Krav på registrering av skotrar kom i mitten av 70-talet, alla skotrar som redan fanns i drift då fick tas in till Bilprovningen för regbesiktning. Den hembyggda skotern som jag lade upp bilder på i en annan tråd för något år sedan, måste kompletteras med chassinummer och
broms, sedan blev den godkänd.
När det gäller backväxel har jag för mig att det har varit krav på större skotrar med mer än 300 kg tjänstevikt eller något sånt. Sportskotrar och liknande från 80- och 90-talet hade ofta back som option (förutom kostnaden så innebar den ju också extra vikt och mer maskineri som kan gå sönder i kedjehuset). Och på en riktigt liten och lätt skoter (Ski-Doo Elan, John Deere etc) finns det egentligen ingen anledning alls att ha back, det är så lätt att baxa runt den för hand vid behov.
Bara för att skotern har back så är det inte säkert att det går att backa med den i praktiken. En del skotrar med lite längre matta och någon slags ledad förlängning på boggin (nu tänker jag i synnerhet på en Ski-Doo Formula III '96 som jag hade att göra med en gång i tiden) kan gräva ner sig och fastna om man försöker backa, även om det så är på en plogad, hård och fin uppfart!
Det är ingen skatt på snöskotrar, men de måste trafikförsäkras om de inte är avställda, och så får man betala registerhållningsavgift.