Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Nyförvärvet

106 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera skotrar här!

Simnil (trådstartaren)

#1 » 15:03:31, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara bjuda på en liten bild på nyförvärvet.

Och eftersom vi inte har någon snö än så befinner den sig i garaget så dess klåfingriga ägare kan vara och pilla lite överallt! =)


Bild

Någon fler som investerat i höst?

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



torbjorn_forsman

#2 » 15:09:21, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda skoterinvesteringen jag har gjort i höst är en variatoravdragare för ett par hundralappar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

outback

#3 » 15:11:07, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar... Än

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

toker

#4 » 16:12:12, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Tänkte bara bjuda på en liten bild på nyförvärvet.

Och eftersom vi inte har någon snö än så befinner den sig i garaget så dess klåfingriga ägare kan vara och pilla lite överallt! =)


Bild

Någon fler som investerat i höst?

Riktigt fina maskiner det där om jag inte vore så 4T frälst så blev det nog en Boondocker en kompis har just köpt en 850 3900 ds så blir väl nån provtur i vinter i alla fall.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#5 » 16:13:34, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:Jag letar... Än

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Jag ska ombesörja försäljningen av farsans Lynx Commander, du är välkommen att köpa den! :grin:
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Simnil (trådstartaren)

#6 » 16:16:46, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Riktigt fina maskiner det där om jag inte vore så 4T frälst så blev det nog en Boondocker en kompis har just köpt en 850 3900 ds så blir väl nån provtur i vinter i alla fall.


En vacker dag kanske dom bygger en busig fyrtaktare som duger, tyvärr är vi inte där ännu. Ooooom dom lyckades banta Sidewindern 50kg kanske......
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Martin.Eriksson

#7 » 17:18:44, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte dom där som äter remmar?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

toker

#8 » 18:31:20, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
toker skrev:Riktigt fina maskiner det där om jag inte vore så 4T frälst så blev det nog en Boondocker en kompis har just köpt en 850 3900 ds så blir väl nån provtur i vinter i alla fall.


En vacker dag kanske dom bygger en busig fyrtaktare som duger, tyvärr är vi inte där ännu. Ooooom dom lyckades banta Sidewindern 50kg kanske......

Ja bantar dom Sidewindern 50 kilo blir den i alla troligtvis inte bara den starkaste maskinen på marknaden den blir även den lättaste. Själv får man nöja sig med gammel Nytron håller just på och bygger om framvagnen lite tänkte få den lite smalare och ca 50 mm framflyttat blir justerbar spårvidd mellan runt 35 tum till 39 tum borde göra den lite smidigare mellan träden.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

outback

#9 » 18:37:01, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
outback skrev:Jag letar... Än

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Jag ska ombesörja försäljningen av farsans Lynx Commander, du är välkommen att köpa den! :grin:


Årsmodell? Modell? Mil? Och pris?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Simnil (trådstartaren)

#10 » 07:59:05, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Ja bantar dom Sidewindern 50 kilo blir den i alla troligtvis inte bara den starkaste maskinen på marknaden den blir även den lättaste. Själv får man nöja sig med gammel Nytron håller just på och bygger om framvagnen lite tänkte få den lite smalare och ca 50 mm framflyttat blir justerbar spårvidd mellan runt 35 tum till 39 tum borde göra den lite smidigare mellan träden.


50 kg är nog vad som behövs tror jag. Det är subjektivt men fyrtaktarna "känns" tunga, att få en fyrstånka kännas som en ProRMK kräver nog att den är bra mycket lättare än RMKn, det räcker inte med att bli lika lätt...

Martin.Eriksson skrev:Är det inte dom där som äter remmar?


Dom har gjort, vi får se. Det var mer än bara själva skotern som avgjorde valet. Hade Polaris haft bättre garantier och en handlare på orten så kunde det ha slutat på annat sätt.

outback skrev:
Årsmodell? Modell? Mil? Och pris?



Har precis ändrat annonsen, och sänkt priset lite. Får se om länken pajar då dom uppdaterar?!?!??
https://www.blocket.se/vasterbotten/Lyn ... 5.htm?ma=1
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#11 » 10:14:17, 28-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger inte med varför skulle fyrtaktaren behöva vara lättare än 2t för samma känsla ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#12 » 10:52:22, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Hänger inte med varför skulle fyrtaktaren behöva vara lättare än 2t för samma känsla ?


Det är som jag sa subjektivt, tycker dom känns framtunga, tröga, klumpiga och trubbiga. Vart tyngdpunkten är betyder nog nästan lika mycket som "hur stor" tyngdpunkten är. Jag ser du kör Nytro, och det är många till som gör det och verkar trivas. Men om du ursäktar så den maskinen är ett av mina absolut största hatobjekt, vedervärdigare maskin har jag inte provat och då jämför jag ändå med den BM 218 med ett halvt rattvarv i styrglapp och utslut pendelaxellagring jag körde en höst på mitt första jobb :djaevul: :-P

Satt jag bara på arslet och åkte fina leder skulle jag kunna tänka mig en Apex, men med den körning vi mest håller på med så om valet stod mellan köra fyrtakt och sluta köra skoter helt skulle jag nog prova en Sidewinder, men risken är att jag sen slutade.....

Som jag sa tidigare, jag hoppas dom lyckas bygga en bra fyrtaktare en vacker dag men jag tror att det krävs ett nytänk för att få bak och ner tyngdpunkten. Att bara plocka en MC-, vattenskoter-, eller MC-motor från hyllan och stoppa i ett skoterchassie ursprungligen byggt för något annat räcker inte. Jajja, lyckligtvis för fyrtaktstillverkarna är inte alla av samma inställning som jag är, och försvann dagens fyrtaktare så stannade ju utvecklingen av nya fyrtaktare av och det vore inte bra.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#13 » 19:27:20, 29-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyrtaktare känns inte bara tunga dom är det men skulle dom vara lika lätta som en 2t vore det ingen större skillnad. Vill man kan man bygga en 2T motor med nästan samma vikt titta på 2T cross vs 4T cross men motorerna blir högvarviga och service behovet kommer vara minst lika stort som på en 2T dvs kolv byte behövs rätt ofta samt att oljebyte kommer behövas ofta och vad är då meningen. Nytro är inte en maskin det finns flera olika modeller av den både längd och bredd skiljer samt att det skiljer en del mellan modellerna och om jag inte minns helt fel skiljde inte vikten allt för många kilo mot Boondocker 800 när Nytron var färsk men jämför man den den med Tex en pro rmk är den grymt klumpig. Yamaha har aldrig varit bra på att jaga vikt dom har byggt kanske lite för hållbara maskiner och därmed blivit lite tyngre. När jag provade en boondocker 800 i fjol påminde den rätt mycket om Nytro i kör egenskaper dock är Nytron tyngre går bättre efter led samt har mycket mera botten pulver men annars blir den efter när det blir trångt eller löst och 800 har mera pulver. Måste berömma brp ändå 800 etec är en fin motor ryker inte allt för hemskt dock kan man inte komma ifrån lukten går jämnt och fint kall som varm ska bli kul att prova 850 i vinter den lär ju vara förbättrad framförallt i gas svar vilket var klent på 800. Nått 2T saknar är ljudet från en 3 cylinders Nytro eller ännu grymmare 4 cyl Apex det är musik för mig kan säkert bero på att jag åkt mc i hela livet dock inte 4 cyl på många år förens i somras när jag köpte en gammal dröm en Yamaha v-max 1200.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#14 » 12:11:40, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yamahas motorer är inte så överjävligt tunga egentligen, om det bara var den skillnaden så vore det inte så farligt, det är när Yamahateknikerna ska sätta fast pryttlarna och skapa kringutrustning det spårar ur i regel.

Motorn som bärande del i chassiet så att den kan placeras mera "fritt" vore kanske en väg att gå för att få bak tyngdpunkten.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#15 » 13:22:18, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med jämför man min Nytro med juniors ski-doo mxz600 sdi är det grym skillnad på uppbyggnad min har grova rör lite överallt den några stag i aluminium. Verkar inte som vipern/sidewinder är direkt lätt heller men den är ju byggd för en 2T motor och sen har man konverterat chassiet till 4T och på köpet fått ett rätt tungt bygge som i alla fall inte tidigare hållit samma kvalite som Yamaha haft men tror det börjar ordna till sig med det också. Vet inte hur mycket det skiljer i vikt på ace 900 turbo vs en 850 etec men det chassiet är ju också byggt för 2T.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se