Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Lämplig snöskoter till stugan

54 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera skotrar här!

ac tc

#46 » 21:18:34, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gode gud vilka råd till en nybörjare, de bångstyrigaste och minst snötåliga missfoster man kan tänka sig.
- nostalgi klubben på gråhundsträff eller?
En sportskoter från den här sidan av 2000 talet passar mkt bättre, ännu bättre en med 345 matta som är ett
mellanting. En ren mountain kan vara lite väl extrem men väldigt kul när det finns snö, mkt snö.
Yamaha är nog överlag pålitligast men samtidigt minst extrema och därmed tråkigast. Yamma byggde förövrigt in I
modern tid maskiner som helst ska vara på plogad väg.
- Motor..inget under 600 vattenkyld...inget, inget luftkylt heller, efi är ok och arctics befi är utmärkt.
- Back är bra eller lär dig planera, elback dvs motorn vänder rotations riktning är suveränt.
- Fyrtakt..tungt å tråkigt men bra.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



Eucharn

#47 » 22:55:00, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lynx Forrest Fox. Fråga 100 lappar, och 99 ger samma svar. Går enormt bra i snö, syncro växellåda är gudomligt och är lätt nog att böka runt med i trång skog. Har en själv, och den har dragit ensilagebalar, timmer, ungar på kälke och nilapulkor i femton år utan större missöden. Enkel konstruktion och låg effekt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

swampen85

#48 » 06:22:15, 16-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller tyvärr med om stt jag inte kan rekommendera nån grizzly som första skoter...

Dock tycker jag gärna du kan välja en luftkyld modell, men man får då kontrollera fläktremm/fläkt lager ibland istället för vatten nivå /vatten pump.

Ang Grizzlyn, vissa av dem går alltså som Tungt terrängfordon? (Över 350kg) å får inte ens köras på skoterkort efter leder osv då. ?
Mitt gröna terrängfordons kort gäller i allafall lätt terrängfordon upp till 350kg.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

DieselTok

#49 » 07:50:21, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

swampen85 skrev:Håller tyvärr med om stt jag inte kan rekommendera nån grizzly som första skoter...
Ang Grizzlyn, vissa av dem går alltså som Tungt terrängfordon? (Över 350kg) å får inte ens köras på skoterkort efter leder osv då. ?
Mitt gröna terrängfordons kort gäller i allafall lätt terrängfordon upp till 350kg.


Där har du helt fel, gränsen mellan Terrängskoter och Terrängvagn är 450 kg. Aktiv Grizzly väger 375 kg enligt specifikation och går därför fortfarande under typen Terrängskoter.
Till och med den 400 kg tunga Bigfoot går fortfarande under fordonstypen Terrängskoter.

Citat hämtat från Transportstyrelsen:

Terrängmotorfordon
Ett terrängmotorfordon är ett motordrivet fordon som i huvudsak används för person- eller godstransport i terräng. Terrängmotorfordon delas in i terrängvagnar och terrängskotrar.

Grundregeln är att det är förbjudet att köra motordrivna fordon i terräng, men det finns undantag. Undantagen gäller om det sker i samband med jord- eller skogsbruk samt i samband med viss yrkesutövning. Kontakta länsstyrelsen eller Naturvårdsverket för
frågor om att köra i terrängen.

Terrängskoter och lätt terrängvagn får inte köras på allmän väg, utan bara på enskilda vägar, men det finns undantag. Den som vid färd med ett sådant terrängmotorfordon behöver korsa en väg som inte är enskild får göra det via den kortaste lämpliga sträckan. Detsamma gäller om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen. Vid färd på väg får fordonet köras högst i 20 km/timmen.

Tung terrängvagn får köras på väg, även allmän väg.

En förare av ett terrängmotorfordon som kör ut från terrängen ska stanna fordonet innan han eller hon kör ut på en väg. Föraren ska lämna företräde till trafikanter på vägen.

Terrängvagn
En terrängvagn är ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt över 450 kg. Terrängvagnar delas in i lätta och tunga terrängvagnar. Lätt terrängvagn har en tjänstevikt på högst 2 ton. Tung terrängvagn har en tjänstevikt på över 2 ton.

Länk till artikeln på Transportstyrelsen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... orfordon1/

ac tc skrev:Gode gud vilka råd till en nybörjare, de bångstyrigaste och minst snötåliga missfoster man kan tänka sig.
- nostalgi klubben på gråhundsträff eller?
En sportskoter från den här sidan av 2000 talet passar mkt bättre, ännu bättre en med 345 matta som är ett
mellanting. En ren mountain kan vara lite väl extrem men väldigt kul när det finns snö, mkt snö.
Yamaha är nog överlag pålitligast men samtidigt minst extrema och därmed tråkigast. Yamma byggde förövrigt in I
modern tid maskiner som helst ska vara på plogad väg.
- Motor..inget under 600 vattenkyld...inget, inget luftkylt heller, efi är ok och arctics befi är utmärkt.
- Back är bra eller lär dig planera, elback dvs motorn vänder rotations riktning är suveränt.
- Fyrtakt..tungt å tråkigt men bra.


Den som påstår att Grizzlyn är klumpig, omodern och underlägsen en smalbandare talar i nattmössan. Har man inte framfört en Grizzly eller ens en liknande maskin i terräng så ska man inte uttala sig, den är inte bättre än något annat, det är inte det jag säger. Men Aktiv Grizzly är troligtvis den mest underskattade maskinen man kan tänka sig.

Sportskoter som stugskoter är heller ingen bra kombination, då dom är totalt värdelösa med dragkrok. Du kommer inte ta dig fram så vida du inte kör enbart led, så fort du viker av spåret så gräver du ner dig och du har precis sabbat hela dagens humör för hela familjen. En touringskoter eller arbetsskoter är ett betydligt bättre val, 41-50 cm bred matta är att föredra och 340-397 lång.

Samt att rata av fläktkylt är troligen det dummaste jag hört, det är den bästa maskinen för nybörjaren som är ovan med motorer. Service är enklare, billigare och rent utav mindre än den vattenkylda motsvarigheten. Vattenkylda motorer är effektivare, har mer effekt och arbetar under mer kontrollerat temperaturområde och på så sätt pålitligare än den fläktkylda motsvarigheten, så rent generellt i sitt rätta område så är den bättre. Men vatten kokar, och det kan innebära sina egna problem...

Och att påstå att Yamaha är i överlag pålitligast går också diskutera tills capslock sätts på och därefter, men det är ett påstående taget ur perspektiv och åsikt. Min åsikt är den att dom som kört Yamaha har haft tur att jag haft med spännband i packlådan så vi sluppit lämna kvar asen i skogen...

Backväxel är då nästan ett måste på en snöskoter, mekanisk eller elektronisk, dom har båda sina egna för och nackdelar.
Lågväxel är suveränt på en skoter som man ofta slingrar runt trädstammar med och liknande, då kan man krypa och hålla motorn i sitt bästa arbetsområde i stort sett hela tiden.
Hört en gång för länge sedan att trecylindrigt är för trebenta! :vissla:
Användarvisningsbild
DieselTok
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:37:05, 27-02-2014
Ort: Sverige - Haparanda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 880 '66
Volvo V70 Classic 170 hk '00
Volvo V70 GLT (turbo auto) '99 (skrotas)
Mazda B2000 2.2D "Atom Bomb Baby" '87 (projekt)
Aktiv Grizzly XP-D '89 (projekt)

magloman

#50 » 13:02:09, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med föregående i mångt io mycket. Jag har inte kört skoter på typ 15år men vi hade inom famlijen lite skotrar under åren och jag fick provköra mycket annat också.

Jag tycker man ska ha en touringskoter med lång matta och mellanbred. En för bred matta blir jobbig när man ska köra på skrå, man får liksom bryta ner maskin för att komma rakt. En smalare blir fogligare så hellre lång än bred. En lång med dubbeldyna sen kanske ca 41cm bred.

Backväxel är ju ett måste, har man bärt och tagit loss skotran utan backväxel några ggr så byter man snart maskin till en som har det.

Vilket märke man ska ha idag, vet jag inte. Den sista vi hade var en Yamaha 600(3-cyl kanske) touringmodell. Den var vätskekyld och hade kylproblem om man åkte på hårda leder. Fick sätta på nån höräfsepinne på framvagnen så det skulle sprätta upp lite snö på kylarna.
Skulle vilja påstå att en luftkyld maskin är ett bra val om man inte ska ha nåt extremt.
Den hade iaf lång och mellanbred matta, funkade skitbra som allround. Gick även bra med släde efter i lössnö. Skulle man köra med fullt lass var det fördel om man åtminstone hade nåt gammalt spår att köra i.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Grottulf

#51 » 14:47:42, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eucharn skrev:Lynx Forrest Fox. Fråga 100 lappar, och 99 ger samma svar. Går enormt bra i snö, syncro växellåda är gudomligt och är lätt nog att böka runt med i trång skog. Har en själv, och den har dragit ensilagebalar, timmer, ungar på kälke och nilapulkor i femton år utan större missöden. Enkel konstruktion och låg effekt.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Och framförallt så tar den sig fram även när det är tätt mellan träden då den är så smal
Men det för också med sig att den kan vara en aning lättvält när man åker två och det är kuperat...
Så min kära fru vill inte åka med längre


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

ac tc

#52 » 14:19:58, 23-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luft vs vatten.
- välj mellan att kolla nivå eller byta kolvar...
- den vattenkylda är dessutom bra mkt tystare...
Att åka skoter med passagerare på eller dra pulka är efter ett tag lika kul som att kuska med husvagn.
- ensam med mkt pulver, det roligaste man man ha i snön...( för kallt för det enda tänkbara alternativet..)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Martin.Eriksson

#53 » 15:05:00, 23-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vadå byta kolvar? aldrig bytt nå kolvar i fläktkylda iaf å man kan åka året om om man så vill. vätskekyld så kokar dom så fort man inte har puder å åka på..
Men visst de är mer pulver i en vätskekyld men var väl inte riktigt de tråden handla om?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

torbjorn_forsman

#54 » 20:01:36, 23-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns fläktkylda skotrar som håller bra, och det finns sådana som ständigt får kolvskärningar. En del äldre modeller av Polaris är av den senare sorten - problemet med dem är att konstruktören tydligen inte tänkte alls på hur luftväxlingen skulle gå till i motorrummet, så om man kör sakta i tungt före, motorn jobbar hårt och det inte blir någon fartvind att tala om, suger kylfläkten i sig luft som motorn och avgasröret redan har värmt upp, och så blir det varmare och varmare i motorrummet tills en kolv - oftast den på variatorsidan - skär.
Rent allmänt känns det som om fläktkylda motorer med remdriven fläkt i höjd med toppen klarar sig bättre än de som har fläktvingar på svänghjulet. Men då är förstås fläktremmen, fläktlagret och dess armkors potentiellt svaga punkter som kan kräva viss uppmärksamhet.

Jag håller inte heller med om att alla vattenkylda skotrar får problem så snart det blir lite isigt före. Detta dåliga rykte gäller enstaka modeller av extrema sportskotrar där man har satt dit minsta möjliga värmeväxlare i tunneln för att spara vikt, men på lite grövre tilltagna maskiner är det mycket sällan man får kylproblem. Jag måste dock säga att jag gillar en del tidiga vattenkylda skotrar där man tog till både hängslen och svångrem, och satte dit både en luft/vatten-kylare och en värmeväxlare i tunneln.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se