Abriss kan man i stort sett bortse från på
CDI. Det fungerar ju så att kondensatorn i CDI-modulen laddas upp i förväg av
spänning från spolen/spolarna på tändplattan, och sedan triggar en tyristor och laddar ur den via tändspolen då det antingen kommer signal från en separat induktiv givare eller då spänningen från spolen på tändplattan byter polaritet (nollgenomgång). På lite mer avancerade CDI-system kan det finnas någon form av elektronisk tändförställning, så att gnistan fördröjs mer eller mindre t ex beroende på frekvens eller spänning.
En sak som är mycket viktig på CDI, är att alla jordförbindningar mellan tändplatta, CDI-modul och
tändspole är i ordning. Tändspolen är oftast mycket lågohmig (bara några tiondels ohm i primärlindningen), och lite dålig
kontakt någonstans kan lätt göra att nästan all surt förvärvad energi som CDI-modulen försöker skicka ut till tändspolen går åt på fel ställe.
Se upp med pirattändspolar, de har ofta så dålig kvalitet på järnplåten i kärnan att det mesta av energin går åt till att täcka järnförlusterna och inte mycket kommer ut ur tändspolen. Det är iofs ännu mer kritiskt på ett brytartändsystem än på CDI.
Det är inte helt lyckat att försöka sätta dit en tändspole avsedd för ett annat CDI-system, om man får en med mycket lägre induktans i primärlindningen kan toppströmmen bli så hög att tyristorn i CDI-modulen går sönder.
Jag har några mätvärden på en pirattändspole (dubbelspole) från en Rotax 503, inget firmamärke men märkt med nummer 01-143-11 (har inte fått tillfälle att mäta på någon hel originaltändspole, inte heller någon enkelspole till trecylindrig Rotax):
Primärresistans 0,342 ohm
Primärinduktans 0,768 mH
Q-värde primär 5,0
Kortslutningsinduktans primär 0,111 mH
Sekundärresistans 6,39 kohm
Sekundärinduktans 11,83 H
Q-värde sekundär 5,2
Omsättningstal 116
En annan viktig sak är att man har ett
svänghjul av rätt typ, där magneternas polavstånd stämmer överens med polskornas längd på tändplattan. På Rotaxmotorer kan det finnas många varianter på tändplattor och svänghjul, beroende på t ex hur kraftig lysspole maskinen ska vara försedd med.
Många Rotax-tändplattor har besvärats av dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna trådarna i spolarna för tändsystemet och utgående kablar från tändplattan. Ofta är det mässingsskarvhylsor som både spoltråd och
kabel är instoppade i och hoplödda, och sedan skyddade med plastslang och fastbuntade på något sätt. Men lödningarna är ofta dåliga, det verkar som spoltråden har haft dålig lödbarhet.
Ett sätt att konstatera detta fel utan att behöva plocka isär är att lossa kontakten mellan tändplatta och CDI-modul, ohmmäta spolarna flera gånger och se om det blir olika mätvärde beroende på hur man polvänder instrumentet eller om det ändrar sig sedan man har ruskat om motorn eller dragit några gånger i startsnöret. Om resistansen verkar ostabil så är det bara att plocka isär och löda om!