Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Drivmatta

50 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera skotrar här!

meken49 (trådstartaren)

#16 » 23:02:46, 05-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska ta ett foto av min matta i profil så får ni se. Den är nog av enklaste sort med kammar rakt ner i snön. Det jag undrade över, var varför det är flera klackar på ena sidan av kammen. Det måste väl ha en orsak ? Dom vulkar väl inte dit något utan en tanke bakom :klia:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



qqq

#17 » 18:38:17, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Ivar minns rätt. :thummar:
SKEGA gjorde mattor, bla plastmattorna som RAJD använde.
Vet int va som hände me SKEGA sen.

Det låter bekant. (SKEGA = skellefteå gummi ab ?)
:off_topic: ,men vem gjorde rajden ?

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#18 » 18:52:14, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söderhamns konstruktionsbolag AB var det i början sedan så blev det Rajd Industri AB. https://www.dt.se/artikel/har-ar-histor ... otern-rajd
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Volvot24

#19 » 18:54:46, 06-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

meken49 skrev:Var i kontakt med en Ski-doo återförsäljare om vilken rotationsriktning den ska ha, men fick svaret att det inte spelar någon roll. Är det verkligen så ?
På bilderna jag bifogat syns det att det är flera klackar på den ena sidan av kammen. Det tyder väl på att rotationsriktningen har viss betydelse.
Bild
Bild


Skidooförsäljaren vet inte vad ha talar om :lmao:
Eller också har han inte kunskaper om så gammal teknik som detta. Typ bara sälj o bulta på.


- Gör en skiss med sex klackar o begrunda hur det skulle se ut, eller fyra för den delen.

Tror du det vore ett bättre alternativ?

Varför då i s f?

- Som det är nu, är väl en kompromiss, för att få så jämn fördelning av krafterna, som möjligt när skotern rör sig, mil efter mil.

Och min övertygelse är då att mattan ska monteras så att en tvärsöverkam ska stöttas med tre klackar symmetriskt, framför varje kam då mattan är i dragläge gentemot snön. Kammen bryts frammåt vid drift. Alltså på den delen av mattan som vilar mot snön, inte uppe i tunneln. Bromsläge bortser vi ifrån, då det sker mer sällan räknat på avverkad färdsträcka, t ex 10 km.

Om man då tittar på den del av mattan som vilar mot snön, så är det lämpligt med tre klackar på framsidan och två på baksidan av varje tvärsgående kam, om det är just fem tillgängliga. Detta av den anledningen att varje klack hjälper till att fördela de vridande krafter som varje kam usätts för, då de överför krafter mot underlaget.

I ett exempel på jämnt antal stödklackar, fram som bak, t ex totalt fyra per kam, så kommer mattan för varje sektion, mellan de tvärgående kammarna att belastas olika, från en sida, till den andra. Gissningsvis påverkar det livslängden, ja vi klämmer väl i med BETYDLIGT! Och ger mer störande vibrationer och lågfrekvent ljud, vid normal drift och speciellt vid acceleration.
Detta händer inte i samma omfattning vid udda antal klackar, tre, fem, eller sju.
Nio synes bli väl så många och kraftigt fördyrande.

Stödklackar, oavsett antal har även en annan uppgift än ovan beskrivet, nämligen att hjälpa till, så att mattan inte glider i sidled på underlaget.

- Med anledning av ovan skrivet, så vill jag påstå att mattan ska vändas så som jag skrivit ovan.
Såvida du inte kör på back hela tiden.

Om vi antar att översta bilden i detta inlägg, visar mattan i bakänden på skotern, runt det som i dag kallas rullen, så vänder då mattan fel.

- Någon som har några bättre teorier, eller kan vi nöja oss med detta, o klämma en pilsner till? :vissla:

:bira:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

meken49 (trådstartaren)

#20 » 22:14:20, 09-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.

meken49 skrev:Var i kontakt med en Ski-doo återförsäljare om vilken rotationsriktning den ska ha, men fick svaret att det inte spelar någon roll. Är det verkligen så ?
På bilderna jag bifogat syns det att det är flera klackar på den ena sidan av kammen. Det tyder väl på att rotationsriktningen har viss betydelse.
Bild
Bild


Skidooförsäljaren vet inte vad ha talar om :lmao:
Eller också har han inte kunskaper om så gammal teknik som detta. Typ bara sälj o bulta på.


- Gör en skiss med sex klackar o begrunda hur det skulle se ut, eller fyra för den delen.

Tror du det vore ett bättre alternativ?

Varför då i s f?

- Som det är nu, är väl en kompromiss, för att få så jämn fördelning av krafterna, som möjligt när skotern rör sig, mil efter mil.

Och min övertygelse är då att mattan ska monteras så att en tvärsöverkam ska stöttas med tre klackar symmetriskt, framför varje kam då mattan är i dragläge gentemot snön. Kammen bryts frammåt vid drift. Alltså på den delen av mattan som vilar mot snön, inte uppe i tunneln. Bromsläge bortser vi ifrån, då det sker mer sällan räknat på avverkad färdsträcka, t ex 10 km.

Om man då tittar på den del av mattan som vilar mot snön, så är det lämpligt med tre klackar på framsidan och två på baksidan av varje tvärsgående kam, om det är just fem tillgängliga. Detta av den anledningen att varje klack hjälper till att fördela de vridande krafter som varje kam usätts för, då de överför krafter mot underlaget.

I ett exempel på jämnt antal stödklackar, fram som bak, t ex totalt fyra per kam, så kommer mattan för varje sektion, mellan de tvärgående kammarna att belastas olika, från en sida, till den andra. Gissningsvis påverkar det livslängden, ja vi klämmer väl i med BETYDLIGT! Och ger mer störande vibrationer och lågfrekvent ljud, vid normal drift och speciellt vid acceleration.
Detta händer inte i samma omfattning vid udda antal klackar, tre, fem, eller sju.
Nio synes bli väl så många och kraftigt fördyrande.

Stödklackar, oavsett antal har även en annan uppgift än ovan beskrivet, nämligen att hjälpa till, så att mattan inte glider i sidled på underlaget.

- Med anledning av ovan skrivet, så vill jag påstå att mattan ska vändas så som jag skrivit ovan.
Såvida du inte kör på back hela tiden.

Om vi antar att översta bilden i detta inlägg, visar mattan i bakänden på skotern, runt det som i dag kallas rullen, så vänder då mattan fel.

- Någon som har några bättre teorier, eller kan vi nöja oss med detta, o klämma en pilsner till? :vissla:

:bira:


Ja, nu är det ju teorier vi rör oss med, då firman i Finland som tillverkat mattan, Camoplast har stängt och inte ens Ski-doo återförsäljarna vet hur mattan ska vara monterad :myzsko: . Efter mejlkontakt med firman i Rovaniemi som sålde mattan, ska den vara så monterad att dom tre klackarna på kammens mittre sektion ska peka bakåt vid kontakt med underlaget. Men jag tror ändå att din teori kan vara sann :smile: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

David, Luleå

#21 » 08:12:02, 10-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skegas gummifabrik i Skellefteå/Kåge finns kvar men under namnet Metso minerals och Trelleborg.
Området är delat i två. Metso gör industrigummi för maskiner, krossar, kvarnar mm. Trelleborgdelen gör o-ringar och packningar bla.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Simnil

#22 » 09:37:35, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metso klappar igen gummifabriken helt nu i Skellefteå...


Det är ofta roligt diskutera tekniska småsaker, vilket väl är tydligt i detta fallet, men just i detta fallet och på just denna skoter så tror jag inte ens Nasas bästa labb skulle kunna mäta fram någon skillnad i varesej körupplevelse eller framkomlighet/bromssträcka beroende på vilken väg denna matta vänds. Och pratar vi hållbarhet så lär den gå samma väg som däck på MedelSvenssons släpvagn, den hinner torka ut och spricka sönder på grund av det långt före den är utnött.

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Volvot24

#23 » 09:42:49, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

:lmao:

Ordning i klassen!

TS
Hur gick det med bilden du skulle ta på kamprofilen?

Tycker mig kunna de en viss osymmetri, liknande den som visas i tecknad skiss i ett tidigare inlägg. Då kommer saken i en annan dager, om det är så.

Bild

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Martin.Eriksson

#24 » 10:00:30, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kammarna på ts matta är lika från bägge håll. Alltså lika på bägge sidor och de enda som skiljer är dom små 4kanterna så de är som ja nämnt tidigare å lika simnil. Du märker ingen skillnad.. Å sen är se oxå som nämnts att det är torkan som är största hotet..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

toker

#25 » 11:56:41, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passar på med en annan fråga kring skotermattor har en gammal Ockelbo 6000 som inte används på några år men är i ett helt ok skick ska ge den en service sen kommer den ställas bort blir möjligtvis nån tur med den med några års mellan rum men hur ska man göra för att mattan ska hålla länge kan man behandla den eller ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#26 » 12:25:29, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Blev intresserad av just detta med att bevara o fräscha upp gummi (inte plast).
Hittade detta på google. Även för att förhindra att gummi torkar, spricker o s v.

Typ, silicon verkar vara rena fördärvet, enligt vissa.
Någon säger med 40-års erfarenhet glykol, är bra, dock inte vilken sort.

Bild

Har en ny matta, liggande svalt och mörkt i en källare.
Gissar att det är bara plast, så jag får googla vidare.



.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ivar Risslén

#27 » 13:46:11, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blanda inte ihop glycerol med glykol för det är olika saker. https://sv.wikipedia.org/wiki/Propantriol
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Volvot24

#28 » 14:08:33, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Det gäller väl att välja endera eller.

Dessutom förekommer glykol av olika sorter, t ex etylenglykol och propylengklykol. Och vilken som avses vet jag inte.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

meken49 (trådstartaren)

#29 » 18:04:19, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.

:lmao:

Ordning i klassen!

TS
Hur gick det med bilden du skulle ta på kamprofilen?

Tycker mig kunna de en viss osymmetri, liknande den som visas i tecknad skiss i ett tidigare inlägg. Då kommer saken i en annan dager, om det är så.

Bild

.


Profilbild på mattan kommer så snart tid infinner sig :photograph: . Man är ju pensionär, så tiden vill inte räcka till allt man vill göra :coffee: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#30 » 17:30:25, 16-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag lyckas, kommer här några bilder på Camoplast 04-5372 som mattan heter. Inte så lätt att få bra bilder med dålig belysning :photograph: .

Bild
Bild
Bild
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se