Är med marginal förbi puberteten, har åtskilliga tusen mil på skoter i mången olika varianter av terräng och är dessutom ordentligt både stor och stark. Skulle inte vilja önska en Nytro på min värsta ovän ändå! Tyngden är inte största problemet, även om den är framtung som ett as, den har klart sämsta "väghållningen" som jag någonsin provat på en modern fabrikstillverkad maskin. Kvaliteten på motorerna samt själva byggkvaliteten har jag ingenting att erinra mot, där är dom överlägsna, men hela ingenjörsstaben skulle behöva ställas mot en v... jag menar bytas ut!
Samarbetet med Arctic blev snarast ett lyft även om kvaliteten kanske sjönk något, för chassina är överlägsna allt Yama byggt själva. Och enda skotrarna Yama bygger själva numera är väl några Viking och Venturemodeller.
JAjja, nu blev det märkessnack av detta men jag vidhåller. Är du nybörjare så skaffa en lätt pigg tvåtaktare, förslagsvis 600cc och 345cm-ish matta.
Renegade 600 med E-tec motor eller motsvarande Lynx X-trim. Någon kortare, typ 146" summit funkar också.
A-C Crossfire 6, lite omodernare i ergonomin men tämligen skottsäkra.
Polaris Switchback 600 fram till -07, (-08 fick dom annan bakfjädring som är värdelös). En kortare RMK, typ 144" kan också gå bra om du ska härja lite mer utanför leden.
Inga av dessa 600:or har några generalfel vad jag vet och brukar klara sig med god marginal förbi 1000 mil utan större mankemang, (och många går 2000 mil)
Vad man däremot ska tänka på är att skotrar som börjar närma sig fyrsiffriga miltal ofta börjar ha en del servicebehov både här och där. Lagerbyten på
drivaxel, sekundäraxel, boggihjul renovering/översyn av variatorer osv. Och detta oavsett vilket märke som finns klistrat i nosen.