Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Vilken modell rekommenderar ni till en nybörjare?

94 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera skotrar här!

toker

#16 » 19:25:24, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en tid när skotrarna blev bredare och bredare men nu finns det lössnö modeller som blir smalare och smalare och där det är rätt populärt att byta till ännu smalare tillbehörs framvagn allt beror på vad man ska ha den till så lagom är bäst men inget att haka upp sig på vid köpa av äldre maskin.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



tortap

#17 » 19:34:58, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'Det som slår mig först när man jämför äldre och yngre skotrar är konstuktionen av "framvagnen"...


Nej du misstar dig lite på bredden. Förut var korta sportmaskiner bredare, över skidorna, med eller utan trailingarm. Dagens trend är lössnö-maskiner och de är smalare än gårdagens sportmaskiner generellt sett. Det är egentligen ingen avgörande skillnad om det är A-armar eller trailingarm, geometrin kan göras olika på båda. Men idag är det oftast A-armar. Det blir lite annan konstruktion av hela främre chassiet där motorn måste bli inklämd i ett "pyramidchassie" bakom A-armarna. En gammal skoter har mycket mer plats i motorrummet och bredare huv. Så skillnaden mellan huv och skida var mindre förr.

Körmässigt.. tja bättre komfort kanske med dagens skotrar. Men framvagnen funkade tidigare också.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Martin.Eriksson

#18 » 19:38:27, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan väl enkelt säga att skotrar äldre än början 80 tal har bladfjädring. Sen blev de ifs. Independent front suspension. Alltså trailingarmar som skidorna sitter i å sen en stötdämpare. Nån gång början på 2000 fick skotrarna ett helt annat utseende då de sitter dubbla A armar istället å annat stuk på chassiet. Men de gäller "sportskotrar" i största allmänhet. Tex lynx hade bladfjäder på arbetsmaskiner fram till 91 sen fick dom nått som såg ut som termosar. Vissa märken hade lite olika system å en del modeller. Gällande elbox så 90 tal så var de väl dom med insprutning som hade lite data annars var de simpelt. När de kom riktiga databoxar som kan ställa till de rejält kan ja inte svara på. Vad har du tänkt för årgång å pris?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

roddjer

#19 » 20:42:52, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Bra med lite keywords å söka efter. "Independent front suspension", "trailingarm" osv. :thumme:

Årgång?
Tja, spelar ingen roll egentligen. Skabbig och ful spelar mindre roll. Basfunktioner i rörelseapparaten och styrningen ska funka och ha intrycket av att inte braka ihop närmaste tiden.

Pris?
Går ojärna över 10'000. Så jag räknar med något äldre som jag förmodligen får skruva lite på...

Sen ska erkännas att jag har lite baktankar. Ett eventuellt, kanske-kanske-projekt ligger och gror. :grin: _Vill inte köpa på mig nå saftigt som man sen får svårt och bli av med om det inte går som man tänkt sig. :mrgreen:


Sen diskuteras längden på mattan flitigt emellanåt men aldrig riktigt fått kläm på skillnaderna. Fan-boys åt "båda håll" där åsikterna går isär. :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

toker

#20 » 20:51:20, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En skoter för 10000 kr då blir det inga höga kammar på mattan men försök få en lite längre i alla fall om du inte enbart ska åka led eller där andra åkt före då funkar det bra med en kort skoter.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#21 » 21:20:44, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de är ju stort spann å välja på eg.
Antingen en dubbelbandare modell lite äldre. går som en pansarvagn ända tills man kör fast.
Dålig svängradie oxå..
Eller nå liknande ja har, lynx 5900
arbetsskoter alltså. grym på ta sig fram, går billigt å bra.
nackdelen är väl att dom är lite tippiga..
sen finns de ju drösvis med sportskotrar å toruring å långbandare oxå
Men tex en polaris indy 500 är ju en rolig skoter som går bra men saknar back i dom flesta fall.
ja hade en sån, en 94 tror ja de var. hade 32mm matta å den tog sig fram jäkligt bra..

Bild
indy 500 ja hade

Bild
lynx 5900 ja har nu

Bild
Yamaha exciter ja hade en vinter. bytte till 32 matta så gick den riktigt fint sen..

Bild
dubbelbandare som en kompis har
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

jonnordvall

#22 » 22:01:58, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha. En sådan där aktiv blå sätt jag och gnetade runt täkten på när jag va liten.den sålde jag bara för ett par år sedan då den bara stod och tog plats.
Makalöst jobbig maskin. Svårstyrd och sjönk som en sten i snön och toppade 25 km per timme typ.

Jag har aldrig fastnat för skoter, men nu står faktiskt svärfars widetrack han köpte förra vintern här hemma på logen så inte omöjligt att jag testar någon liten tur till vintern:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Martin.Eriksson

#23 » 22:12:09, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Ha. En sådan där aktiv blå sätt jag och gnetade runt täkten på när jag va liten.den sålde jag bara för ett par år sedan då den bara stod och tog plats.
Makalöst jobbig maskin. Svårstyrd och sjönk som en sten i snön och toppade 25 km per timme typ.

Jag har aldrig fastnat för skoter, men nu står faktiskt svärfars widetrack han köpte förra vintern här hemma på logen så inte omöjligt att jag testar någon liten tur till vintern:)


Haha ja en aktiv blå är ju ingen racer direkt eller lössnö maskin men dom har sin charm :cool:
Bara hoppas på mycket snö till vintern då :driver:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

torbjorn_forsman

#24 » 22:15:57, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Har funderat lite att eventuellt, kanske, kanske köpa mig en gammal skoter. Mest för pröva på "känslan", få se om det är "nåt att ha". Fokus blir på något billigt, därmed också något äldre, med största sannolikhet nåt man man måste skruva med. Helt ok, har inga tankar på en fullspäckad vintersäsong med turer.

Det som slår mig först när man jämför äldre och yngre skotrar är konstuktionen av "framvagnen". På de äldre sitter skidorna (heter det skidor?) närmare chassit och finns det någon slags dämpning sitter den liksom på längden, utmed skidan och upp till ramen.
De nyare modellerna har ett länkarmssystem med en dämpare, i likhet med en vanlig personbil, vilket också gör dem bredare i nosen än de äldre. Alla nyare skotrar verkar vara byggda på detta vis. Uppenbarligen är den senare konstruktionen bättre. Vad blir skilnaden vid körning?

I begynnelsen hade skotrar helt enkelt en bladfjäder på varje sida och styrspindlar som stack ut genom bukplåten. Lite mer avancerade framvagnskonstruktioner började dyka upp i början av 80-talet. Yamaha hade sin "termosframvagn" , Arctic en konstruktion med dubbla tvärställda länkarmar på vardera sidan som påminner om en gammaldags bilframvagn, Polaris och Ski-Doo hade en längsgående och en tvärgående länkarm på varje sida, Yamaha gick över från termosar till denna konstruktion i mitten av 90-talet.
Jag gillar inte konstruktionen med längs- och tvärgående länkarmar, det har en tendens att finnas alldeles för mycket krafs under bukplåten på en sån skoter, som kan haka fast i stubbar mm. Lätt hänt att man råkar böja något stag. En annan nackdel med denna konstruktion är att den längsgående armen ju är helt stum i längdled, om det blir tvärstopp för en skida av någon anledning så är det armens bakre fästpunkt som får ta upp smällen och då är det lätt hänt att ett ganska litet missöde gör skotern ramsned.
Yamahas termosframvagnar hade från början ett rykte om sig att snabbt bli glappa i styrningen, det var "knäleden" som glappade upp snabbt. Men den förstärktes med åren, och de sista termoskonstruktionerna från 90-talet är riktigt bra på den punkten. Däremot kanske de inte ger riktigt lika lång fjädringsväg som modernare framvagnar.
Arctics "bilframvagn" tycks också fungera bra om bara skoterägaren också äger en fettspruta och kan använda den. Där verkar länkarmarna avsiktligt vara lite klent gjorda, så att de så att säga fungerar som brytpinnar och böjs sönder långt innan det blir skador på chassiet om en skida utsätts för lite för stora krafter.
Det tråkiga med alla skoterframvagnar är att det ofta finns kopiösa mängder stag, hjälpstyrarmar och kulleder i styrinrättningen. När det börjar finnas småglapp lite överallt kan summan av alla glapp bli högst irriterande, och även om lederna går att få tag på relativt billigt så svider det ändå i plånboken om man ska kosta på en gammskoter ett dussin kulleder och en näve plastbussningar.


roddjer skrev:Nån skrev nåt någonstans om elproblem på sin skoter. Hur mycket "el" finns det på dessa maskiner? Tänkte om det smugit sig in nå såna här data-, styr-, elektornik-boxar och när ungefär i tiden i så fall?


Den första elektronik som kom till på skotrar var brytarlöst tändsystem "CDI" och elektronisk spänningregulator för lyset, båda delarna började dyka upp i slutet av 70-talet. Kring 1980 dök också en del elektroniska förreglingar upp för att inte skotern skulle kunna ge sig iväg okontrollerat vid gashäng (t ex fastfrusen gaswire). Strax efter 1990 började Polaris och Arctic med elektronisk insprutning på vissa modeller, och under 90-talet kom mer avancerade elektroniska tändsystem med knackreglering, mikroprocessorstyrd tändförställning mm. Fram mot slutet av 90-talet blev elektroniskt styrda förgasare av olika slag också vanliga, likaså kan elektronik förekomma för att styra omställbara avgasportar på en del tvåtaktsmotorer. Och efter millennieskiftet har det dykt upp mer och mer, elektroniska instrumenteringar, startspärrar osv osv.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#25 » 09:50:49, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Oraklet torbjörn... :buga:

torbjorn_forsman skrev:I begynnelsen hade skotrar helt enkelt en bladfjäder på varje sida och styrspindlar som stack ut genom bukplåten.

Ser ut som en "ren" bladfjäder.

Bild


Version 2?

Bild



torbjorn_forsman skrev:Lite mer avancerade framvagnskonstruktioner började dyka upp i början av 80-talet. Yamaha hade sin "termosframvagn"

Termos?

Bild



torbjorn_forsman skrev:Arctic en konstruktion med dubbla tvärställda länkarmar på vardera sidan som påminner om en gammaldags bilframvagn,

Njae.. inte riktigt va?

Bild



torbjorn_forsman skrev:Polaris och Ski-Doo hade en längsgående och en tvärgående länkarm på varje sida, Yamaha gick över från termosar till denna konstruktion i mitten av 90-talet.

Sån här?

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#26 » 10:51:26, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, just den varianten av Arcticframvagn hade jag inte sett förut, verkar vara modernare än de som jag har kommit i kontakt med. Den som verkligen liknar en bilframvagn finns dock på båda mina Arcticexemplar (Wildcat '92 och Pantera '93).
Wildcaten har en rent allmänt mer gammaldags framände, man får en känsla av att konstruktörerna inte har ändrat onödigt mycket sedan bladfjädertiden utan bara gjort urtag i bukplasten för att få plats med den nya framvagnen och sett till att det finns några järn för att bära upp framvagnsbalken. Denna framvagn har separata ledbultar och spindelbultar (alltså som t ex en Volvo PV). Spindelbultarna har smörjnipplar och jag tror det är nån slags gummibussningar för ledbultarna.
Panteran har däremot ett modernare chassi som verkar vara gjort för den nya framvagnen från början. Allt material i framänden av skotern som inte direkt har någon bärande funktion är sladdrig plast som för övrigt går lätt att plocka bort vid behov. Till skillnad från Wildcaten så har Panteran kulleder som övre och nedre spindelleder (dvs som t ex Volvo Amazon och 140). Spindellederna har smörjnipplar men de är ganska svåråtkomliga.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#27 » 12:30:26, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:...arbetsskoter
sportskotrar...
å toruring...
å långbandare oxå...

Hur särskiljer man dessa?


Angående mattor, finns det någon modell/fabrikat som är svårt att få tag i nya mattor?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

toker

#28 » 12:43:43, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många olika typer av skotrar men det har ändrats genom tiden en långbandare var tidigare en gubb fiske skoter men är i dag en poppis lös snö maskin så bra dig inte om så mycket vad folk tycker det är för typ av skoter använd lite sunt förnuft och fundera på hur och vart du ska köra och ska du ha packning samt släde med ? Termos framvagn finns det fortfarande lite enklare modeller som har i alla fall både ski-doo samt Yamaha har modeller med den framvagnen men bladfjädring finns det förhoppningsvis ingen som håller fast vid längre. Lite nyare Yamaha modeller med 4 t motor lider av problemet med många leder i framvagnen lite glapp i varje led blir rätt mycket i slutet hela styrstaget gör en U sväng förbi motorn med hjälp av diverse leder men rätt enkelt att fixa till men kostar naturligtvis en slant.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#29 » 12:59:19, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
Martin.Eriksson skrev:...arbetsskoter
sportskotrar...
å toruring...
å långbandare oxå...

Hur särskiljer man dessa?


Angående mattor, finns det någon modell/fabrikat som är svårt att få tag i nya mattor?


Ser man på 80- och 90-talsskotrar kan man lite förenklat säga att sport- och touringskotrar har det gemensamt att de har framvagn och vanligtvis kort matta, skillnaden är enkel- respektive dubbeldyna. Ofta saknar de backväxel.
Arbetsskotrar brukar ha lång och bred matta (alltså mer än den vanliga bredden 15"), de har alltid back och ofta även lågväxel. Arbetsskotrar behöll hos många märken bladfjädring fram långt efter att de mer nöjesbetonade modellerna hade fått framvagn.

Framför allt ska man se upp för gamla Ockelbo när det gäller mattor. Det har funnits många Ockelbomodeller med udda längd på mattorna som inte har använts någon annanstans, och alla mattor som har legat i reservdelslager har gått åt för många år sedan. I vissa fall kan det gå att bygga om boggin för att få en normal matta att passa, men oftast är det nog så att värdet på en gammal Ockelbo är lika med mattans värde, om mattan havererar går alltså skoterns värde ner till 0.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#30 » 13:07:55, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Back anser jag vara ett krav på en skoter och bör inte vara omöjligt att få på en 10000 kr maskin.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se