Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Motorbyte Yamaha Viking

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

snell (trådstartaren)

#1 » 23:27:51, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Viking I:a med havererad motor och en Viking II:a med ett chassi som är helt slut,är det någon som vet om det går att sätta i en motor från en Viking II i en Viking I? Jag vet att det är olika bredd på variatorremmen mellan I:an och II:an. Kanske man kan ta primären från I:ans motor eller sekundären från II:an? Eller om man kanske kan shimsa om sekundären på I:an?
snell
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:27, 24-07-2010



ac tc

#2 » 12:07:13, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är att ta primären från 1án, det är inte alls enkelt att få variatorer att lira så börjar man plocka emellan så kan det bli en del pyssel.
Alternativt ta sekundären från 2án skulle också funka, kolla bara att det ryms först och att avståndet mellan stämmer med remmen.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

snell (trådstartaren)

#3 » 20:45:09, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men jag blev lite fundersam när jag sökte på veven så hittade jag på ett ställe att dom hade olika vevar och på ett annat ställe hittade jag att dom hade samma vevar, så man får nog ta lös primären och kolla så det är samma kona på båda motorerna.
snell
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:27, 24-07-2010

maggen

#4 » 06:38:13, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja motorn är lika, även srv och xlv är lika. Är ganska säker att alla Yamahas 540 är lika/samma från 79 till 17. Konan ska vara samma, 30mm tror jag.

1 person gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#5 » 14:47:39, 03-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika vevar kan det nog vara beroende på årsmodell men det betyder inte att konan och den änden på veven är ändrad. Brukar passa tom mellan fabrikat.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se