Sida 2 av 3

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 12:58:55, 29-01-2017
av östemann
Var och rotade i gömmorna men hittade bara NKG motsvarande stift.De där denso var tydligen så populära ett tidevarv så det finns inte ens en tomask kvar av dom. :uupps: Höftar jag till ur minnet så hette dom W16 nånting med v-formad mittelektrod.

Det finns ju jämförelsetabeller på ersättningständstift så det är väl bara att prova sig fram. :thumme:

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 15:40:52, 29-01-2017
av Raceputte
Typ NGK br9EYA alltså.

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 17:15:59, 29-01-2017
av östemann
Jupp! NKG brukar vara allmänt bra tändstift men de där rotaxmotorerna i snöskotrarna är kräsna med tändstiften av nån anledning.

Edit: hmm..tror tammetusan jag har en massa himlans info om de där motorerna på en hårddisk i en annan dator. :idee: Tack o lov är det ett tag sen man grottade in sig i dom där.Samlingen med förstörda kolvar och allt annat växte till sig i takt med att plånboken blev tunnare.Hualigen.. :mrgreen:

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 21:08:43, 29-01-2017
av torbjorn_forsman
Nu slog det mig att det var ju faktiskt en 643 i den Skidoo Formula 3 som min bror hade en gång i tiden. Den hade också stora problem med igensotade tändstift vid kallstart, det byttes dock aldrig några stift utan istället brände man ren dem - antingen med gasollampa eller också satte man i stiften i en annan skoter med kraftigare tändsystem (exempelvis brukade gamla 2-cylindriga Polaris och Yamaha alltid starta bra på stift som Formula 3:an inte gick på) och körde ren dem där. Det användes inga "konstiga" tändstift utan vanliga NGK B9ES.
Så småningom visade det sig att det aldrig var några problem med tändstiften om man gjorde EXAKT som det stod i instruktionsboken vid kallstart. Jag minns inte hur det var formulerat men det stämmer nog ganska bra med beskrivningen som finns i denna tråd.

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 20:10:58, 30-01-2017
av millgard
Haha, jo de är sannerligen kinkiga med BÅDE stift och kallstartsproceduren.

I byn där jag växte upp på 1970/80-talet fanns det två bröder som trimmade snöskotrar - den ene körde Skidoo Blizzard 9500, den andre Arctic Cat ElTigré 6000 - bägge trimmade till långt över 100 hk (låg väl kring 90 original). För tiden hiskliga prestanda, men särskilt Rotaxsnurran åt stift som andra äter rostmackor till frukost. 2-3 stiftbyten per dag var ingen ovanlig ranson...

Primer är rätt använd en mycket tillförlitlig anordning som gör att motorn startar på första eller möjligen andra draget alldeles oavsett temperatur MEN har man inte motoröra eller inte får till känslan så är det bara ta ur stiften och antingen glödga dem med gasolbrännare eller byta till friska stift. Så hantera primern med omdöme och 1,5-2,5 tag (halvan är viktig). Aldrig mer än så.

Jag har funderat många gånger på varför man valde den typen av tändsystem - uppenbarligen har det betydelse med tanke på att andra motorer startar och går på vad skit som helst nästan.

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 20:40:19, 30-01-2017
av östemann
Den Formula Z 670:a som finns här är obotlig med att släcka stiften. :razz: Den går lite för fett på lågvarvsmunstyckena så är det bara några minusgrader ska man inte fisköra med den.Den blev lite bättre när trottelnålarna släpptes ner ett hack.

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 08:02:11, 31-01-2017
av Raceputte
Sammantaget så verkar det som att Rotax generellt har klen effekt på tändningen. Det styr ju tveklöst in på nästa fundering: Har nån/går det att uppgradera eller byta ut bitarna så det blir lite mer jävlaranamma i gnisteriet?

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 09:02:58, 31-01-2017
av torbjorn_forsman
Mitt intryck är att tändsystemet gott och väl räcker till på tvåcylindriga Rotaxmotorer, men när man har samma dimensionering av kondensatorn i CDI-boxen och generatorspolarna även på en trecylindrig, där energin ska fördelas på tre tändstift, räcka till förlusterna i tre tändspolar osv för varje gång, så blir det lite i klenaste laget.
Tändsystemet tycks ju ändå vara många gånger bättre än vad en gammaldags svänghjulsmagnet med brytare skulle ha varit på en sådan motor. Så jag föreslår att man behåller det som det är och lär sig att leva med egenheterna.
Skulle man göra om någonting så skulle det väl i så fall vara att konstruera om CDI-boxen från grunden och göra tre separata urladdningskretsar så att tändsystemet bara ger gnista i ett stift åt gången istället för alla tre samtidigt som det är nu. Men jag tror det kostar mer än det smakar.

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 09:19:52, 31-01-2017
av Raceputte
Grejen är ju att större delen av motorerna som avhandlats inklusive min är twinnar. Och då jag själv har haft samma bekymmer med klen gnista trots att jag skiftade hela kompletta tändsystemet, och ser här och även drar mig till minnes hur kinkiga de här motorerna är på stiften, så känns det som att det vore idé att försöka hitta en lösning som får ordning på tändningen, för i övrigt så går dom ju bra, med fint register mycket tack vare slidmatningen. Tripplarna är väl fina även dom, men där håller jag mig personligen till Polaris.

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 09:32:52, 31-01-2017
av kmracing
I manualen till Lynx 670 rave i mitten av -90 talet rekommenderades ngk-stift typ B8ES, dvs ett steg varmare än 9 som "alla" körde på. Jag körde själv med 8 i den 583:a jag hade av samma skotermodell, den gick otroligt fint på låg och mellanregister med dessa stift, och problemen med släckta stift vid kallstart försvann helt. Men, att köra på ett varmare stift var åtminstone på den tiden värre än att svära i kyrkan..

Här finns en rätt intressant artikel om tändstift, om nån orkar läsa :) http://www.strappe.com/plugs.html

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 09:42:36, 31-01-2017
av Raceputte
Javisst, ett varmare stift självrensar sig bättre, men det är ju under gång, det hjälper inte till starkare gnista vid tex. start. Jag är faktiskt lite brydd att det inte verkar vara så vanligt att mixtra med tändningen på snöskotrar, andra tvåtaktare finns det diverse prylar till, ställbara tändboxar, spolar med högre effekt osv.

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 12:52:19, 31-01-2017
av joakim72
Vad händer utanför förgasaren på låga varv? Blir handen våt av bränsle om du lägger handen en bit framför förgasaren strax före den stannar?

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 13:09:43, 31-01-2017
av Raceputte
Nej, den bakpuffar inte, har provat att justera slidskivan efter konstens alla regler, bara för att konstatera att standard inställning funkar bäst, och även kollat med gradskiva, tillverkade en gradskiva enkom för ändamålet.

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 18:52:36, 31-01-2017
av joakim72
Är stiftet vått när den stannar?

Re: Rotax 643, svag gnista

InläggPostat: 19:00:22, 31-01-2017
av Raceputte
Ja, den blir sur, men eftersom det krävs så lite, så är det inte drypande blött.