Det beror på vad det är för slags smuts som ska bort. Problemet med "
brake cleaner" är att man inte alls vet vad det är som någon nasare prånglar ut under det namnet. Förr (fram till 80-talet) var det ofta trikloretylen och andra klorerade
kolväten, sen förbjöds de och en del märken innehöll ett tag bara någon spritblandning (etanol, isopropanol mm, alltså i stort sett spolarvätska), jag har ingen riktig koll på vad de innehåller nuförtiden.
Men, i alla fall, om det är hartsavlagringar från gammal bensin som ska bort, så brukar jag tvätta i ultraljudstvätt med en blandning av kanske 20-30 % billig cellulosaförtunning och resten bensin (och med tanke på brandfaran så håller man till utomhus och ser till att undvika gnistbildning i tvätten - drar upp timern först, sätter i nätsladden sedan, drar ur sladden i god tid innan timern har gått ut, ser till att ev
värme i tvätten är avstängd). Om det snarare är frågan om ärg och andra metalloxider så kan det fungera bra med någon sur vattenbaserad blandning (Hessa Kalkbort eller något annat fosforsyrahaltigt, kanske något bra märke av toarengöring etc).
Tänk på att en del tomgångsmunstycken har en lång "hals" på ena eller bägge sidorna av den egentliga strypningen. Det duger inte att bara som hastigast hålla upp ett sådant
munstycke mot ljuset och kolla att det lyser igenom, man måste också ta en passande borr eller liknande och rensa ur halsarna så det inte ligger kvar skräp där som väntar på att sätta igen själva munstycket. Helst bör man titta på det i mikroskop och kolla att hålet verkligen är helt öppet så det inte sitter avlagringar runt kanterna i det.