Sida 3 av 4

Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 20:14:51, 01-01-2013
av Lasse Hsand
Har köpt en Touring maskin som är bättre och fara runt med familjen med. Så nu åker Lynxen och V-maxen jag köpte och skulle fixa. Men den dår tiden!! :grin: :grin: Tänkte lägga ut dom på Blocket men måste skotta fram skoter garaget först. Nu har det ju tinat i två dar så nu är det bara 70-80cm.

Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 20:23:27, 01-01-2013
av Martin.Eriksson
Okej :smile: ja här börjar de minska lite på snön å men än är de nog skoterföre :cool:

InläggPostat: 23:02:55, 01-01-2013
av MagnusS
Kul att tråden vaknade till liv igen. Jag har faktiskt inte köpt ngn skoter än men jag renoverar kök för fullt så det känns inte rimligt att lägga en spänn på något annat för tillfället.

Annars hade nog en sån där 5900 varit perfekt, rätt prisklass också:) Var finns den?

Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 23:14:14, 03-01-2013
av Martin.Eriksson
Är lite på jakt efter en Lynx 5900 eller finlandia, ingen som har en sån till salu?

Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 00:22:45, 05-01-2013
av Martin.Eriksson
Inte på jakt längre.. :grin:

Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 00:33:01, 05-01-2013
av Lasse Hsand
:thummar: :bira:

Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 00:54:34, 05-01-2013
av Anders.B
Ni i skoterland vad säger ni om ET 340 T/R?


Bild

Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 01:28:41, 05-01-2013
av Martin.Eriksson
Ja dom är ju inget fartvidunder men tillräckligt tycker jag.. tar sig fram bra. för lämplig peng är de en bra skoter :driver:

Re: Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 01:52:48, 05-01-2013
av kmracing
Anders.B skrev:Ni i skoterland vad säger ni om ET 340 T/R?


Bild


Det kan vara en bra nybörjarmaskin, men man ska inte ha några stora förväntningar på framkomligheten för att det är en långbandare, dom har väldigt lätt att bli hängande på fotstegen pga. den låga höjden. Detta går dock att åtgärda relativt lätt genom att sänka ner boggien med sk. "drop brackets" . Kända fel förutom ren utnötning är väl falerande tänddetaljer och vevaxelns lager på PTO sidan.

Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 12:04:28, 05-01-2013
av Anders.B
"Drop brackets" Då lärde man sig något nytt igen :smile:

Jag har faktiskt en ET340 T/R som fiskeskoter så den har inte bråkat med mig än men då kör vi 90% på sjö.

Ser mig som nybörjare på skoter dock...

Något särskilt att tänka på om man ska fixa ett par till nämnda maskin?

Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 16:34:28, 05-01-2013
av nisse
Jag har två Arctic Cat Cheetah och tycker dem funkar bra dem med. Inhandlad för 10k (med pulka)1990 och 6k (lite GDS) 1991 och för dem få mil man kör med familjen per år riktig trevlig. Rätt modern chassi för en äldre maskin. Nackdelen är väl vikten. Har man kört fast, blir de varmt i overallen :???:
En är luftkyld och en vätskekyld. Den vätskekylda känns lite tystare och så är den tvåväxlad. Lite trevligare att köra med den faktiskt.

Nisse

Re: Sv: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 17:25:59, 05-01-2013
av kmracing
Anders.B skrev:"Drop brackets" Då lärde man sig något nytt igen :smile:

Jag har faktiskt en ET340 T/R som fiskeskoter så den har inte bråkat med mig än men då kör vi 90% på sjö.

Ser mig som nybörjare på skoter dock...

Något särskilt att tänka på om man ska fixa ett par till nämnda maskin?


Jo, dom har ju aldrig haft problem att hitta på namn till allt "over there" hehe :grin:

Ja, det finns ju otaliga lösningar på detta, bättre och sämre.. Men en bra idé är väl att utgå från originalfästena som sitter där och antingen bygga på dem, eller kopiera förutom höjningen, gärna då i lite tjockare material så att de klarar den högre höjden. Nu ska man ju inte höja allt för mycket på detta sätt då det rubbar geometrin lite i boggin och resten av skotern, men det är inte något större problem att höja dessa skotrar 5-10 cm iaf.

En sak som inverkar mycket på framkomligheten i snö är den sk. attackvinkeln där mattan möter snön längst fram i boggien, ju flackare den är destå bättre tar sig skotern fram, den "lyfter upp sig" på snön jämfört med en tvär vinkel som river sönder ytan och tappar greppet. Jämför med ett par skidspetsar eller fören på en båt :wink: Detta har varit ett dilemma inom skotervärden då man samtidigt strävat efter att ha så lång fjädringsväg som möjligt på boggien! På senare år har detta dock lösts genom att man flyttat ner drivaxeln för att kompensera på detta vis. Jämför gärna detta på olika skotrar och årsmodeller!

Re: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 06:36:13, 15-06-2016
av DieselTok
Bild

Bild

Bild

Här har ni min "stugskoter". Det är skotervärldens egna allt-i-allo maskin.
En ordentlig maskin som drar det mesta som hängs på kroken, en kälke timmer på uppåt ett ton eller mer är inget hinder för den här stordragaren.
Utanför skogsbruket så är den en fenomenal familjeskoter av rang! Koppla på 2-3 kälkar och packa in familjen och dra ut till stugan eller pimplingen.
Lätt att serva och hålla rullandes.
Går stabilt på och utanför leden, inte speciellt svårstyrd, men man känner att det är en dubbelbandare. Årsmodeller efter 1983 har en speciell länk i styrningen som ger bättre styregenskaper samt minskar den kraft som behöver läggas på styrhandtagen.
Glidboggi med fjädrande förlängning.

Bild
1979-1982, snabbfakta:
Suzuki Spirit 500, fläktkyld.
Fram och backväxel.
Hjulboggi med ledad förlängning.
Hydraulisk färdbroms.
Motorrumskylning.
Bränsletank 30 liter.
Tjänstevikt 315 kg.

Bild
1982-1985, snabbfakta:
Fuji 440, 40 hk, fläktkyld.
Fram och backväxel.
Glidboggi med fjädrande förlängning.
Mekanisk färdbroms.
Motorrumskylning.
Bränsletank 30 liter.
Tjänstevikt 325 kg.

Bild
1986-1990, snabbfakta:
Rotax 503, 38 hk, fläktkyld.
Fram och backväxel.
Glidboggi med fjädrande förlängning.
Mekanisk färdbroms.
Motorrumskylning.
Bränsletank 30 liter.
Tjänstevikt 345-375 kg.

Bild
1989-1991, snabbfakta:
Rotax 503, 38 hk, fläktkyld.
2 växlar framåt och backväxel.
Glidboggi med fjädrande förlängning.
Mekanisk färdbroms.
Motorrumskylning.
Bränsletank 30 liter.
Tjänstevikt 375 kg.

Sedan finns det en exportmodell som kallades Grizzly Himalaya Edition, som är vit och har en starkare motor på 57 hk och en tvåväxlad låda.
Den ska enligt rykten även ha hydraulisk färdbroms och lite annat gotti-gott-gott.
Denna variant var som sagt främst en exportmodell, dock inte exklusivt till Himalaya trots namnet. Den testades även bland annat utav försvaret i Sverige och kan ses här och var i vårat avlånga land. Ibland kan en dyka upp till försäljning, och den har en tendens till att vara något dyrare än Grizzly XP.
Ca 50 st "Himalaya" maskiner sägs ha gjorts mellan 1988-1991.

En Grizzly kan kosta allt mellan 3,000 kr och 25,000 kr.
1979-1982, 3,000 kr - 10,000 kr.
1983-1986, 5,000 kr - 10,000 kr.
1987-1989, 8,000 kr - 15,000 kr.
Grizzly XP 1989-1991, 10,000 kr-30,000 kr.

PLUS
Stark, servicevänlig, driftsäker, bra framkomlighet.
Beroende på årsmodell och utrustning bra svängradie.

MINUS
Klumpig, högljudd, tung.
Beroende på årsmodell och utrustning dålig svängradie.

Beroende på mil, skick och service historik, privat eller butik så kan priserna hoppa ganska friskt.
Men hittar man en maskin i bra skick med god servicehistorik så denna maskin ett mycket bra köp som går år efter år utan desto större bekymmer.

Så efter denna "bibel" så kanske man förstår att jag är stormförälskad i min Grizzly, och är en supernöjd ägare! :thummar:

Re: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 11:58:58, 15-06-2016
av magloman
En sån där med styrbroms måste ju vara det ultimata

Re: Lämplig snöskoter till stugan

InläggPostat: 14:04:01, 15-06-2016
av pnilz