roddjer skrev:'Det som slår mig först när man jämför äldre och yngre skotrar är konstuktionen av "framvagnen"...
jonnordvall skrev:Ha. En sådan där aktiv blå sätt jag och gnetade runt täkten på när jag va liten.den sålde jag bara för ett par år sedan då den bara stod och tog plats.
Makalöst jobbig maskin. Svårstyrd och sjönk som en sten i snön och toppade 25 km per timme typ.
Jag har aldrig fastnat för skoter, men nu står faktiskt svärfars widetrack han köpte förra vintern här hemma på logen så inte omöjligt att jag testar någon liten tur till vintern:)
roddjer skrev:'
Har funderat lite att eventuellt, kanske, kanske köpa mig en gammal skoter. Mest för pröva på "känslan", få se om det är "nåt att ha". Fokus blir på något billigt, därmed också något äldre, med största sannolikhet nåt man man måste skruva med. Helt ok, har inga tankar på en fullspäckad vintersäsong med turer.
Det som slår mig först när man jämför äldre och yngre skotrar är konstuktionen av "framvagnen". På de äldre sitter skidorna (heter det skidor?) närmare chassit och finns det någon slags dämpning sitter den liksom på längden, utmed skidan och upp till ramen.
De nyare modellerna har ett länkarmssystem med en dämpare, i likhet med en vanlig personbil, vilket också gör dem bredare i nosen än de äldre. Alla nyare skotrar verkar vara byggda på detta vis. Uppenbarligen är den senare konstruktionen bättre. Vad blir skilnaden vid körning?
roddjer skrev:Nån skrev nåt någonstans om elproblem på sin skoter. Hur mycket "el" finns det på dessa maskiner? Tänkte om det smugit sig in nå såna här data-, styr-, elektornik-boxar och när ungefär i tiden i så fall?
torbjorn_forsman skrev:I begynnelsen hade skotrar helt enkelt en bladfjäder på varje sida och styrspindlar som stack ut genom bukplåten.
torbjorn_forsman skrev:Lite mer avancerade framvagnskonstruktioner började dyka upp i början av 80-talet. Yamaha hade sin "termosframvagn"
torbjorn_forsman skrev:Arctic en konstruktion med dubbla tvärställda länkarmar på vardera sidan som påminner om en gammaldags bilframvagn,
torbjorn_forsman skrev:Polaris och Ski-Doo hade en längsgående och en tvärgående länkarm på varje sida, Yamaha gick över från termosar till denna konstruktion i mitten av 90-talet.
Martin.Eriksson skrev:...arbetsskoter
sportskotrar...
å toruring...
å långbandare oxå...
roddjer skrev:Martin.Eriksson skrev:...arbetsskoter
sportskotrar...
å toruring...
å långbandare oxå...
Hur särskiljer man dessa?
Angående mattor, finns det någon modell/fabrikat som är svårt att få tag i nya mattor?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster