Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Nyförvärvet

106 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera skotrar här!

tortap

#16 » 16:14:24, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skotern har en variator, mycket över 8000 rpm blir förlusterna för stora i transmissionen. Det går inte att bygga en mer högvarvig motor bara sådär. Man har provat nerdrevning och det var inte heller nån bra väg framåt. Det blir tungt och låg effekt med 4t.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



toker

#17 » 19:21:37, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apex har ner drevning och är knappast svag brukar få topp betyg för motorn dock är maskinen tung men är en gammal konstruktion så lär gå att spara en hel del kilo där. Att 4T skulle vara svaga stämmer inte just nu är marknadens starkaste skoter utrustad med en 4T motoroch dom som gillar effekt i massor väljer 4T motor med turbo.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#18 » 19:41:01, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nu hade vi viktrestriktionen att det skulle vara jämförbart med 2t likt crossar. Det var så du sa. Då kan vi inte lägga till nerdrevning och turbo då faller ekvationen på en gång. Man tänker inte på det såhär vanligtvis men 2t fördel är det höga vridet på "låga" varv, paradoxalt nog.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

toker

#19 » 20:54:36, 30-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror i alla fall det funkar med högre varv och variator RX1 kom för massor med år sen utvecklingen på remmar bör ha gått framåt och en ev nerväxling gör inte många kilo och över 8000 varv är inga problem har för mig max varvet ligger runt 9400 på nytro/viper vet inte vad sidewindern ligger på.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#20 » 12:26:19, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att skapa fullt tillräckligt med effekt vid 8000rpm oavsett hur många gånger det smäller per motorvarv. För en snöskoter som hanteras mer som en crosshoj än en landsvägshoj är vikten en av de "viktigaste" sakerna.

Jag skulle alla dagar i veckan välja en 180kg maskin med 130 hk med snabb effektuppbyggnad och bra gassvar framför en 280kg 200hk maskin som tar en sekund eller två på sig att få fart på maskineriet. Där vi är och kör så är det ett måste att med en halvsekunds varsel kunna resa upp maskinen så skidorna kliver över diken/stenar/fallna träd eller andra hastigt uppdykande terränginslag. 200 kusar är ingen tröst när man står med näsan neråt i ett krondike.

Tekniken finns för att bygga fina fyrtaktskotrar, men jag tror precis som jag sa tidigare att det kräver att hela maskinen byggs för det från början, och att motor och skoter utvecklas tillsammans och inte möts för första gången på monteringslinan.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#21 » 16:35:29, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det är svårt få bra effekt med låga topp varv det är i alla fall ingen som fixat det hittills men med turbo kanske och utvecklingen går ju framåt hela tiden. Om jag bara körde på såna trånga krångliga ställen hela tiden skulle jag välja lättaste skotern dvs 2T men jag kör dels led ibland och sen brukar jag åka i fjällen och då vill jag inte ha nått krångel som det ofta blir med lättaste maskinen tror inte det är slumpen som gör att det ofta är lätta polaris som får åka lina hem och sen är det ju så skönt att kunna ta in kläderna man åkt i. Nån maskin som tar flera sekunder på innan det blir fart vill jag inte heller ha oavsett hur många takter den går med och där är Yamahas gamla 3 cylindriga grym i alla fall jämfört med 800 etec 850 har jag inte provat än men det blir bara det blir snö och den lär ju ha bra gas svar i alla fall enligt reklamen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#22 » 09:32:30, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ska man ha ut 200 literhästar utan andningshjälp så måste det till många smällar i minuten, så realistiskt så är det turbo som gäller om man vill få till ett kompakt, lätt kraftpaket i kombination med variatordrift.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#23 » 15:34:05, 04-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte väljer att växla ner variatorn borde inte väga allt för mycket eller om det funkar med remdrift och höga varv. Inom mc världen finns det rätt många motorer som ger 200 liters hästar men då vid kanske 12-13000 rpm och livslängden på en sån motor är överlägsen en vanlig skotermotor och det bör vara lättare bygga en effektfull skotermotor eftersom den i princip inte används under åtminstone 3000 varv. Ducatis tvin på 1200cc lämnar tex 10-180 hk vid ca 9600 varv och den motorn är troligtvis rätt lätt eftersom hela maskinen väger 165-170 kilo i torrvikt. Problemet är nog att det är enklare för tillverkarna att köra vidare och förfina 2t motor som dom redan kan än att börja med nått nytt och köparna accepterar ju bristerna utan problem. Om mc branschen skulle försöka kränga en mc som ryker och luktar illa och som kräver kolvbyten efter 2000 mil och dessutom tar bra betalt för den tror jag inte dom skulle få sälja så många maskiner men där används 4T motor av tradition sen många år.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#24 » 10:30:10, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nedväxling är definitivt ett alternativ, den delen behöver inte väga mer än en turbo. (och en RX1/Apex låter såååå mycket trevligare än dom lågvarviga treburkarsmotorerna :smile: )

Motorn behöver i princip inte hålla längre än 2000 mil, inte på en "sportmaskin", för hela resten av mackapären är kronslut före det då dom i princip lever en crosshojs liv..... Att yamahas rovor utan större bekymmer klarar 10k mil är lite overkill.

Marknaden för trevliga crosscartmotorer bör snart vara rätt OK då en massa gamla fyrtaktsskotrar börjar vara "midjestyrda". (en term vi brukar använda för att beskriva skotrar som här helt slut i chassiet)

Edit: Vi har fått 35cm snö nu sen söndag, snart kanske man får provköra :grin:
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#25 » 11:26:22, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äldre 4t skotrar som tex min tunga Nytro håller nog chassiet rätt länge om dom inte körs som en cross hoj i 2000 mil men normalt blir det blandat med mestadels lugna mil och även turbo maskiner på 270 hk verkar hålla bra vilket är konstigt på en maskin byggd för hälften. Dagens jakt på vikt gör ju att skotrarna håller lite för dåligt i vissa fall men alla vill ju ha en lätt maskin men vill samtidigt att den ska hålla bra och där tror jag tex din Boondocker är en bra kompromiss den är lätt men inte lättast och chassiet är ok och 800 etec har ju haft bra hållbarhet jämfört med konkurrenterna. Sen är nog inte vikten det viktigaste på en skoter förens man kört fast och ska få loss den läst en del tester på Apex xtx där den körts mot andra 2T crossovermaskiner med säkert 50 kilo mindre vikt och den har hävdat sig bra trots vikt handikappet och den har skotervärldens häftigaste ljud framförallt med turbo.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#26 » 09:35:53, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För nöjesfaktorn "offpist" är vikten nästan helt avgörande hela tiden, inte ensamt avgörande men den har utslagsrösten. När man kört fast är alla skotrar tunga =)
Saker man kan göra med en 190kg ProRMK blir genast knepigare med en 250kg maskin, och är maskinen lätt och välbalanserad orkar man göra dom roliga knepiga sakerna längre på innan man måste hem och vila.
Nu är jag ju ledallergiker och lössnöfantast så det färgar alla mina uttalanden. På led, och särskilt fina leder, är inte vikten lika kritisk. Som jag sa tidigare, vore jag långledskörare så skulle jag gärna köra Apex, jag gillar den maskinen betydligt bättre än Nytron exempelvis. Apexen känns bättre balanserad på något vis även om den är tyngre.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#27 » 11:24:56, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har endast provkört Apex samt RMK så inget jag egentligen har erfarenhet av men har läst några tester där Apex xtx fått riktigt bra betyg när den körts mot andra lättare 2T crossover maskiner men knappast nån RMK eftersom det är en annan typ av maskin. Min erfarenhet av pro rmk är att dom verkar ha så usel hållbarhet så dom inte borde släppts på marknaden men jag hade enbart 2 maskiner i bekantskaps kretsen och dom har bytt maskiner nu men förhoppningsvis är den genomsnittliga RMK bättre än dom 2 maskinerna för åka offpist med en sån då får man ha skidor med.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Landmann

#28 » 12:20:12, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med arctics maskiner? Dom har ju driftsäkra och kraftfulla Suzuki
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Ivar Risslén

#29 » 12:24:56, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roa er pojkar medans ni får, snart är det förbjudet att köra snöskoter på annat än leder. Och det är tack vara alla huvudlösa som inte tänker på var och hur dom kör och tror att snöskoterkörning ingår i allemansrätten.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Simnil (trådstartaren)

#30 » 12:29:37, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En RMK 800 före -14 skulle jag undvika, och remdriften är jag fortfarande skeptisk mot. I övrigt så chassiemässigt, och särskilt framvagnen, är definitivt inte svagare än en Summit exempelvis.
Man måste däremot göra vissa saker för sin gamla RMK för att den ska hålla, vill man inte göra det ska man ha en annan skoter. Varmkörning av motorn är LIVSVIKTIG. Dom har stort kolvspel kalla, ger man inte motorn tid att bli varm innan man ger järnet så händer det otrevligheter. Samma sak när man stannat och surrat lite, kylsystemet är så utformat att hela tunnelkylarens innehåll spolas in i motorn omedelbart vid omstart. har man full mutter då motortempen faller som en sten från 80 grader till 32 så händer det också otrevligheter. Starta, vänta en liten stund tills motortempen stabiliserats och sen iväg. Axys-generationen fick omarbetat kylsystem, hur det funkar vet jag inte.

RMKn har inga lagringar i boggin, (förutom i hjulen), det är metallaxlar i metallrör så smörja ska man göra mycket och ofta.

Arctic har ju inte Suzuki längre. Dom gör numera egna rovor. Dom verkar funka skapligt.

Dom får förbjuda vad dom vill, då lämnar jag regskylten hemma och kör precis som förr! (och sommarsemestrarna ska jag spendera kringresandes med batteriborrmaskinen i högsta hugg och borra hål i politikers båtar, bestämmer dom att jag inte får köra skoter så bestämmer jag att dom inte får fylleköra båt!)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se