Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Start av långtidsavställd Viking I (91)

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skotrar här!

fretchi

#16 » 16:01:09, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ägare av ett par olika skotrar och maskiner i övrigt så har jag aldrig haft dessa bränslerelaterade problem. Då sköter jag inte om dem på något speciellt sätt heller. Startar bara upp när det passar och tankar 95 när det börjar vara tomt. Så jag tror inte att problemen (nu i alla fall) är så stora. Eller så har jag bara ofantlig tur med mina gräsklippare, skotrar och motorsågar.

Men en provkörning på bockar och då prova slå från choken torde ju kunna avslöja om det är tomgångsmunstycket som spökar.
Har man tomgången för lågt ställd på min Viking kan den vandra iväg neråt lite då den blir varm. Men det låter ju inte riktigt som att det är det problemet i detta fallet.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Simnil

#17 » 16:25:38, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Å andra sidan är det knappast troligt att en skotermotor som körs på delgas någonsin skulle skära pga för mager blandning. Det är något som bara förekommer vid fullgaskörning, då en motor med termiska problem kan behöva få kolvtoppen lite extra kyld genom bränslets förångningsvärme.
För övrigt går det ju åt mer värme för att förånga etanol än för att förånga bensin, så om bränsleblandningen är densamma (räknat som AFR), så kommer bensinen att kyla motorn bättre om litegrann etanol är iblandat. Kör man på delgas så kommer kolven att klara sig bra, så länge motorn får kylning och smörjning.

Etanolinblandningen i vanlig bensin (dock inte alkylatbensin) har varit 5 % sedan mitten av 90-talet, mer än 5 % tillåts inte av EU. En del oljebolag säger att deras 98-oktaniga bensin brukar vara fri från etanol sommartid, på vintern kan det dock förekomma etanolinblandning även där om man har problem med isbildning i distributionsskedjan. Alkylatbensin brukar inte ha etanol iblandad.

När fläktkylda skotrar skär så beror det vanligtvis på dumma konstruktioner när det gäller luftintag i huven mm, ofta klarar de sig inte bara med fläkten utan är också i behov av fartvindskylning. Om man kör sakta i tungt före så är det samma luft som blåses runt gång på gång i motorrummet och blir varmare och varmare, om föraren inte hör tecknen på småspikningar eller knack i tid så får man säkert en kolvskärning. Riktigt illa är det på en del fläktkylda Polaris där kylfläktens luftintag sitter alldeles intill ljuddämparen, så kylluften blir rejält förvärmd om det inte finns någon fartvind som räddar situationen.


Det har ingenting med bränslet i sig att göra, 95 oktan duger andelens utmärkt i 99% av fallen till att köra skotern på. (vissa nyare Arcticcat 800 vägrar gå på 95 då knacksensorerna är jättekänsliga). Spriten som sådan är inte problemet, det är vattnet den har med sig som riskerar att orsaka ärg.
Varför problemen uppdagas vid delgas är för att lågfartsmunstycket är mindre och alltså är känsligare för igensättning. Du behöver dessutom inte fundera på OM detta händer, det har hänt massor av gånger bara hos min bekants kunder och säkerligen hudratals gånger landet runt.

Skotrar som skär i samband med fullgaskörning skär i regel heller inte medans man håller gas i botten, dom skär precis då du släpper gasen då blandningen momentant blir ännu magrare.

Jajja :back_to: Jag tycker som ni kanske förstår att en noggrann översyn av förgasarna är en bra idé :mrgreen:
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

kimmen

#18 » 17:55:22, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man blandat bränslet själv tidigare och kört med det, sedan att gå över till färdigblandad alkylatbensin, då går dom inte bra eller inte på tomgång och är svårstartade
innan man ställer om förgasaren för nya bensinen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Volvot24

#19 » 18:23:12, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är dyrt nog med vanlig bensin i stället för alkylat.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#20 » 20:05:58, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju det här en så pass modern skoter att den säkert har separatsmörjning så man slipper blanda olja själv.

När det var nytt med alkylatbensin för 25-30 år sedan, kom det ofta klagomål på att gamla gräsklippare, motorsågar mm inte gick på alkylatbensinen. Det brukade alltid vara frågan om motorer med svåra förgasarproblem (typ trasiga membran i gamla B&S), men som ändå hade haltat och hållit sig igång någotsånär på vanlig bensin. Alkylatbensinen är lite mindre förlåtande för fel bränsleblandning.

Jag har inte heller någonsin haft några problem med tomgångsmunstycken som har satts igen under den tid jag har ägt och använt någon skoter eller annat maskineri med liknande motor och förgasare. Sen är det en annan sak om man alltid måste börja med förgasarsanering när man kommer över ett gammalt ök.
Den enda skoter med förgasare som jag har nu, en Yamaha från '96, har jag ägt i över 15 år och aldrig plockat isär förgasarna på. Några vintrar har det blivit så lite kört att den ibland har stått med upp till 3 år gammal bensin i tanken. Men den har åtminstone blivit provstartad och varmkörd varje år.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

matsleo (trådstartaren)

#21 » 00:16:37, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OJoj, vad många synpunkter och vetande. Om det inte är så himla kallt i morgon < -15, så skall förgasaren bort och rengöras. Kan "brake-clean" användas för rengöringen eller finns bättre förslag.
Kyliga hälsn MatsW
matsleo
matsleo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:36, 16-03-2010
Ort: Bergs kommun Jämtland
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Enaxlad traktor typ IRUS och BELOS
Veteran David Brown 34D-1954

torbjorn_forsman

#22 » 08:10:47, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på vad det är för slags smuts som ska bort. Problemet med "brake cleaner" är att man inte alls vet vad det är som någon nasare prånglar ut under det namnet. Förr (fram till 80-talet) var det ofta trikloretylen och andra klorerade kolväten, sen förbjöds de och en del märken innehöll ett tag bara någon spritblandning (etanol, isopropanol mm, alltså i stort sett spolarvätska), jag har ingen riktig koll på vad de innehåller nuförtiden.
Men, i alla fall, om det är hartsavlagringar från gammal bensin som ska bort, så brukar jag tvätta i ultraljudstvätt med en blandning av kanske 20-30 % billig cellulosaförtunning och resten bensin (och med tanke på brandfaran så håller man till utomhus och ser till att undvika gnistbildning i tvätten - drar upp timern först, sätter i nätsladden sedan, drar ur sladden i god tid innan timern har gått ut, ser till att ev värme i tvätten är avstängd). Om det snarare är frågan om ärg och andra metalloxider så kan det fungera bra med någon sur vattenbaserad blandning (Hessa Kalkbort eller något annat fosforsyrahaltigt, kanske något bra märke av toarengöring etc).

Tänk på att en del tomgångsmunstycken har en lång "hals" på ena eller bägge sidorna av den egentliga strypningen. Det duger inte att bara som hastigast hålla upp ett sådant munstycke mot ljuset och kolla att det lyser igenom, man måste också ta en passande borr eller liknande och rensa ur halsarna så det inte ligger kvar skräp där som väntar på att sätta igen själva munstycket. Helst bör man titta på det i mikroskop och kolla att hålet verkligen är helt öppet så det inte sitter avlagringar runt kanterna i det.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#23 » 19:08:34, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckluft är ju alltid bra att ha till hands. Kanske lite tunn pianotråd att peta med också. :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ivar Risslén

#24 » 20:09:20, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte pianotråd. Det kan ge repor i munstycket som hindrar flödet. Jag brukar använda en lämpligt grov fiskelina.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

matsleo (trådstartaren)

#25 » 23:49:02, 12-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Idag hände det äntligen! Vikingen går som man önskar. Fick tidigare idag igen förgasaren som fått en behövlig ultraljudstvätt på ortens befintliga bilverkstad. Munstyckena rena och fina. Förmodligen var det lågfartsmunstycket som var boven till att den gick så orent. Vilket tidigare i tråden beskrivits på ett föredömligt sätt. Tack alla ni som hjälpt en novis okunnig gammskoterägare till målet. Nu är det bara å ååk.
En sista undran är bara om någon kan tipsa om var/hur jag ska få tag i en instruktionsbok till denna skoter ? (Har helt misslyckats med sökning på nätet hittills) Tack och hej!
Matsleo


Detta inlägg har valts som lösning

matsleo

1 person gillar det här inlägget.
matsleo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:36, 16-03-2010
Ort: Bergs kommun Jämtland
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Enaxlad traktor typ IRUS och BELOS
Veteran David Brown 34D-1954

torbjorn_forsman

#26 » 00:12:43, 13-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips när det gäller att googla fram Yamahamanualer: Googla på skoterns modellkod (brukar vara de tre första tecknen i chassinumret). Om du hittar någon som vill sälja instruktionsböcker till hutlöst pris så kanske det finns en bild på framsidan, där står bokens beställningsnummer (LIT- och 5 siffror). Googla sedan vidare på det numret så är chansen god att du hittar en inscannad manual som är fri att ladda ner.
Om du hittar en instruktionsbok för någon annan Yamahaskoter av ungefär samma årsmodell, så leta på någon karaktäristisk text som man kan vänta sig är lika i alla instruktionsböcker från den tiden, googla då på den texten också.
Skoterinstruktionsböckerna brukar vara tvåspråkiga, engelska/franska.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se