Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Vilken modell rekommenderar ni till en nybörjare?

94 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera skotrar här!

jonxi (trådstartaren)

#1 » 10:56:29, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag tänkte köpa min första snöskoter denna vinter, jag har inga speciella önskemål mer än att den gärna får vara lätt att köra då jag inte hunnit samlat på mig mycket erfarenhet. Sneglade på en Lynx X-trim men den kändes för dyr för min plånbok och lite overkill med tanke på att jag är nybörjare.

Tips och råd uppskattas!
jonxi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:39, 13-02-2018
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



nordlander

#2 » 11:21:54, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Phazer MTX. Kostar runt 30k i pris och har 80 hästar. Fyrtaktare så den luktar inget och det är väldigt lite problem med dom.
Bild
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

fretchi

#3 » 11:26:17, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valfri crossovermaskin, alltså djupsnömaskin light. De brukar vara lite mer lätthanderade med kortare matta, men samtidigt ha lite potential att ta sig fram, så man inte tycker det är för tråkigt när man blir varm i kläderna :D

Försök hitta en välskött några år gammal maskin, då har föregående ägare tagit mycket av värdeminskningen åt dig.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Simnil

#4 » 15:50:31, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du ute efter nöjeskörning så skippa fyrtaktarna helt om du inte kan köpa en ny Yamaturbo. Phazern ovan är urtypen för tung slö och i princip oduglig maskin, köper du den kommer du att sluta köra skoter snart..... Den går dessutom inte ens bra i snön även om den är lång.

600cc tvåtakt är ett jättebra ställe att börja, och en crossover är även det en bra idé. 600cc har fördelen framför 800cc+ att dom är betydligt bllligare hålla igång. Motorerna håller längre, dom nöter/pajar mindre variatorrem, ,variatorer etc klarar sig längre mellan renoveringar osv.

En Ski-Doo renegade med E-tec 600-motorn är en yppelig nybörjar/crossovermaskin. Dom kom -10 har jag det på och bör finnas från 35k och uppåt gissar jag. Övriga märken har också bra alternativ i motsvarande klass.
Har du pengarna klara så kan man göra bra affärer från nu och fram tills de nya maskinerna börjar landa i höst då folk som beställt nytt vill bli av med det gamla innan det nya kommer.

Annars så har jag en -15 RMK 800 i superskick till salu, men den lär väl vara i dyraste laget, och väl kanske inte heller en bra nybörjarmaskin :grin:
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#5 » 16:48:42, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför skulle en nybörjare behöva en Yamaha turbo på 200 hk när det finns tex Yamaha 4T maskiner med ca 130 hk där mycket är lika tex en viper eller Nytro har lika bra framkomlighet som en turbo maskin för en nybörjare och framförallt i lite knölig terräng och är mycket trevligare att köra jämfört med en 2T.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#6 » 07:38:37, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du missförstår mej. Jag rekommenderar definitivt inte en 200hk maskin till en nybörjare, däremot påstår jag att "alla" fyrtaktare är tunga, klumpiga och tråkiga ända tills man kommer upp i den klassen.... (tunga och klumpiga är dom fortfarande även med 200 kusar, men inte tråkiga)
En Yamaha Apex är ett ypperligt ledlok det ska inte stickas under stol med men "den tar sig inte fram en meter i lössnö" istället.... och en Nytro är inte bra någonstans....
(jag har länge misstänkt att skoteravdelningen hos Yamaha är någon sort straffkoloni dit dom skickar folk från alla andra avdelningar när dom gjort bort sig ordentligt där. Bara en sån sak som att Yamaha aldrig ens klarade av att göra en boggie till Apex och Nytro som inte tappade mattspänningen när den fjädrade ihop. Nu har ju Yamaha i princip slutat göra skotrar)

Ska man börja köra skoter ska man ha något som är lätt, piggt och enkelt. På alla dessa tre punkter fallerar alla fyrtaktare, och särskilt om man siktar i 20-40kkr-klassen vilket jag får för mig att det handlar om här.

Man kan utan problem hitta en fin 600cc crossover i det prisspannet däremot, och få en skoter som är underhållande, lättkörd och tar sig fram galant både på och bredvid leden. När man haft crossovermaskinen ett par år så har man antagligen hunnit känna efter vilken typ av körning man gillar bäst och kan om man vill byta till en mera specialiserad maskin.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#7 » 11:32:32, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyrtaktarna är tyngre än en tvåtaktare men jag tycker inte dom behöver vara tråkiga för det lyssna på motor ljudet från en Nytro eller Apex det räcker för att inte nämna hållbarheten på de motorerna ett oljebyte varje år sen går motorn hur långt som helst utan vare sig kolvbyten eller återfettning av vevlager vilket är en åtgärd som troligt kommer på en beg 2T skoter för 20-40000 kr. Jag har även en 2T skoter en skidoo mxz 600 sdi men det är inget jag väljer före Nytron oavsett typ av körning men de nyare 800 etec går fint och har en helt annan motorgång dock inte i närheten av Nytrons men vikten är lägre och därmed också framkomligheten. Att Yamaha skulle ha problem med mattspänningen är inget jag hört talas om och lär inte vara nått problem eftersom dom är vanliga att turbo konvertera till mellan 200-330 hk utan allt för mycket jobb. Tror inte Nytro var helt usel på sin tid eftersom den vann en hel del tester både i Sverige och andra länder sen om man inte gillar den är en annan sak och om jag inte minns helt fel fick Axex xtx riktigt bra betyg som crossover maskin när den kom men den är för dyr och inte på nått sätt lämplig till en nybörjare. Vet inte vad du menar att Yamaha slutat göra skotrar men gissar att det har med det vansinniga samarbetet med Artic att göra och Yamaha tillverkar flera andra modeller själva om du inte anser Viper och Sidewinder vara Yamaha skotrar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

nordlander

#8 » 11:41:31, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör Yamaha Nytro själv och det är klart dom som inte har genomgått puberteten tycker det blir tungt och jobbigt. Gillar man att skruva kan man köpa en tvåtaktare.
Senast redigerad av nordlander 11:45:35, 07-08-2018, redigerad totalt 1 gång.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander

#9 » 11:45:08, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp dock ingen kort skoter (under 345 cm matta) oavsett märke. Passar inte körningen i Sverige med dåliga leder och lössnö.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Simnil

#10 » 13:23:11, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är med marginal förbi puberteten, har åtskilliga tusen mil på skoter i mången olika varianter av terräng och är dessutom ordentligt både stor och stark. Skulle inte vilja önska en Nytro på min värsta ovän ändå! Tyngden är inte största problemet, även om den är framtung som ett as, den har klart sämsta "väghållningen" som jag någonsin provat på en modern fabrikstillverkad maskin. Kvaliteten på motorerna samt själva byggkvaliteten har jag ingenting att erinra mot, där är dom överlägsna, men hela ingenjörsstaben skulle behöva ställas mot en v... jag menar bytas ut!
Samarbetet med Arctic blev snarast ett lyft även om kvaliteten kanske sjönk något, för chassina är överlägsna allt Yama byggt själva. Och enda skotrarna Yama bygger själva numera är väl några Viking och Venturemodeller.

JAjja, nu blev det märkessnack av detta men jag vidhåller. Är du nybörjare så skaffa en lätt pigg tvåtaktare, förslagsvis 600cc och 345cm-ish matta.
Renegade 600 med E-tec motor eller motsvarande Lynx X-trim. Någon kortare, typ 146" summit funkar också.
A-C Crossfire 6, lite omodernare i ergonomin men tämligen skottsäkra.
Polaris Switchback 600 fram till -07, (-08 fick dom annan bakfjädring som är värdelös). En kortare RMK, typ 144" kan också gå bra om du ska härja lite mer utanför leden.

Inga av dessa 600:or har några generalfel vad jag vet och brukar klara sig med god marginal förbi 1000 mil utan större mankemang, (och många går 2000 mil)
Vad man däremot ska tänka på är att skotrar som börjar närma sig fyrsiffriga miltal ofta börjar ha en del servicebehov både här och där. Lagerbyten på drivaxel, sekundäraxel, boggihjul renovering/översyn av variatorer osv. Och detta oavsett vilket märke som finns klistrat i nosen.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#11 » 15:34:55, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns det rätt många olika modeller och årgångar av Nytro så att skriva att dom har sämsta väghållningen beror naturligtvis på vilken maskin du provat men faktum kvarstår att dom har vunnit och kommit bra i många skoter tester och det tror inte jag dom gör om dom har helt usel väghållning. Se till att köp en skoter med lite högre kammar på mattan vi har 44 mm på vår mxz och det gör stor skillnad mot original 32 mm eller om det var 38 mm börjar man få riktigt höga kammar får man en del nackdelar på köpet och dom maskinerna går bäst i lös snö men vissa funkar ju även hyggligt på led som tex min Nytro med 64 mm kammar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#12 » 09:41:23, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inte rädd för Artics 7-och 8 hundra maskiner heller. ( F, XF, CF ) underbara motorer som bara håller, enda haken är väl att dom gillar soppa.
- skulle nog vilja slå ett slag för den korta sportmaskinen, dom är mer lättkörda och tar sig idag någorlunda hyfsat fram i snö. Dom är hållbarare än mountain maskiner och dessutom billigare än crossovers.
Bland det roligaste du kan köpa om du inte tänker klättra berg är en A-C "äfffåttahundra" från 201..ish ( inte delfinen men dom var å andra sidan väldigt lättkörda ledmaskiner som går som kulor å krut )
Vill du komma billigt undan så kan du kika på F7 första generation, en ikon...
- Har du nån att åka med? Det blir fort tråkigt att bara vara ute själv köra, mkt roligare om man är några stycken.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Simnil

#13 » 10:19:20, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar inte ergonomin på A-Cs gamla F, C och M-maskiner men dom är definitivt driftsäkra.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#14 » 13:15:14, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Var inte rädd för Artics 7-och 8 hundra maskiner heller. ( F, XF, CF ) underbara motorer som bara håller, enda haken är väl att dom gillar soppa.
- skulle nog vilja slå ett slag för den korta sportmaskinen, dom är mer lättkörda och tar sig idag någorlunda hyfsat fram i snö. Dom är hållbarare än mountain maskiner och dessutom billigare än crossovers.
Bland det roligaste du kan köpa om du inte tänker klättra berg är en A-C "äfffåttahundra" från 201..ish ( inte delfinen men dom var å andra sidan väldigt lättkörda ledmaskiner som går som kulor å krut )
Vill du komma billigt undan så kan du kika på F7 första generation, en ikon...
- Har du nån att åka med? Det blir fort tråkigt att bara vara ute själv köra, mkt roligare om man är några stycken.

Vad är det som går sönder lättare på mountain maskiner är väl samma motor och till vissa delar även chassi. Artic är väl annars inte känd för den goda hållbarheten.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#15 » 17:38:32, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har funderat lite att eventuellt, kanske, kanske köpa mig en gammal skoter. Mest för pröva på "känslan", få se om det är "nåt att ha". Fokus blir på något billigt, därmed också något äldre, med största sannolikhet nåt man man måste skruva med. Helt ok, har inga tankar på en fullspäckad vintersäsong med turer.

Det som slår mig först när man jämför äldre och yngre skotrar är konstuktionen av "framvagnen". På de äldre sitter skidorna (heter det skidor?) närmare chassit och finns det någon slags dämpning sitter den liksom på längden, utmed skidan och upp till ramen.
De nyare modellerna har ett länkarmssystem med en dämpare, i likhet med en vanlig personbil, vilket också gör dem bredare i nosen än de äldre. Alla nyare skotrar verkar vara byggda på detta vis. Uppenbarligen är den senare konstruktionen bättre. Vad blir skilnaden vid körning?

Nån skrev nåt någonstans om elproblem på sin skoter. Hur mycket "el" finns det på dessa maskiner? Tänkte om det smugit sig in nå såna här data-, styr-, elektornik-boxar och när ungefär i tiden i så fall?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se