swampen85 skrev:Håller tyvärr med om stt jag inte kan rekommendera nån grizzly som första skoter...
Ang Grizzlyn, vissa av dem går alltså som Tungt terrängfordon? (Över 350kg) å får inte ens köras på skoterkort efter leder osv då. ?
Mitt gröna terrängfordons kort gäller i allafall lätt terrängfordon upp till 350kg.
Där har du helt fel, gränsen mellan Terrängskoter och Terrängvagn är 450 kg. Aktiv Grizzly väger 375 kg enligt specifikation och går därför fortfarande under typen Terrängskoter.
Till och med den 400 kg tunga Bigfoot går fortfarande under fordonstypen Terrängskoter.
Citat hämtat från Transportstyrelsen:
Terrängmotorfordon
Ett terrängmotorfordon är ett motordrivet fordon som i huvudsak används för person- eller godstransport i terräng. Terrängmotorfordon delas in i terrängvagnar och terrängskotrar.
Grundregeln är att det är förbjudet att köra motordrivna fordon i terräng, men det finns undantag. Undantagen gäller om det sker i samband med jord- eller skogsbruk samt i samband med viss yrkesutövning. Kontakta länsstyrelsen eller Naturvårdsverket för
frågor om att köra i terrängen.
Terrängskoter och lätt terrängvagn får inte köras på allmän väg, utan bara på enskilda vägar, men det finns undantag. Den som vid färd med ett sådant terrängmotorfordon behöver korsa en väg som inte är enskild får göra det via den kortaste lämpliga sträckan. Detsamma gäller om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen. Vid färd på väg får fordonet köras högst i 20 km/timmen.
Tung terrängvagn får köras på väg, även allmän väg.
En förare av ett terrängmotorfordon som kör ut från terrängen ska stanna fordonet innan han eller hon kör ut på en väg. Föraren ska lämna företräde till trafikanter på vägen.
Terrängvagn
En terrängvagn är ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt över 450 kg. Terrängvagnar delas in i lätta och tunga terrängvagnar. Lätt terrängvagn har en tjänstevikt på högst 2 ton. Tung terrängvagn har en tjänstevikt på över 2 ton.
Länk till artikeln på Transportstyrelsen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... orfordon1/ac tc skrev:Gode gud vilka råd till en nybörjare, de bångstyrigaste och minst snötåliga missfoster man kan tänka sig.
- nostalgi klubben på gråhundsträff eller?
En sportskoter från den här sidan av 2000 talet passar mkt bättre, ännu bättre en med 345 matta som är ett
mellanting. En ren mountain kan vara lite väl extrem men väldigt kul när det finns snö, mkt snö.
Yamaha är nog överlag pålitligast men samtidigt minst extrema och därmed tråkigast. Yamma byggde förövrigt in I
modern tid maskiner som helst ska vara på plogad väg.
- Motor..inget under 600 vattenkyld...inget, inget luftkylt heller, efi är ok och arctics befi är utmärkt.
- Back är bra eller lär dig planera, elback dvs motorn vänder rotations
riktning är suveränt.
- Fyrtakt..tungt å tråkigt men bra.
Den som påstår att Grizzlyn är klumpig, omodern och underlägsen en smalbandare talar i nattmössan. Har man inte framfört en Grizzly eller ens en liknande maskin i terräng så ska man inte uttala sig, den är inte bättre än något annat, det är inte det jag säger. Men Aktiv Grizzly är troligtvis den mest underskattade maskinen man kan tänka sig.
Sportskoter som stugskoter är heller ingen bra kombination, då dom är totalt värdelösa med
dragkrok. Du kommer inte ta dig fram så vida du inte kör enbart led, så fort du viker av spåret så gräver du ner dig och du har precis sabbat hela dagens humör för hela familjen. En touringskoter eller arbetsskoter är ett betydligt bättre val, 41-50 cm bred matta är att föredra och 340-397 lång.
Samt att rata av fläktkylt är troligen det dummaste jag hört, det är den bästa maskinen för nybörjaren som är ovan med motorer. Service är enklare, billigare och rent utav mindre än den vattenkylda motsvarigheten. Vattenkylda motorer är effektivare, har mer effekt och arbetar under mer kontrollerat temperaturområde och på så sätt pålitligare än den fläktkylda motsvarigheten, så rent generellt i sitt rätta område så är den bättre. Men vatten kokar, och det kan innebära sina egna problem...
Och att påstå att Yamaha är i överlag pålitligast går också diskutera tills capslock sätts på och därefter, men det är ett påstående taget ur perspektiv och åsikt. Min åsikt är den att dom som kört Yamaha har haft tur att jag haft med
spännband i packlådan så vi sluppit lämna kvar asen i skogen...
Backväxel är då nästan ett måste på en snöskoter, mekanisk eller elektronisk, dom har båda sina egna för och nackdelar.
Lågväxel är suveränt på en skoter som man ofta slingrar runt trädstammar med och liknande, då kan man krypa och hålla motorn i sitt bästa arbetsområde i stort sett hela tiden.