Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Yamaha Viking 540 motorproblem

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skotrar här!

Skogsjonas (trådstartaren)

#1 » 15:30:56, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har en Viking III som inte vill gå något vidare bra. Köpte den efter att den stått bra nog länge. Den startade bra men gick riktigt dåligt. Orkeslös och dog vid gaspådrag. Fick tipset att byta bensin och rengöra förgasaren vilket jag gjorde.

Nu går den bättre, men inte alls bra. Den har inget klipp alls; det känns som att jag har 10-15 hk. Vet att den skall gå bättre eftersom jag haft vikingar förr.

Kollade ljuddämparen om det kunde vara något där, men jag tror inte att det var något problem. Tänkde att bränslefiltret kunde vara tätt, så jag kikade på det med, men det såg bra ut.

Är det någon som har någon bra idé ? Skulle vilja hitta en ställskruv på förgasaren och vrida på mer bränsle på högvarvsmunstycket...
Hemek 650, MF 65, Rottne SMV Rapid, LM 840
LM 1240, Grålle, Yamaha Viking 1988, Lynx Boondocker 2011, Renault Kangoo, Citroen Berlingo, VW Transporter (x7), VW LT35, Volvo D6 (kom och köp!), Opel Vectra, Volvo Krabat
Skogsjonas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:12, 23-02-2009
Ort: Kärrsjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM 840 kom och köp!, SMV Rapid, Takeuchi TB 070, Volvo 4400, och en massa annat skrot.



MartesMartes

#2 » 15:38:24, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte redan gjort : Byt tändstiften ! Jag antar att det ska vara BR9ES (NGK).
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

fretchi

#3 » 15:44:31, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den på bägge cylindrarna? Hur ser tändkablar och tändhattar ut?
Går den fett eller magert? Hur svarar den på choke?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Skogsjonas (trådstartaren)

#4 » 17:03:19, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra gnista på båda. Svarar inte på choke.
Hemek 650, MF 65, Rottne SMV Rapid, LM 840
LM 1240, Grålle, Yamaha Viking 1988, Lynx Boondocker 2011, Renault Kangoo, Citroen Berlingo, VW Transporter (x7), VW LT35, Volvo D6 (kom och köp!), Opel Vectra, Volvo Krabat
Skogsjonas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:12, 23-02-2009
Ort: Kärrsjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM 840 kom och köp!, SMV Rapid, Takeuchi TB 070, Volvo 4400, och en massa annat skrot.

torbjorn_forsman

#5 » 23:35:56, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var med om ett lurigt fel på en skoter härom dan. Bra gnista på båda stiften när de låg lösa, den gick skapligt på tomgång men misstände en del på ena cylindern, vid gaspådrag blev den helt hopplös. Tvåcylindriga skotrar har ju nästan alltid en dubbeltändspole, en enda högspänningslindning som inte är jordad någonstans utan vardera änden är ansluten till ett tändstift. Om allt är i ordning ska alltså motorn stanna oavsett vilken tändhatt man rycker loss. Nu visade det sig att den fortsatte gå - men entydigt på en cylinder - om man ryckte loss ena tändhatten på tomgång, den tändhatten fick man för övrigt inga stötar av. Ryckte man loss andra tändhatten fick man kraftiga stötar av den och motorn tvärdog. Skiftade man tändkablarna visade det sig att felet följde med ena tändkabeln, inte ena cylindern.
Felet var överslag i tändspolen, mellan ena änden av högspänningslindningen och antingen järnkärnan eller lågspänningslindningen. Det går inte att mäta sig fram till några fel på spolen med ohm- eller induktansmätning.

Ett klassiskt tips när det gäller skotermotorer som går halvdåligt är att kolla om båda avgasportarna blir lika varma. T ex genom att kasta snö på grenröret och se var den smälter/ångar bort först. Är avgaserna klart kallare från ena cylindern vet man att det är den som inte går som den ska.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#6 » 23:43:12, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken färg har du på tändstiften? Det säger mycket om hur den får bränsle. Då den inte reagerar på choken så kan man få för sig att den får nog med bränsle. Då blir stiften ljusa.
Har du kollat att den suger från tanken som den ska och att bränslepumpen är frisk.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Skogsjonas (trådstartaren)

#7 » 09:10:47, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kikat på tändstiften, skall göra det. Det är måste vara något med bränslet eftersom den går jämt och fint; aldrig att den misständer eller något sådant.

Jag skruvade upp och kikade på bränslefiltret igår, men det såg fint ut iaf. Är det någon som har en idé om hur man funktionstestar bränslesystemet?
Hemek 650, MF 65, Rottne SMV Rapid, LM 840
LM 1240, Grålle, Yamaha Viking 1988, Lynx Boondocker 2011, Renault Kangoo, Citroen Berlingo, VW Transporter (x7), VW LT35, Volvo D6 (kom och köp!), Opel Vectra, Volvo Krabat
Skogsjonas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:12, 23-02-2009
Ort: Kärrsjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM 840 kom och köp!, SMV Rapid, Takeuchi TB 070, Volvo 4400, och en massa annat skrot.

torbjorn_forsman

#8 » 11:25:16, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den en "vanlig" trottelförgasare och separat bränslepump, eller en membranförgasare med inbyggd bränslepump?
Om den har separat bränslepump kan man sätta ett T-stycke på bränsleledningen vid förgasaren och koppla in en manometer, normalt tryck bör vara ca 0,1-0,3 bar (10-30 kPa).

En lömsk sak med vissa Yamaha är att separatsmörjningen inte pumpar in olja genom ventiler i motorns insugningsportar, utan i ett T-stycke på bränsleledningen mellan pump och förgasare. Detta gör att förgasaren är lika utsatt för att kletas igen av gammal olja, som om motorn hade körts på oljeblandad bensin.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

maggen

#9 » 21:31:22, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikingen har spjällförgasare med separat bränslepump och oljeinjektion på undersidan av insugningsrör på vardera port. Detta gäller tom -15 tror jag det är då den fick trottelförgasare.


Skickat från min Lenovo YT3-X50F via Tapatalk
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders.B

#10 » 22:15:06, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju helt klart som en cylinder dvs. tändstiftet.. eller tändspolen. hade exakt samma sak på min 340 den vara bara slö inga misständningar eller dyl.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Skogsjonas (trådstartaren)

#11 » 13:43:41, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kommer min följdfråga... Hur kan det komma sig att dålig gnista ger upphov till trött motor? Är det inte lite "ett eller noll" över det? Om gnista finns så tänder bränsleluftblandningen, om gninstan är för dålig tänder det inte? Nu är jag mest nyfiken, är det någon som kan det här?

/Jonas
Hemek 650, MF 65, Rottne SMV Rapid, LM 840
LM 1240, Grålle, Yamaha Viking 1988, Lynx Boondocker 2011, Renault Kangoo, Citroen Berlingo, VW Transporter (x7), VW LT35, Volvo D6 (kom och köp!), Opel Vectra, Volvo Krabat
Skogsjonas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:12, 23-02-2009
Ort: Kärrsjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: LM 840 kom och köp!, SMV Rapid, Takeuchi TB 070, Volvo 4400, och en massa annat skrot.

goslin

#12 » 16:53:30, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Kan inte tillföra något för att lösa ditt problem men har erfarenhet av dålig tändspole på min gamla Honda mc. Startade och gick som vanligt några mil men blev sen orkeslös och svarade inte på gaspådrag. Inte kul om man höll på med att köra om en 24 meters och det fanns bilar bakom som också ville förbi den. Efter många tester och en duktig mekanikers hjälp byttes ena tändspolen och hojen vaknade till liv igen.
MVH
/Gösta
goslin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:50:23, 05-09-2015
Ort: Pajala, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo Buster 400

fretchi

#13 » 18:31:12, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den på bägge cylindrarna genom hela registret oavsett belastning?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ove.G

#14 » 20:34:23, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en 540 111 och reservstift i motorrummet, NYA
Bara att skifta när den går dåligt i första hand
Dom är väldigt känsliga

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

torbjorn_forsman

#15 » 20:45:56, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om tändspolen är halvdålig kan man råka ut för att motorn går nästan normalt på tomgång men sen lägger ena cylindern av helt vid gaspådrag. Och är man inte van vid maskinen är det inte säkert att man märker att den går på en cylinder.

Min erfarenhet av tändsystem på Yamahaskotrar (åtminstone från 90-talet) är att de brukar ha mycket gott om tändenergi. Tändstift som har "slagit igen" och som andra skotrar inte vill gå på, fungerar utmärkt i en Yamaha, som alltså kan stå till tjänst för att köra ren sotiga stift åt grannar/kompisar. Men det gäller ju bara om allt är i ordning.
Om det visar sig att du måste byta tändspole, så är en begagnad original bättre än en ny piratdel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se