Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Mystiskt fel med Polaris Widetrak 500 lx

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera skotrar här!

sidekrans (trådstartaren)

#16 » 16:51:33, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just ja, trots all text glömde jag nämna att kompressionsprovet visade samma som för 100 mil sen då jag köpte den, dvs ca 120 psi per cylinder.
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#17 » 07:36:42, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du några säkra uppgifter från verkstadshandbok på resistans hos statorspolarna?
Ett säkert tecken på att något inte är friskt med en statorspole är om man får olika resistans beroende på med vilken polaritetet man mäter, eller om resistansen ändrar sig när man har ruskat om motorn eller dragit några tag i startsnöret.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sidekrans (trådstartaren)

#18 » 10:54:30, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Nu har jag mätt igen lite mer noggrant och det ser väl okej ut. Samma värden om man polvänder också.

BRN/W - BLK/R: ~152 ohm (-7% om det nu gör något)
Y - Y/R: 0.2 ohm
W - GRND: 0 ohm
BRN - W: 0 ohm
BRN - GRND: ohm

Det finns en till WT inom familjen så nästa steg kanske är att byta CDI-box mellan maskinerna för att utesluta den. Är det någon risk att förstöra den CDI-boxen om något trots allt är fel med statorn i min maskin?
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#19 » 13:24:35, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, i synnerhet inte en CDI-box av den här typen med inbyggd tändspole. Om man bortser från grova felkopplingar så är det enda som kan förstöra en CDI-box utifrån, om man kopplar in den till en tändspole med fel elektriska data, eller kortsluter utgången som ska gå till tändspolen.

När det gäller de där Polaris-boxarna så bör man komma ihåg att de sköter om tändförställningen elektroniskt. Det finns flera boxar som till synes är identiska, men som har olika tändförställningskurvor anpassade för resp motortyp. Det är inte helt ovanligt att de börjar krångla pga uttorkade och åldrade elektrolytkondensatorer när de blir gamla, vanligtvis fungerar de då bra i varmt tillstånd men sämre eller inte alls i kyla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sidekrans (trådstartaren)

#20 » 20:39:04, 30-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man:

Monterat bort BK - ingen skillnad.
Testat en annan cdi box - ingen skillnad.
Sprutat startgas runt insugsgummin etc - ingen varvändring.
Tog komp.prov på varm motor också - fortfarande bra värden. I denna veva slet jag av startsnöret så humöret var ju inte på topp...

Sen drog jag ut tankslangen igen - såg fin ut.
Därefter bytte jag tillbaka till gamla bränslepumpen och bypassade bränslekranen och bränslefiltret och nu blev det en helt ny skoter. Riktigt fint gassvar och varvar ut perfekt. :thummar: Vet inte om det var filtret eller pumpen som var boven men båda är helt nya för i år så lite märkligt är det.

1 person gillar det här inlägget.
sidekrans
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:06, 28-12-2018
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se