Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Vilken modell rekommenderar ni till en nybörjare?

94 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera skotrar här!

roddjer

#31 » 13:25:19, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Back anser jag vara ett krav på en skoter och bör inte vara omöjligt att få på en 10000 kr maskin.

Nej, så känner jag med. Tycker det är lite märkligt att inte alla har back. Så komplicerat kan väl den konstruktionen inte vara att det blir en tydlig prisskillnad. Eller?


Ser regskylt på alla jag sett tror jag. SKA alla registreras? Nåt att se upp med vid köp kanske om den nu skulle sakna skylt?
Varför nummerplåt egentligen. Försäkring? Eller det skatt på dylika ting? :huh:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



toker

#32 » 13:31:17, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att priset skiljer en del genom att många har back som krav. Äldre skotrar och 4T har back via växel låda nyare modeller har back genom att dom vänder rotations riktning på motorn och kör den baklänges funkar bra och ingen extra vikt. Alla skotrar har skylt har dom inte det är nått skumt och den ska försäkras.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#33 » 14:58:15, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krav på registrering av skotrar kom i mitten av 70-talet, alla skotrar som redan fanns i drift då fick tas in till Bilprovningen för regbesiktning. Den hembyggda skotern som jag lade upp bilder på i en annan tråd för något år sedan, måste kompletteras med chassinummer och broms, sedan blev den godkänd.

När det gäller backväxel har jag för mig att det har varit krav på större skotrar med mer än 300 kg tjänstevikt eller något sånt. Sportskotrar och liknande från 80- och 90-talet hade ofta back som option (förutom kostnaden så innebar den ju också extra vikt och mer maskineri som kan gå sönder i kedjehuset). Och på en riktigt liten och lätt skoter (Ski-Doo Elan, John Deere etc) finns det egentligen ingen anledning alls att ha back, det är så lätt att baxa runt den för hand vid behov.
Bara för att skotern har back så är det inte säkert att det går att backa med den i praktiken. En del skotrar med lite längre matta och någon slags ledad förlängning på boggin (nu tänker jag i synnerhet på en Ski-Doo Formula III '96 som jag hade att göra med en gång i tiden) kan gräva ner sig och fastna om man försöker backa, även om det så är på en plogad, hård och fin uppfart!

Det är ingen skatt på snöskotrar, men de måste trafikförsäkras om de inte är avställda, och så får man betala registerhållningsavgift.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#34 » 15:43:48, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ok. Ja, angånde back, jag har ju ingen reell uppfattning om hantering av såna här maskiner och hur vikt och underlag spelar in.

Enda skoter jag suttit på var nån gammal orange historia för typ 30 år sen. Ockelbo gissingsvis. Den gick inte då och skulle förvåna mig mycket om det gått något mera sen dess...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

toker

#35 » 17:56:32, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backa i snö brukar inte funka så bra med alla maskiner men maskiner med ledad förlängning brukar vara bättre men hur som helst det är mycket värt att kunna backa ut den från ett förråd eller av en släpvagn och man brukar ibland kunna ha nytta av den när man kört fast eller strax innan.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#36 » 19:24:33, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja backa i snö är de inte många som klarar, 5nia går rätt okej med men den har ju ledad förlängning och 50matta.
Men som Toker säger så är de guld värt å kunna backa ur garage eller av flaket på bilen/kärran..
själv backar ja alltid in i garaget så man kan hålla full pelle när man ska iväg :mrgreen:
Hade en polaris rmk föra vintern å den var de ingen back på å de är inge kul när man ska lasta av..
ett tips är å hålla sig från ockelbo och polaris med 3 cylindrar. tunga å klumpiga.
arctic senare 90 tal är vanlig med elfel å sprickor i chassie. främst zrt zr och powder
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

63an

#37 » 19:34:27, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man bli ledbruten å invalid så köp snöscooter Finns väl inget värre redskap uppfunnet ännu, köra fast är en mardröm i djupsnö å jag har fattat detta å hållit mej ifrån eländet! Nöjesmaskin? NEJ! Arbetsmaskin JA perfekt när man inte har så bråttom att kälka hem småstock till ved!
Däremot en vattenscooter är nog en kul sak å de går fort också, man kan köra ihjäl sej med en sådan, se Norskan som åkte i mörkret å gick på nån sten! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Fosson

#38 » 21:05:13, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med simnil i det mesta och skulle rekommendera:
Skidoo Summit eller Renegade
Polaris RMK eller SKS
Arctic Cat Crossfire
Lynx Rave

Vilken budget har du och vart i Sverige ska du åka med den?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

toker

#39 » 21:17:20, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Vill man bli ledbruten å invalid så köp snöscooter Finns väl inget värre redskap uppfunnet ännu, köra fast är en mardröm i djupsnö å jag har fattat detta å hållit mej ifrån eländet! Nöjesmaskin? NEJ! Arbetsmaskin JA perfekt när man inte har så bråttom att kälka hem småstock till ved!
Däremot en vattenscooter är nog en kul sak å de går fort också, man kan köra ihjäl sej med en sådan, se Norskan som åkte i mörkret å gick på nån sten! :huh:

Man blir lite mör i kroppen efter en dag på skoter men bra mycket bättre nu på modernare maskiner vilka gör det mera naturligt med stående körställning men kör man fast och det gör man annars har man fegat är det en jädra slit. Köra ved med skoter har jag provat för många år sen och det var slitigt och då är det viktigt att man packat körvägarna för för köra ospårat med kälke det kan man glömma.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#40 » 21:24:16, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Budgeten var väl 10papp så nå jätte nytt går ju bort..
Om du bara kör fast i djupsnö med skoter å blir ledbruten så gjorde du nog rätt i å gav upp det, men för oss andra som åker miltals å dagar per vinter utan å köra fast så är de roligare :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

toker

#41 » 21:48:31, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man inte kört fast har man inte provat tillräckligt branta backar eller djupa diken fastkörningar hör till skoter åkningen.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#42 » 22:19:55, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Har man inte kört fast har man inte provat tillräckligt branta backar eller djupa diken fastkörningar hör till skoter åkningen.


Nu är det ju de som många tycker är kul inklusive mig men lät på 63an som att de inte går åka skoter överhuvudtaget :cool:

Bild
nysnö bär dåligt
Bild
såhär ska de va. klättra är kul..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

toker

#43 » 22:26:29, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir jag sugen på att åka skoter såna där backar gillar jag och hoppas på en rejäl vinter till det blev en del skoter mil förra vintern och en hel del mc mil den här grymma sommarn.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#44 » 22:45:31, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ser fint ut i vintervädret. :cool:


Mil förresten. Har bara bilar som referens. En bra bil som är bra underhållen tycker jag ska kunna göra 30'000 mil i alla fall. Det är ju ganska mycket om än inte ouppnåligt.

Hur många mil är "mycket" för en skoter?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

swampen85

#45 » 23:03:22, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt över 1000mil får bog anses som ”mycke” för en skoter, visst finns de skotrar som överlever 2000mil...
Men många förr som skrotas vid 8-900mil..

Men de beror såklart på skötsel, servise och körstil..

Nu får jag säkert folk mot mig som tycker annorlunda, vi får väll se :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se