Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

440 tändningsproblem.. En riktig gåta!

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

Kplamas (trådstartaren)

#1 » 00:06:54, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har en aktiv 600 med 440 motor (två cylindrig och brytartändning) som jag bytte en kondensator på, men nu så fick jag ett märkligt tändningsproblem istället. Om jag har båda tändstiften inkopplade fungerar bara det högra. Har jag bara det vänstra tändstiftet inkopplat fungerar det, har jag bara det högra tändstiftet inkopplat fungerar det inte... Vilken gåta. Någon som direkt kan säga vad som är fel?
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor



torbjorn_forsman

#2 » 00:40:38, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ett tändsystem av den typ som har två brytare och två kondensatorer, en enda "generatorspole" på tändplattan och två tändspolar utanför? I så fall kan det ev vara känsligt för avbrott på ena högspänningssidan och då inte ge någon gnista på det andra stiftet heller.

En kompis hade en gång i tiden en gammal Yamahamotor med brytartändning som betedde sig allmänt underligt, man kunde få gnista i ena eller andra tändstiftet men sällan båda samtidigt. Så småningom visade det sig att tändspolarna var olika - en original och en pirat, dessutom var det avbrott i den ena spolens högspänningslindning. När man fick dit två exakt likadana tändspolar (det blev spolar från Opel Kadett ungefär '88 , som visade sig ha så gott som exakt samma elektriska data som originalspolen), så fungerade det bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Roger.o

#3 » 09:14:37, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sjekk at duhar godt med jord
Roger.o
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:42:46, 15-07-2017
Ort: eksherad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 30

Kplamas (trådstartaren)

#4 » 09:28:10, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det är ett sådant tändningssystem. En ny dag, ska pröva byta tändspolarna och se till att de jordar ordentligt.. Kan vara jorden faktiskt. Det vore ett tacksamt problem..
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

torbjorn_forsman

#5 » 11:51:15, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan också prova att byta plats på sådana saker som det finns två likadana av (t ex tändspolarna) och se om felet följer med eller inte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se