magirus skrev:Ivar minns rätt.
SKEGA gjorde mattor, bla plastmattorna som RAJD använde.
Vet int va som hände me SKEGA sen.
meken49 skrev:Var i kontakt med en Ski-doo återförsäljare om vilken rotationsriktning den ska ha, men fick svaret att det inte spelar någon roll. Är det verkligen så ?
På bilderna jag bifogat syns det att det är flera klackar på den ena sidan av kammen. Det tyder väl på att rotationsriktningen har viss betydelse.
Volvot24 skrev:.meken49 skrev:Var i kontakt med en Ski-doo återförsäljare om vilken rotationsriktning den ska ha, men fick svaret att det inte spelar någon roll. Är det verkligen så ?
På bilderna jag bifogat syns det att det är flera klackar på den ena sidan av kammen. Det tyder väl på att rotationsriktningen har viss betydelse.
Skidooförsäljaren vet inte vad ha talar om
Eller också har han inte kunskaper om så gammal teknik som detta. Typ bara sälj o bulta på.
- Gör en skiss med sex klackar o begrunda hur det skulle se ut, eller fyra för den delen.
Tror du det vore ett bättre alternativ?
Varför då i s f?
- Som det är nu, är väl en kompromiss, för att få så jämn fördelning av krafterna, som möjligt när skotern rör sig, mil efter mil.
Och min övertygelse är då att mattan ska monteras så att en tvärsöverkam ska stöttas med tre klackar symmetriskt, framför varje kam då mattan är i dragläge gentemot snön. Kammen bryts frammåt vid drift. Alltså på den delen av mattan som vilar mot snön, inte uppe i tunneln. Bromsläge bortser vi ifrån, då det sker mer sällan räknat på avverkad färdsträcka, t ex 10 km.
Om man då tittar på den del av mattan som vilar mot snön, så är det lämpligt med tre klackar på framsidan och två på baksidan av varje tvärsgående kam, om det är just fem tillgängliga. Detta av den anledningen att varje klack hjälper till att fördela de vridande krafter som varje kam usätts för, då de överför krafter mot underlaget.
I ett exempel på jämnt antal stödklackar, fram som bak, t ex totalt fyra per kam, så kommer mattan för varje sektion, mellan de tvärgående kammarna att belastas olika, från en sida, till den andra. Gissningsvis påverkar det livslängden, ja vi klämmer väl i med BETYDLIGT! Och ger mer störande vibrationer och lågfrekvent ljud, vid normal drift och speciellt vid acceleration.
Detta händer inte i samma omfattning vid udda antal klackar, tre, fem, eller sju.
Nio synes bli väl så många och kraftigt fördyrande.
Stödklackar, oavsett antal har även en annan uppgift än ovan beskrivet, nämligen att hjälpa till, så att mattan inte glider i sidled på underlaget.
- Med anledning av ovan skrivet, så vill jag påstå att mattan ska vändas så som jag skrivit ovan.
Såvida du inte kör på back hela tiden.
Om vi antar att översta bilden i detta inlägg, visar mattan i bakänden på skotern, runt det som i dag kallas rullen, så vänder då mattan fel.
- Någon som har några bättre teorier, eller kan vi nöja oss med detta, o klämma en pilsner till?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster