Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Polaris indy 340 89:a problem

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

blabers (trådstartaren)

#1 » 18:43:10, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en polaris indy 340 som jag inte blir klok på.
Årsmodell 89

Maskinen startar fint på 1-2 drag och går att köra i 5 minuter innan den börjar låta skumt och dör. Blir helsvag och kvamnar och
Får ta ihjäl sig för att starta den igen men väntar man 15 minuter så är det bara att dra igång den men samma sak upprepas.

Fräsch bensin
Har kollat alla bränsleslangar, bytt ut de som såg tveksamma ut
Kollat tändstift
Bensinfilter
Tagit isär båda förgasarna helt, blötlagt i bensin, blåst rent alla munstycken

Samma sak igen trots grundlig rengöring.
Var inne på att det skulle vara sopparelaterat men båda förgasarna hade bra med bensin i sig när jag tog isär dem direkt efter att skotern dött.

Börjar fundera på om det kan vara tändspolen eller cdi-box kanske det heter på den maskinen.

Skulle det vara skit i förgasaren borde man väl inte kunna dra igång den varje gång den fått vila lite

Någon som har några idéer?
blabers
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:17, 02-07-2011
Ort: Örnsköldsvik
Sverige



A.Ström

#2 » 18:54:41, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Prova kyl bara tändspolen. Startar den inte då så kan du kolla cdi boxen/kyla den.
A.Ström
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:43, 16-04-2009
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hidromek 220 lc-4 (jobbet)
+ div andra grävmaskiner och hjullastare,lastbilar

Volvo BM 4200 (Hemma)
Valmet 305-4 ( Hemma)
Kobelco SKO27 (Hemma)
Sajo Uf54
Torshälla S-150

Martin.Eriksson

#3 » 19:21:09, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Garanterat statorn...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

blabers (trådstartaren)

#4 » 20:01:33, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

blabers
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:17, 02-07-2011
Ort: Örnsköldsvik
Sverige

Martin.Eriksson

#5 » 20:49:03, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick in på polaris sida å kolla sprängskisserna nu å sitter inte riktigt nån stator på den märkte ja utan en spole bara. Men den kan likväl vara dålig förstås. Ja hade en skoter förra vintern som stanna efter en stund å den var de statorn som fela trots att se inte verka va fel på den vid mätning.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

ATK

#6 » 21:03:32, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hade du för skoter förra vintern? Jag har haft problem med en A-C nu.
ATK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:53, 18-08-2008
Ort: Jönköpingstrakten
Sverige
Maskintyp: Traktor

Martin.Eriksson

#7 » 21:13:04, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en polaris rmk 700 fast med en 06as IQ440 motor..
Hört att de är inte helt ovanligt med statorproblem på arctic..
Ja lämna in min på timråelbyggnad så linda dom om den..

såhär ser statorn ut..
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

blabers (trådstartaren)

#8 » 21:31:08, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej....men kanske min tändspole som är väck då... Men jag har ju gnista, men kanske blir nå skit när den blir varm
blabers
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:17, 02-07-2011
Ort: Örnsköldsvik
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 09:45:24, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla Polaris brukar ha tändspole och CDI hopbyggda till en enhet, och det är inte helt ovanligt att de går sönder. Statorn verkar dock hålla bättre än på t ex Arctic med Suzuki-motorer.
Tänk på att Polaris har många olika CDI-enheter som ser likadana ut, men som ger olika tändförställningskurvor (anpassade för olika motortyper, den är t ex inte likadan på en luftkyld 340 och en luftkyld 540 av samma årsmodell). Det gäller att kolla detaljnummer noga så man får rätt enhet på rätt motor.

När det gäller statorfel så kan det vara kortslutna varv i någon lindning, det hittar man inte med ohmmätning men däremot om man mäter induktans och förlustfaktor. Ett annat vanligt fel är dåliga skarvar mellan de tunna lindningstrådarna och kablarna som går ut från statorn, tecken på detta är om man får olika värde vid ohmmätning om man t ex polvänder instrumentet, ruskar om motorn eller drar några gånger i startsnöret mellan mätningarna. Skarvarna går ofta att göra om, det brukar vara någon form av lödda eller pressade hylsor innanför en massa isolerslangar och skyddslack.

I just det här fallet bör man nog ändå börja med att prova att kyla och värma CDI:n, den sitter ju lättåtkomlig på fläktkåpan.
Överhuvudtaget är det vanligt med kylproblem på gamla luftkylda Polaris, konstruktörerna brydde sig visst inte alls om vilka vägar kylluften ska ta genom motorrummet. Om man kör sakta i tungt före så blåser kylfläkten bara runt samma luft som blir varmare och varmare med tiden, dessutom förvärms kylluften effektivt av ljuddämparen som sitter alldeles intill fläktkåpan. Det gäller att få upp farten så att fläkten får hjälp av fartvindskylning, om en sådan skoter ska klara sig från överhettning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

blabers (trådstartaren)

#10 » 22:56:04, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, men vad menar du med att kyla och värma cdi:n
Att köra skotern tills den blir varm och sedan kyla ned den för att se om det är felet? Kyla med snö eller?
blabers
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:17, 02-07-2011
Ort: Örnsköldsvik
Sverige

GBA

#11 » 23:03:53, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade liknande problem förut på moppen. avhjälptes med ett nytt tändstift och tändkabel
GBA
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:33:32, 01-02-2013
Ort: Tierp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DAF FA 1700
Scania P93
BM 400
NH TL90
Ursus c-385

torbjorn_forsman

#12 » 07:23:38, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

blabers skrev:Okej, men vad menar du med att kyla och värma cdi:n
Att köra skotern tills den blir varm och sedan kyla ned den för att se om det är felet? Kyla med snö eller?


Ja, eller prova att värma med hårtork eller en trasa blött i varmvatten. Kyla med snö går bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se