Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Rotax 643, svag gnista

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skotrar här!

Raceputte (trådstartaren)

#1 » 23:04:27, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett sorgebarn, som jag måste få lite nya infallsvinklar på. Det är en Rotax 643 ur en SkiDoo Mach1:a, som nuförtiden sitter i en -88 Eltigré (litet specialbygge). Går som ett troll när man väl fått liv i bitarna, men tål inte tomgång, och är döden att få igång, förutom vissa slumpvisa tillfällen då den hoppar igång så man blir rent rädd. Tål inte primer och snaps, men behöver ändå en liten hutt för att starta. Har gått igenom banne mig allt från tank och luftfilter till slutburk, och det enda jag inte kommer nånvart med är att det är inte riktigt den där maffiga blå gnistan, utan bara en smal liten blixt, och fan vet om det inte är det som spökar, att den klena gnistan som är inte orkar med kompression och fet blandning. Men hur får jag bättre fart på den? Har provat att byta komplett tändning utan skillnad. Hur stor inverkan har avståndet mellan polsko och magnet inuti svänghjulet? Och abriss? Hur får jag fram den på en CDI-tändning? Alternativt om jag hittar en tändspole för lägre primärspänning, (har den högre eller lägre resistans i primärlindningen?)?

Kom med idéer och förslag, så jag får fart på geniknölarna! :idee3: :idee: :idee:
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor



rospigg

#2 » 23:28:01, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avstånder spole-magnet är nog så viktigt!
Om magneterna börjar bli trötta med ålderns rätt blir det såklart sämre verkan. (en bekant putsade bort ytrost på magneterna och påstod motorn gick bättre efter den behandlingen. Jag är skeptisk-men kan såklart ha fel!)
Ta 0,30-0,40 (eller angivet mått från tillverkaren) bladmått och justera spolarna, samtidigt som du drar år spolens skruvar trycker du svänghjulet mot spolen (om det finns radiellt glapp så ska spolarna ändå inte ta i svänghjulet)
Har du mätvärden på spolarna-mät upp, anteckna uppmätta värden. Nu ska du värma upp spolarna till 60-80 grader, framför en kupéfläkt el. liknande, mät nu de varma spolarna och se om någon drar iväg långt utanför mätvärdet.
Kontrollera även att alla jordpunkter har full kontakt.
//Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Martin.Eriksson

#3 » 23:33:09, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

3cylindrig?
När ni snackar spole menar ni statorn då?
Ja hade ju problem med min ena skoter nyss ju att den bara tände till och sen börja den gå men gick bara liten stund innan den dog å då var de statorn.. lämna in den på omlindning i timrå å sen dess har den gått..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

rospigg

#4 » 23:35:20, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Är det en hel krans på sån, på primärsidan, och inte enskilda spolar, ja då é ju mina ideér helt ute.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#5 » 23:36:42, 27-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Abriss kan man i stort sett bortse från på CDI. Det fungerar ju så att kondensatorn i CDI-modulen laddas upp i förväg av spänning från spolen/spolarna på tändplattan, och sedan triggar en tyristor och laddar ur den via tändspolen då det antingen kommer signal från en separat induktiv givare eller då spänningen från spolen på tändplattan byter polaritet (nollgenomgång). På lite mer avancerade CDI-system kan det finnas någon form av elektronisk tändförställning, så att gnistan fördröjs mer eller mindre t ex beroende på frekvens eller spänning.

En sak som är mycket viktig på CDI, är att alla jordförbindningar mellan tändplatta, CDI-modul och tändspole är i ordning. Tändspolen är oftast mycket lågohmig (bara några tiondels ohm i primärlindningen), och lite dålig kontakt någonstans kan lätt göra att nästan all surt förvärvad energi som CDI-modulen försöker skicka ut till tändspolen går åt på fel ställe.
Se upp med pirattändspolar, de har ofta så dålig kvalitet på järnplåten i kärnan att det mesta av energin går åt till att täcka järnförlusterna och inte mycket kommer ut ur tändspolen. Det är iofs ännu mer kritiskt på ett brytartändsystem än på CDI.
Det är inte helt lyckat att försöka sätta dit en tändspole avsedd för ett annat CDI-system, om man får en med mycket lägre induktans i primärlindningen kan toppströmmen bli så hög att tyristorn i CDI-modulen går sönder.
Jag har några mätvärden på en pirattändspole (dubbelspole) från en Rotax 503, inget firmamärke men märkt med nummer 01-143-11 (har inte fått tillfälle att mäta på någon hel originaltändspole, inte heller någon enkelspole till trecylindrig Rotax):
Primärresistans 0,342 ohm
Primärinduktans 0,768 mH
Q-värde primär 5,0
Kortslutningsinduktans primär 0,111 mH
Sekundärresistans 6,39 kohm
Sekundärinduktans 11,83 H
Q-värde sekundär 5,2
Omsättningstal 116

En annan viktig sak är att man har ett svänghjul av rätt typ, där magneternas polavstånd stämmer överens med polskornas längd på tändplattan. På Rotaxmotorer kan det finnas många varianter på tändplattor och svänghjul, beroende på t ex hur kraftig lysspole maskinen ska vara försedd med.

Många Rotax-tändplattor har besvärats av dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna trådarna i spolarna för tändsystemet och utgående kablar från tändplattan. Ofta är det mässingsskarvhylsor som både spoltråd och kabel är instoppade i och hoplödda, och sedan skyddade med plastslang och fastbuntade på något sätt. Men lödningarna är ofta dåliga, det verkar som spoltråden har haft dålig lödbarhet.
Ett sätt att konstatera detta fel utan att behöva plocka isär är att lossa kontakten mellan tändplatta och CDI-modul, ohmmäta spolarna flera gånger och se om det blir olika mätvärde beroende på hur man polvänder instrumentet eller om det ändrar sig sedan man har ruskat om motorn eller dragit några gånger i startsnöret. Om resistansen verkar ostabil så är det bara att plocka isär och löda om!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

millgard

#6 » 09:54:43, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan lägga till att de där motorerna var nästan lika känsliga som nya. Släcker stift om man är det minsta oförsiktig med primern.

Som jag minns det är startproceduren följande:

1,5-2,5 primertag beroende på yttertemperatur. Starta. RÖR INTE GASEN!
När motorn börjar gå slut på primersoppan ge den sista halvan (dvs skjut in primern) och låt den bli liiiite varmare. Nu kan du försiktigt röra gasen och kan varmköra som vanligt.

Minsta för mycket bränsle så är det bara att byta stift.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Raceputte (trådstartaren)

#7 » 10:24:01, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla de äldre Rotaxmotorerna var och är kinkigare än en premenstruell kärring att ha att göra med, men den här är riktigt jävlig. Jag ska bakspåra och kolla så att det sitter rätt svänghjul, spolar osv. och mäta efter konstens alla regler nu, och hjälper inte det så kommer det att dyka upp en 643:a maskinellt bättre än ny (Matchborrad och kanonfräsch) men utan tändning på blocket....jag hoppas dock hitta felet, då den går så ini h-e när den väl går.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mustangboss

#8 » 10:28:14, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en mach1 från -91 med en 643, två rejäla haverier hade jag innan skiten såldes, frågade skotermeken efter sista haveriet vad det va som hände egentligen, och svaret va att 643:an e fan den sämsta motor rotax byggt.
The older i get, the better i was.
Mustangboss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:49, 27-04-2015
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Raceputte (trådstartaren)

#9 » 11:03:29, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle den vara sämre än nån annan motor? Vad havererade? En sak som jag har lärt mig under mitt liv som mekaniker, är att i 90% av alla "haverier" sitter felet bakom styret, man skiter i att varmköra, slarvar med oljeblandningen/glömmer fylla på, "trimmar" utan att ha en susning om vad man sysslar med, kör som en idiot, mm. Sen skäller man över en j*vla skitmotor. konstruktionen finns från 354 och upp till 670 som twin vad jag kommer på, och då även som flygmotor, så jag har svårt att köpa att just 643:an skulle vara nån som sticker ut.

Visst, det finns mindre lyckade lösningar också, som tex. att man på senare 600 och 800cc rotax måste ta upp och fetta in ramlagren på 5-600? mil, men då finns det ju klara instruktioner, och det är åter upp till användaren att göra rätt. Tror även Polaris har haft nån liknande variant, är väl en påföljd av att man drar ner oljeinblandningen för att klara utsläppsnormerna som det känns.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

2 personer gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mustangboss

#10 » 11:12:04, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har säkert rätt, men det var vad han sa, 670 var bättre. Slitmatningen rasade en gång, sen skar den en gång. Variatorn sprack det sista som hände. Ledsnade på den sen. Men precis som du säger så gick den som tusan när den väl fungerade. Min va helt original, är av den uppfattningen att om man måste trimma så har man köpt för liten skoter från start!
The older i get, the better i was.
Mustangboss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:49, 27-04-2015
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

östemann

#11 » 11:25:53, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raceputte skrev:Kom med idéer och förslag, så jag får fart på geniknölarna! :idee3: :idee: :idee:

Vad har du för märke o typ på tändstiften i motorn? :klia:
De där Rotaxbestarna är lika känsliga med tändstiften som en Yamaha srx 700 på dåligt humör.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Raceputte (trådstartaren)

#12 » 11:35:17, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Transmissionen till slidmatningen är definitivt inte unik för 643:an, sen att den skar är ett väldigt generellt uttryck, stannar grejorna så har det skurit, men vad har egentligen hänt? Oljebrist? Tändningsfel? Tändstift? Bränsle? Glykolläcka? Felande avgassystem? Tjuvluft?
Överhettning? Kallskärning? Lång lista, kan bli längre då även den är generell, en tvåtaktare är en känslig pryl, och ju mer effekt som är uttagen ju tunnare blir gränsen. Ligger man och pressar på en sjö så räcker det med en droppe vatten på fel ställe för en härdsmälta.

Det kan ha varit så i ditt fall, att när man rev motorn och fixade slidmatningen så fick man inte toppen 100% tät, utan det läkte in liite glykol i cylindrarna när du pressade den lite, då tvättade det bort oljefilmen och tillslut nyper det. Så lite krävs det. Men för att veta, så måste man se prylarna.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Raceputte (trådstartaren)

#13 » 11:37:33, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

östemann skrev:
Raceputte skrev:Kom med idéer och förslag, så jag får fart på geniknölarna! :idee3: :idee: :idee:

Vad har du för märke o typ på tändstiften i motorn? :klia:
De där Rotaxbestarna är lika känsliga med tändstiften som en Yamaha srx 700 på dåligt humör.


Har provat det mesta, Beru ux56 har gett bäst resultat (4 sidoelektroder).
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

östemann

#14 » 11:47:06, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Jag har haft bra erfarenheter av Denso tändstift i de rotax motorer som man har haft att göra med.Kanske mest pga av att de är svårsläckta och förlåtande om motorn vill sura ner sig i kallstarten.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Raceputte (trådstartaren)

#15 » 11:55:40, 29-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denso tror jag inte att jag testat, Lämplig beteckning? Faktiskt så verkar Brisk som Biltema säljer funka än så länge, så dom är också aktuella att prova i den här.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se