Det är inte säkert att det finns något separat
bränslefilter, däremot finns det förmodligen en sugsil i tanken och eventuellt någon
sil eller filter inbyggt i bränslepumpen.
Är bränslepumpen separat eller är den hopbyggd med förgasaren? Om det rör sig om en
förgasare med inbyggd membranpump så är ett gott råd att inte ens tänka på att försöka plocka isär den innan man har läst på i verkstadshandbok om den.
Ett vanligt fel, speciellt om allting är kallt när man försöker sig på första startförsöket, är iskristaller i bränslepumpen, som antingen hindrar membranet att röra sig eller lägger sig i någon av backventilerna. Det kan också hända att sugsilen fryser igen om det fanns vatten i botten av tanken. Enklaste sättet att lösa detta problem är att få in skotern i varmgarage över natten, om det är mycket vatten och annan bottensats (barr, kottar, mossa, smärre vedträn mm är inte ovanligt) i tanken kan det vara lämpligt att ta loss den (även om det är motbjudande mycket mekande) och vända den upp och ner för att tömma den grundligt.
En lömsk sak med vissa Yamaha är att separatsmörjningen inte mynnar mellan förgasare och insugningsport som på "normala" skotrar, utan istället tillförs oljan via ett T-stycke till bränsleledningen före förgasaren. Om det är mycket kallt och det kommer in en stor klump med trögflytande
olja på en gång kan det hända att den lägger sig i vägen så att bränslepumpen inte lyckas trycka fram någon bensin. Även detta problem löser sig i
värme, och har man en gång fått igång maskinen och fått lite omsättning på
bränsle och olja så sköter det sig bra resten av säsongen sen.