Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Vilken modell rekommenderar ni till en nybörjare?

94 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera skotrar här!

outback

#91 » 10:23:51, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit skrev:Jag föredrar 4-taktare för att slippa 2-takts lukten
4 takt är fint. Kör själv polaris widetrak fs.
Halverad bränsleförbrukning mot 2 takt versionen.
Men det fina är att slippa "skoterlukten"

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT



Volvot24

#92 » 11:18:42, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Har en tråd du kan botanisera i:

Polaris Widetrak 500 LX

Maskinen är bra att dra med. Även om det inte är en utpräglad arbetsmaskin.
50 matta, påminner mycket om gamla Lynx 535 och storebror 635.

Trivs bra med den. Men är ju inget som jag skrååker med.
Jo, de gånger jag kör vält.

Så ska, du ha nåt att smyga omkring i skogen med, så är väl en smalbandare mer lämpad.
Som en med en RMK sa: Du ska prova min, det är som att köra en moped.

Ska du dra typ kälke eller annat, så kolla lite hur högt draget är fäst.
Jag byggde om min kälke.
Timmerdoningen funkar utan att bygga om.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

toker

#93 » 14:15:47, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jag sticker ut hakan lite och hävdar att luft eller vattenkylning kvittar. Bägge kan gå varma men gör sällan det. Och innan en vattenkyld skoter (bortsett rena lössnömaskiner med underdimensionerade kylare) går varm har slideskenorna redan börjat bränna fast.

En vanlig vatten kyld skoter kyls av att snön sprutar upp på kylaren vanligen placerad i bandtunneln kör man sakta blir det för dåligt med snösprut och då kommer den gå varm. Tar man tex en Brp lössnö maskin har dom inte mindre kylare än en ledmaskin men på grund av högre kammar får maskinen sämre kylning på hård led. Att slidsen bränns vid hård ledkörning kan man lösa genom att använda isrivare som river upp lite snö som dels kyler/smörjer slides och även hjälper till att kyla motorn. Man kan på vissa maskiner eftermontera luftkylare med elfläkt vilket jag gjort på min maskin Lynx 3900DS 850 då funkar det att köra på riktigt hårde leder med en lös snö maskin naturligtvis med isrivare nere. Ska man köra sakta och dra tex skoter sladd bör man ha lågväxel jag brukar dra sladd med en Ockelbo 6000 den har 32 hk och drar sladden lätt så det krävs inte mycket effekt men fäste och låg utväxling och är en utmärkt maskin till att ta sig fram i låg fart i okörd terräng men all form av komfort saknas om man tänker köra lite fortare och man får en liknande maskin i bra skick för runt 10000 kr

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#94 » 15:04:16, 12-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med ovanstående, med dina kriterier skulle jag tagit en 5900 för jag gillar lynx. Men de övriga är nog fullvärdiga motsvarigheter.


Berit skrev:Jag föredrar 4-taktare för att slippa 2-takts lukten


4-taktare blir ju direkt både nyare och dyrare än vad man kommer undan med en 2-taktare. Jag har löst det med att tanka alkylatbensin i min Ranger. Det luktar inte istort alls. Inga klagomål från pulkan bakom och slutade äta tändstift.
Soppan är dyrare men med de två dunkar per år som jag kör i så är det fortfarande långt ifrån kostnaden att byta hela maskinen till en 4-taktare med motsvarande egenskaper.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se