Nu kanske du redan har inhandlat någon skoter.
Mitt tips till människor i samma sits som du vore dock att titta på Lynx.
Lynx 5900 är otroligt bra maskiner,så som flera övriga skrivigt.
5900 är att föredra gentemot 3900 pga av växellådan.
Hur som helst är en luftkyld maskin mer allround tycker jag.
Dvs en stugskoter som inte körs så mycket per år och dessutom med många olika förare,vilka kanske kunnighetsgraden om motorer och liknande skiljer sig oerhört åt.
Rotax 503 anses som en mycket och då menar jag mycket driftsäker motor.
Någon speciell tönthetsfaktor tycker jag inte heller att man kan räkna med på en tex Lynx 5900 med en rotax 503?
Ska man ånga fram på något spår i skogen(mest troligen draget av en Lynx 59 ) som en tok då är det klart att äldre framvagnar inte hänger med.
Men gäller det att rasta två-åringar och ovana piloter några gånger per år så räcker det med mindre.
Ang äldre Yamaha så var de riktigt bra,jag har en GP 440-78 med glidboggie som jag kört nästan 3000 mil med.Detta utan
renovering,det enda jag egentligen behövde göra var att rikta hela boggien och "karossen" efter en krasch emot en plogkarm i hög hastighet...
Jo ett
motorfäste i blocket gick sönder också en gång.
Men det var en riktigt driftsäker maskin.
Många gånger var jag 5-10 mil hemifrån och körde ,ibland hände det på hemvägen att man fick bogsera nån kompis med nån nyare skidoo eller Polaris.
Någon Yamaha har jag dock aldrig bogserat??
Och jag har kört en hel del skoter...
Lågt växlad/låg vikt och med dubbla Mikuni 42 så fick MÅNGA skotrar se mitt baklyse upp till ca 60-70km/h med GP:n
innan de kunde blåsa förbi...
Detta störde många... Att jag sedan blåste förbi dem på spåret/skogen igen det gjorde mindre..Det skylldes på att jag var galen och körde som en tok.Bara inte en gammal Yamaha med mc- gas körde om,så.....