Sida 2 av 2

Re: Yamaha Viking 540 motorproblem

InläggPostat: 20:55:46, 07-02-2018
av Skogsjonas
Bra tips!

Det närmar sig att jag har en viking i stakket!

Re: Yamaha Viking 540 motorproblem

InläggPostat: 21:16:53, 07-02-2018
av Anders.B
Ove.G skrev:Vi har en 540 111 och reservstift i motorrummet, NYA
Bara att skifta när den går dåligt i första hand
Dom är väldigt känsliga


Bara att hålla med, även i min ligger ett antal sprillans stift för "plötsligt händer det"

Jag bytte allt från tändspolen till stiften för några år sedan och nu har faktiskt bytesbehovet försvunnit men nu kör jag väldigt lite pga avsaknad av seriösa vinterisar här nere.

Re: Yamaha Viking 540 motorproblem

InläggPostat: 21:33:47, 07-02-2018
av maggen
Är det konstaterar att felet är motor, tänkte iom du säger att den går fint men orkeslös så kan felet lika gärna vara i variatorerna.

Skickat från min Lenovo YT3-X50F via Tapatalk

Re: Yamaha Viking 540 motorproblem

InläggPostat: 23:11:38, 07-02-2018
av Anders.B
Känns inte det på varvtalet,, då varvar väl motorn som den ska men man kommer ingen stans typ?

När stiften krånglar så blir det inget mos i spisen liksom..

Vet inte hur TS maskin låter dock?

Re: Yamaha Viking 540 motorproblem

InläggPostat: 23:20:06, 07-02-2018
av Martin.Eriksson
Å komp prov är gjort?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Yamaha Viking 540 motorproblem

InläggPostat: 10:39:54, 08-02-2018
av Ove.G
Hur långt har den gått?
Kolvarna skall bytas var 400 mil

Re: Yamaha Viking 540 motorproblem

InläggPostat: 16:58:37, 10-02-2018
av Skogsjonas
Nya stift i och jag fick en helt ny skoter. Jag tycker att det är sjukt knepigt, men nu går den som den skall. Tacka vet jag dieslar med radpump.

Re: Yamaha Viking 540 motorproblem

InläggPostat: 18:09:43, 10-02-2018
av Ivar Risslén
Ove.G skrev:Hur långt har den gått?
Kolvarna skall bytas var 400 mil

Jag har en -88:s Viking som har gått 1200 mil utan att kolvarna är bytta. Jag har sett att de brukar behövas bytas vid ca 1000 mil så mina går på övertid. Det hänger samman mycket med hur man har skött den och hur man har kört. Ett sätt att snabbt ta dör på 2-takts kolvar är att köra med en magert inställd bränsle/luft blandning eller felaktigt inställd tändning.