Sida 1 av 1

Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 18:43:10, 08-04-2018
av blabers
Hej!

Har en polaris indy 340 som jag inte blir klok på.
Årsmodell 89

Maskinen startar fint på 1-2 drag och går att köra i 5 minuter innan den börjar låta skumt och dör. Blir helsvag och kvamnar och
Får ta ihjäl sig för att starta den igen men väntar man 15 minuter så är det bara att dra igång den men samma sak upprepas.

Fräsch bensin
Har kollat alla bränsleslangar, bytt ut de som såg tveksamma ut
Kollat tändstift
Bensinfilter
Tagit isär båda förgasarna helt, blötlagt i bensin, blåst rent alla munstycken

Samma sak igen trots grundlig rengöring.
Var inne på att det skulle vara sopparelaterat men båda förgasarna hade bra med bensin i sig när jag tog isär dem direkt efter att skotern dött.

Börjar fundera på om det kan vara tändspolen eller cdi-box kanske det heter på den maskinen.

Skulle det vara skit i förgasaren borde man väl inte kunna dra igång den varje gång den fått vila lite

Någon som har några idéer?

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 18:54:41, 08-04-2018
av A.Ström
Hej!
Prova kyl bara tändspolen. Startar den inte då så kan du kolla cdi boxen/kyla den.

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 19:21:09, 08-04-2018
av Martin.Eriksson
Garanterat statorn...

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 20:01:33, 08-04-2018
av blabers

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 20:49:03, 08-04-2018
av Martin.Eriksson
Gick in på polaris sida å kolla sprängskisserna nu å sitter inte riktigt nån stator på den märkte ja utan en spole bara. Men den kan likväl vara dålig förstås. Ja hade en skoter förra vintern som stanna efter en stund å den var de statorn som fela trots att se inte verka va fel på den vid mätning.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 21:03:32, 08-04-2018
av ATK
Vad hade du för skoter förra vintern? Jag har haft problem med en A-C nu.

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 21:13:04, 08-04-2018
av Martin.Eriksson
Det var en polaris rmk 700 fast med en 06as IQ440 motor..
Hört att de är inte helt ovanligt med statorproblem på arctic..
Ja lämna in min på timråelbyggnad så linda dom om den..

såhär ser statorn ut..
Bild

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 21:31:08, 08-04-2018
av blabers
Okej....men kanske min tändspole som är väck då... Men jag har ju gnista, men kanske blir nå skit när den blir varm

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 09:45:24, 09-04-2018
av torbjorn_forsman
Gamla Polaris brukar ha tändspole och CDI hopbyggda till en enhet, och det är inte helt ovanligt att de går sönder. Statorn verkar dock hålla bättre än på t ex Arctic med Suzuki-motorer.
Tänk på att Polaris har många olika CDI-enheter som ser likadana ut, men som ger olika tändförställningskurvor (anpassade för olika motortyper, den är t ex inte likadan på en luftkyld 340 och en luftkyld 540 av samma årsmodell). Det gäller att kolla detaljnummer noga så man får rätt enhet på rätt motor.

När det gäller statorfel så kan det vara kortslutna varv i någon lindning, det hittar man inte med ohmmätning men däremot om man mäter induktans och förlustfaktor. Ett annat vanligt fel är dåliga skarvar mellan de tunna lindningstrådarna och kablarna som går ut från statorn, tecken på detta är om man får olika värde vid ohmmätning om man t ex polvänder instrumentet, ruskar om motorn eller drar några gånger i startsnöret mellan mätningarna. Skarvarna går ofta att göra om, det brukar vara någon form av lödda eller pressade hylsor innanför en massa isolerslangar och skyddslack.

I just det här fallet bör man nog ändå börja med att prova att kyla och värma CDI:n, den sitter ju lättåtkomlig på fläktkåpan.
Överhuvudtaget är det vanligt med kylproblem på gamla luftkylda Polaris, konstruktörerna brydde sig visst inte alls om vilka vägar kylluften ska ta genom motorrummet. Om man kör sakta i tungt före så blåser kylfläkten bara runt samma luft som blir varmare och varmare med tiden, dessutom förvärms kylluften effektivt av ljuddämparen som sitter alldeles intill fläktkåpan. Det gäller att få upp farten så att fläkten får hjälp av fartvindskylning, om en sådan skoter ska klara sig från överhettning.

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 22:56:04, 09-04-2018
av blabers
Okej, men vad menar du med att kyla och värma cdi:n
Att köra skotern tills den blir varm och sedan kyla ned den för att se om det är felet? Kyla med snö eller?

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 23:03:53, 09-04-2018
av GBA
Hade liknande problem förut på moppen. avhjälptes med ett nytt tändstift och tändkabel

Re: Polaris indy 340 89:a problem

InläggPostat: 07:23:38, 10-04-2018
av torbjorn_forsman
blabers skrev:Okej, men vad menar du med att kyla och värma cdi:n
Att köra skotern tills den blir varm och sedan kyla ned den för att se om det är felet? Kyla med snö eller?


Ja, eller prova att värma med hårtork eller en trasa blött i varmvatten. Kyla med snö går bra.