså, de där motorerna var kinkiga som nya, det är inte utslitna komponenter som är problemet.

Nya stift, nya tändkablar/-hattar, rengjorda förgasare och rätt startteknik, då har du gjort det du kan.
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Raceputte (trådstartaren)

#39 » 08:28:35, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kommit fram till det att det där får bli ett långtidsprojekt, jag tänker samla info och studera ämnet tändning för att på sikt få till ett annat tändsystem med gott om effekt. Inte i hopp om att bli miljonär, utan för min egen personliga tillfredsställelse. Men stort tack för all input sålänge!
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Raceputte (trådstartaren)

#40 » 19:56:07, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och tjurig influensa gör att internetforskningen flödar, lutar åt nåt msd-liknande, lär få montera dubbel trigger då det verkar bli så bra kräm att wastefire inte går att köra med på en tvåtaktare, då den färskgas den hunnit dra i sig i cylindern som är i botten antänds också, med eldkvastar på oönskade ställen. men får jag till det med dubbel trigger och att den klarar att strömförsörja boxen, då lär det funka. Tror ljusspolen levererar nånstans 150-200w, dvs c:a 12-16 ampere, så med ledbelysning istället för original halogen så borde det räcka. Nån som provat?

Och ja, jag gör det här på ren tjur för att vinna över eländet, plus att det är lite kul liksom....
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

2 personer gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se