Sida 1 av 3

Ockelbo 8000

InläggPostat: 16:03:19, 30-01-2017
av Belosdelar
Hej
Jag har köpt en Ockelbo 8000 från 1985.
Jag tänkte hjälpa svärfar att dra fram ved med den. Den har tidigare gått i en idrottsförening som spårdragare. 755 mil på mätaren, regelbundet servad när den användes men har stått typ obrukad inomhus senaste 10-15 åren.
Nu håller jag på att göra rent bränslesidan, tank, förgasare, byta membran och slangar mm.
Har hört att de är starka men svåra att styra

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170130/587b273551d1e62851621e552b22d259.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 17:45:55, 30-01-2017
av Martin.Eriksson
En kompis köpte en 8000 förra vintern/våren sen har han plockat den i bitar å blästrat å målat hela chassiet mm sen sytt om dynan mm
Så nu är den som ny.. Det är en 89-90 nån gång o på dom sitter de nån excenter så de blir mer tryck på skidan vid sväng.
Tyvärr har vi inte fått nå snö å tala om här så hur dom är kan ja tyvärr inte säga nått om men dom ska ju vara riktiga mastodonter :cool:


Bild

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 19:10:16, 30-01-2017
av Mustangboss
Har kört mycket grizzly, det gäller att flytta kroppsvikten till ytterbandet när man svänger. En sak är säker, man fryser inte när man kör dubbelbandare!

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 19:47:43, 30-01-2017
av 63an
Landets första snöskoter finns hos grannen! Historien bakom är att 3 bröder beställer 3 likadana maskiner från landet "over there", nu är guben 87 år å allmänt lite virrig. 2013 får min fru syn på han ute på isen med skotern som han lyckats starta, var ju handdrag på de gamla maskinerna ( tror inte han visste var han var då ) men de som fick han iland sa sedan att han var så lycklig! De andra 2 maskinerna blev snart utbytta samt troligen skrotade nu. Nån som är intresserad så kan jag fråga frun om den säljs! :vissla:

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 21:33:23, 30-01-2017
av Ingoberra
Mustangboss skrev:Har kört mycket grizzly, det gäller att flytta kroppsvikten till ytterbandet när man svänger. En sak är säker, man fryser inte när man kör dubbelbandare!

Min bror fick en 79ans 800 i 40 års present. Jag har lagt minst 50 h på chassie å motor men nu går den hyffsat iaf. Ja den är rätt fysiskt krävande å köra. Kommer bild såklart å kanske en videosnutt med.

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 22:06:39, 30-01-2017
av Belosdelar
Martin.Eriksson, snygg skoter. Jag tycker min får duga till det yttre, jag ska prioritera funktionsduglighet.
Nu har jag faktiskt stött på ett problem. Jag vill byta sugslangen i tanken men får inte loss genomföringen, nippeln.
Nippel B gick att gänga ur, (är det nån slags retur?)
Nippel A vill jag få bort! Under den sitter sugslangen och dinglar i tanken. Sätet roterar med när jag försöker skruva bort nippeln. Kan den ha lossnat från plasttanken? Får inte grepp om den för att hålla emot.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170130/35c5e34eaff7f2f998996cafbb3e330d.jpg



Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 12:20:31, 01-02-2017
av ac tc
Nippel B är väl tankluftningen, brukar gå en slang som mynnar ut på lämpligt ställe långt ner i chassit.
A nippeln har nog lossnat i plasten, det är bara att låta den vara om den är tät. Slangen i tanken brukar klara sig länge, om du byter den så sätt inte dit en längre. Den kan vända och peka uppåt..inte bra.

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 13:23:21, 01-02-2017
av Belosdelar
ac tc, ja du har nog rätt i nippel b.
Slangen i tanken har jag varit med om att den var kass. Förra vintern blev jag stående med en Lynx 3-9 som sög luft istället eftersom slangen sprack.
Igår fick jag loss nippel a men tyvärr gick nippeln sönder, och det visade sig att tankslangen var i riktigt bra skick (typiskt).
Lyckligtvis har vi en välsorterad hydraulfirma i Falun (Kagon.se) som fixade/tillverkade en ny nippel för nästan inga pengar!

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 22:10:59, 17-02-2017
av Belosdelar
Hej
När är en drivmatta slut!?
Går den bara av helt plötsligt, eller blir den sämre och sämre å man känner på sig att det är dax att byta? Jag minns banden på Bv206 i lumpen, de kunde ju se för jä..iga ut men höll ihop ändå.
Vad tycker ni om de här banden?

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 22:13:29, 17-02-2017
av Belosdelar
Hmm, går det att se filmklippet?

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 23:59:31, 17-02-2017
av Martin.Eriksson


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 00:10:52, 18-02-2017
av LeifAndersson
Jo då! Men den laddas ned sakta så man får vänta lite! (20 sek.)

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 00:24:21, 18-02-2017
av rospigg
Kylfläkten till motorn, är den remdriven-se till att remmen är riktigt frisk!
Minst lika viktig som drivmattorna, för man vill ju komma hem!
/Rp

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 00:44:51, 18-02-2017
av torbjorn_forsman
Och om fläkten är remdriven så brukar fläktlagret och dess armkors också vara en svag punkt som man bör hålla noggrann koll på. Mer än en skotermotorkonstruktör har fått äta upp att det snålades på dimensionerna från början. Det är också bra att inte spänna fläktremmen hårdare än vad som är absolut nödvändigt.

Beträffande skotermattor så ska man se upp med riktigt gamla mattor som är armerade med naturfibrer. När en sådan matta har blivit så gammal att gummit får sprickor och fukt tränger in till armeringen så ruttnar den snart och rätt vad det är går mattan av. Skotrar med sån matta bör man helst palla upp så att mattan hänger fritt och luftigt under sommarförvaring.
Modernare mattor har syntetfibrer i den längsgående armeringen och ofta glasfiberplaststavar i de tvärgående kammarna, så de håller även om gummit börjar bli sprucket eller bortnött.
Om det blir stora jack i en matta, om kammar för drivkugghjulen är skadade eller om för många av metallclipsen som ska ligga an mot glidskenorna "slides" i en glidboggi saknas, så ska man inte ha något större förtroende för den.

Re: Ockelbo 8000

InläggPostat: 20:19:35, 19-02-2017
av ac tc
Med moderna mått mätt var de dära mattorna slut redan som nya, rena hyland mao...
- sitter väl 38*304 med 12-15 mm´s kammar på en sån där va?
Iofs var dom ju så svaga att det räckte till.