Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Vilken modell rekommenderar ni till en nybörjare?

94 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera skotrar här!

tortap

#76 » 09:29:56, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vätskekylda är bättre i alla sportmaskiner, kan ta ut mer effekt etc. En arbetsmaskin som ska dra sakta får inte samma snösprut på kylarna i bandtunneln så kör man sakta får man problem. Drar man ut på isarna för att fiska så kan det vara blankis och ingen kylsnö finns tillgänglig. Eller att du drar ut timmer i samma spår på vårkanten med dagsmeja då blir spåren stenhårda under natten. Då är det bättre med luftkylt.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



PeterR

#77 » 10:08:30, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack tortap! Utförligt svar.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

David, Luleå

#78 » 12:30:13, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen en sak mindre att behöva hålla kolla på. 3900an står i stugan 51 veckor om året under en pressenning. Sen primar jag och drar en gång i snöret så är den redo för påskens äventyr. Har det inte fuktat runt växellådan så finns olja, startar den funkar bränsle ledningar. klart

Vad skulle jag göra om det sipprade ut någon kylarvätska under året och så kom jag dit för att upptäcka att jag inte kan köra för att en slang är sprucken? reservfläktrem ligger i skotern. men i min nyare (20 år gamla) ranger har jag inga reservdelar till kylsystemet. Men peppar peppar så har den ju faktiskt varit underhållsfri i 10 år på den punkten.

En annan fördel med luftkylt är att utblåset är fint att värma händer och handskar vid. Det ger en varm vind över ansikte i rätt fart när vindrutan saknas. :)

eller som de sa på den gamla goda tiden:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#79 » 18:13:29, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns dock fall där man kan få problem även med en luftkyld skoter. Min bror hade en gång i tiden en luftkyld Polaris från mitten av 80-talet. Den råkade ut för flera kolvskärningar innan någon insåg att när man kör sakta med den skotern så det inte blir någon fartvind att tala om, är det samma kylluft som cirkulerar hela tiden i motorrummet och blir varmare och varmare. Inte blev det bättre av att all luft kylfläkten skulle suga in, först måste passera den heta ljuddämparen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fiatagri

#80 » 18:35:11, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Kastar mig in i debatten. Mest fältmässig är en luftkyld maskin som påpekats tidigare. Jag hade till nyligt en Ski Doo Skandic SUV med 550F motor årsmodell 2005 som jag använde som du tänker använda din. Den skotern tog mig fram överallt dit jag ville.
Det jag vill lyfta är att bränsleförbrukningen inte var låg, jag låg nog på 3-4 l/mil! Hög och lågväxel för timmerkörning är bra/nödvändigt att ha.
Svagheter på de maskinerna var insugningsgummin och enligt rykte tändmodul vilket jag inte kan vidimera.
Underhåll är billigaste reparationen.

1 person gillar det här inlägget.
fiatagri
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:21:44, 17-03-2012
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 8090 Skogsboxer

toker

#81 » 13:56:51, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man köpa gammal maskin till lågt pris är det nog klokt att gå på luftkylt framförallt om man vill kunna dra pulka sakta och köra på hårda leder eller skare har man lite större budget skulle jag gå på en insprutad vätske kyld maskin vilka ofta ger mera effekt och lägre förbrukning och vissa maskiner har luftkylare med fläkt så dom fixar långsam körning på isigt underlag utan problem sen kan det behövas isrivare så slidsen får lite kylning men dom behöver oftast inte så mycket för att klara sig. Just 550F har ryckte om sig att vara törstig men kör man inte allt för många mil per år och räckvidden inte spelar roll så gör det ju inte så mycket och runt 2 liter milen får man nog räkna med oavsett maskin om det inte rör sig om ren ledkörning då går det kanske komma lägre med vissa maskiner.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

osla

#82 » 12:40:40, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att tänka på med fläktkyld så kan dom ändå gå för varma, vanligt med haverier på fläktkyld under våren då det kan vara många pluss u luften och mycket ovanvatten på sjöar, så dom fläktkyld klarar inte kylningen då det går sakta, tungt och med full belastning så nyper dom. Då klarar sig en vätskekyld betydligt mycket bättre. Men visst, är det stenhårt/blankis så måste man lägga snö på tunneln på en vätskekyld, men man klarar sig oftast utan för man hittar alltid nått ställe man kan svänga ut och gasa genom skaren

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

marve

#83 » 17:19:14, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På skotermodeller med kylare under plåten där man har fötterna kan man fylla upp med snö när man kör på hårda leder eller blankis.
Polaris modeller tex wide track har detta system. Brukar inte vara några problem, större besvär är det med glidboggin som bränner skenor. Där brukar en del trycka på med fett i framändan på skenan.

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

fretchi

#84 » 21:39:59, 11-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sticker ut hakan lite och hävdar att luft eller vattenkylning kvittar. Bägge kan gå varma men gör sällan det. Och innan en vattenkyld skoter (bortsett rena lössnömaskiner med underdimensionerade kylare) går varm har slideskenorna redan börjat bränna fast.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Fosson

#85 » 08:51:40, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En modern vätskekyld maskin stänger väl t.o.m. ner sig själv innan den går varm, men som skrivits, slidesen går varma först.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

outback

#86 » 09:11:53, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt beror ju på HUR man ska köra.
Klättra i drivor och göra backflip = stor motor, höga kammar, halv lång, lätt.
Åka led och grilla korv. = fyrtakt med gott om stuvutrymmen.



Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

InläggDetta inlägg har raderats av David, Luleå den 09:34:09, 12-03-2021.
Anledning: Redan sagt...

PeterR

#88 » 10:05:24, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall handlar det om en maskin som mestadels kommer att användas som en dragare i lägre hastigheter, dessutom i ett i genomsnitt varmare klimat än där skotrar är vanligare. Säsongen för skoter här är oftast kort, om den ens infinner sig. Det lyfter två problem: kylning och inköpspris (vill inte lägga en förmögenhet på så lågt utnyttjande).
Fortsätt komma med åsikter och fakta! Det är ovärderlig för en okunnig som mig.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Berit

#89 » 10:21:35, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag föredrar 4-taktare för att slippa 2-takts lukten
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

outback

#90 » 10:21:56, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:I mitt fall handlar det om en maskin som mestadels kommer att användas som en dragare i lägre hastigheter, dessutom i ett i genomsnitt varmare klimat än där skotrar är vanligare. Säsongen för skoter här är oftast kort, om den ens infinner sig. Det lyfter två problem: kylning och inköpspris (vill inte lägga en förmögenhet på så lågt utnyttjande).
Fortsätt komma med åsikter och fakta! Det är ovärderlig för en okunnig som mig.
Dragare, då ska du titta på bredbandare med växellåda. Hög och låg växel.
Lågväxel är ett måste om man ska börja dra.
Annars börjar det lukta bränd rem...

Lynx 5900, polaris widetrak, yamaha viking, Arctic Bearcat, skidoo har jag dålig koll på... Men finns nog en scandic med 50cm band.
50cm band har även dom övriga jag räknat upp.

Det är pålitliga skotrar som är alldagliga. Går lika bra att dra tungt dom att åka och fiska eller bara glida efter led.
Billiga att försäkra.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se