Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Minska svängradien på Lynx med LTS styrning!?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skotrar här!

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 22:25:46, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallooooo, köpt mig en ny 5900 LTS (L/C så klart). Hade en förra vintern som försäkringsbolaget snodde efter en olycka... Den var slipad i styrningen så ändstoppen förflyttades å jag MINNS det som svängradien på den var ca 5m, obs! Minns... Säljaren pekade å så vart han då slipat... Var helt fel. Nån annan som gjort det före han helt enkelt. Någon som vet vart stoppen är???

Vad som Gjorts;
Har lossat motorn för å komma åt rejält.

**Slipade först i kransen mellan styrled å LTS tornet. Ingen effekt... (Borde jag kollat innan men är naiv å antar folk vet vad de säger sig veta så nu har jag försvagat styrkransen sådär 30% å 2h mekande därtill är försvunna för alltid :) )

**Slipade i de ovala hålen i chassit då det såg ut som styrstagen mellan styrstångens styrled å kransens styrled såg ut å ta i chassit. Slipat där oxå å får inte styrningen å gå längre i de förstorade hålen.

SÅ VILL INTE MISSLYCKAS 3 GÅNGEN GILL :screwy: :screwy: :screwy: Kanske jag minns fel ang svängradien på den. (Hade en Bearcat widetrack innan 5900 LTS som hade 15m svängradie. Kanske förskönade 5:9ans svängradie...).

Motorn är lös så kommer åt överallt. (Vill ha moderna skotrars minimala svängradie a ca 4,5m. Slipper man backa mer än in i garaget varje vår när gräset kommer fram).

Tacksam som vanligt för hjälp!!!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



tortap

#2 » 22:38:56, 08-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder hade hjälpt. Vet inte ens hur modellen ser ut riktigt. Men det brukar vara några flärpar på själva styrstången som agerar stopp.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

PeterNacka (trådstartaren)

#3 » 00:20:52, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tortap; Hej, ja, det trodde jag oxå. Att styrkransen tog i tornhusets gods. Nix, där är även före slipning 1,5cm marginal övers a ca 30grader kvar å vinkla skidan. Är ingen begränsning i själva tornet. Lossade igen på termosen/teleskopstyrninge/LTS cylindern. Med styrstångens p-ända bortkopplad ihop med cylinder tornet, testad den konstruktionens rörlighet. Då kan jag snurra 360Grader på skidan. Så tornet eller cylindern samt cylinderhuset (är en cylinder ner till skidan där fjädringen sitter i. Sedan yttre cylinder, ej öppen, över den inre cylindern som styrkransen håller i. Finns ingen begränsning där som hindrar).

Hittat 1 (alt 2) begränsningar;
1: På själva styrstången så längst ner sitter en triangel formad platta som svetsats på stången. Denna triangel täcker ca 2/3 av stångens djup. Så den tog i chassit vid säg 70graders vinkel. Kapat bort en bit där nu men får inte ökat grandantal.
(2:) Ovala hålet i chassit där styrstagen från styrstången går igenom går att öka, gjort än mer nu. Når ej i botten där heller efter det.

Slutsats; Själva mekaniken slår slag på sig själv varför jag ej kan vrida mer på styret. Styrstagen verkar motverka varandra efter x grader. Ca 70 grader.

Så, frågan är hur de löst övergången mellan styrstaget ned styrstagen, där är annan lösning på nya skotrar som man kan vrida styra på i 90 grader. (Lite gas på det så snurrar man runt skidorna på hårt underlag. Blir ingen radie alls då från skidorna mätt. (Om jag inte uttrycker mig ologiskt. Sent nu å tröttigt).

Tack för inputen å God Natt!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Fosson

#4 » 08:35:34, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du sett över styrstålen?
Spelar ingen roll hur mycket man kan vrida på styret om inte stålen biter i marken, den går rakt fram ändå.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

63an

#5 » 08:51:06, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon mätmetod eller är de bara på måfå du försöker ändra på styrvinkeln? Ska man ändra måste man göra en rigg så man VET om å hur mycket det ändras! Eller ge fan i att hålla på! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Volvot24

#6 » 09:27:25, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ren tur att det inte är hjulinställning på bil som det mixtras med. För då skulle det blivit rejält dyrt.

Minst två nya däck
Hjulinställning
Ökad bränsleförbrukning

Därtill trafikfara med en bil som inte är kursstabil.



- Men nu var det en skoter det gällde, som tur var.

Visst kan du väl räkna ut vilken svänradie som gäller vid maxsväng, beroende på hur mycket skidorna vrids?
Eller ange vilken vinkel skidorna pekar i, i förhållande till en tänkt linje rakt fram.

Vid max styrutslag, t ex vänster. Är då båda skidorna vridna lika många grader? Det är då troligtvis fel. Innerskidan måste vridas mer.

Är skoterns framvagn ombyggd, eller är den original?

Är det kanske dåligt marktryck hos skidorna, så de bara kasar, när du försöker svänga.
Så blir det på min Widetrak, när jag pillrar för mycket på mattboggien.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

toker

#7 » 10:10:07, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styr stål med coromant gör stor skillnad på hårt underlag för antar att det är då du upplever vändradien som stor. Att justera trycket i boggien gör också stor skillnad på skidtrycket men som alltid lagom är bäst.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#8 » 12:47:29, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Har framänden, typ skidor och styrstag ev blivit fel ihopmonterad, av någon praktikant, när skotern första gången kom till Sverige?
För då kan det bli så som du beskriver.


Lägg upp en bild som visar styrstagen, när skidorna står rakt fram.


Nu vet jag inte om det ens är möjlig att montera/justera fel, på din skoter
Men på både Lynx 535 och Skido Elan 250, vill jag minnas att det gick.

Så här, i grova drag ska det vara, för att inre skidan i en kurva ska vrida sig mer än ytterskidan.

Bild
Är det åt det här hållet kommer ytterskidan inte att kunna röra, sig tillräckligt.

Bild

Och som du skriver, det låser sig. Vänstra inre styrled, kommer bara att röra sig längs med skotern, inte tvärs, ut och in om man vrider mer. Ja, vrider man tillräckligt, så kommer t o m vänstra skidan att vrida sig åt fel håll!

Bild

På min Polaris Widetrak sitter det några leder till, men principen blir den samma.


- Råkade ut för problematiken när jag byggde en miniskoter åt barnen, för 37 år sedan.

Bild

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

PeterNacka (trådstartaren)

#9 » 14:42:19, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24; tack för fina inputen med bilder :) Coolt du las så mkt tid på bygga en skoter å kidsen när du dessutom i livet nog hade som mest att göra med jobb, familj å hobbies. Imponerande!

Styrstålen är okej, ingen direkt skillnad mellan lössnö å fast underlag. Ser att skidorna vrider sig mkt mindre än på nyare skotrar (där man kan vrida styret till nog 85, kanske 90 grader grader åt båda hållen. Bearcat widetrack ca 45 grader, som jag minns det).

Kan säga att förra ägaren var en skoteruthyrare av gamskotrar, sannolikt, han undvek å svara varför han hade såååå många skotrar å sålde dem som gjort sina mil enbart samt de som sonen varit å mekat med å gjort det mesta fel. T.ex var bromskivan på min Ranger åt fel håll så den hade bara 30% kontakt med splinsen. En annan skoter hade han gjort alla fel med variatorn på så den var okörbar om man inte är 10 år å är ens första skoter, för då räcker det motorn driver mattan, som jag minns det från min 10 års ålder, he he). Så inställningen kan vara fel enligt din fina blyets skiss. Men ser att innerskidan vrider sig mer åt båda hållen. .

Bussningarna mellan LTS cylinderna å skidan är slitna så glappar nog 5cm i toppen av skidorna. Beställt nya delar å lär nog göra 1m på svängradien då det ca rör sig om 20 grader som ytter skidan vrider sig när man svänger fullt åt ena hållet. Hmmm, kanske det som gör det hela å att de har grymt liten svängradie för sin årsmodell från fabrik :) (Förra 5900 jag nämnt, ägaren före mig kanske bara snackade skit om modifiering. Verkar så då jag slipat ner även triangeln på styrstångens botten, precis undre styrstångs fästet, där själva mekaniken i inre styrstagen, styrstångens triangel till slut verkar motverka varandra från att svänga mer på styret...).

Är ingen stjärna på fysik. Nöjde mig med G i det ämnet då jag var inne på läsa andra discipliner därefter. (Ångrar det djuuuupt. Tänkte inte på att jag älskar å meka meda ALLT FÖR HUSBEHOV, å numera är det ju fysik å på hög nivå :( Nåväl).

Vad är er andras svängradie på era 5900 med LTS resp Ranger LTS 377 samt Forest Fox som oxå har LTS???

Tack så länge för all input!!!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#10 » 23:03:56, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg en 3:e begränsning igår, dvs i styrstången. Den har en triangel i vilka de inre styrlederna är fästa i. Den triangel slipades/kapades ner utöver de 2 nämnda ovan. Så nu är den maxad i styrningen, minus slitna leder å bussningar vilka beställdes idag...

Testade skotern idag. Minskade svängdiametern med ca 1m så runt 6m+ nu. Väntar på nya styrleder å bussningssats till skidans infästning i LTS cylindern. Lär komma under 2,5m i svängradie (Dvs under 5m i svängdiameter å då har man en toksmidig skoter a la; Lynx Ranger 377 LTS med specialtrimmad styrförmåga. Efter det vågar jag utmana närmsta lapp på en rejsrunda i snarskogen :P
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Volvot24

#11 » 00:56:27, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Härligt
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Jonas Ryrfeldt

#12 » 01:39:44, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boondocker........ :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Inte är det svängradien som problemet. Mer idioten som håller i styret........ :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt .
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

1 person gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

InläggDetta inlägg har raderats av PeterNacka den 21:01:12, 12-01-2020.

PeterNacka (trådstartaren)

#14 » 15:35:47, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

JONAS RYRFELDT; Vad menas med "Inte är det svängradien som problemet. Mer idioten som håller i styret........ :mrgreen: "??? Du får förklara dig för att inte framstå som en svag person som numera benämns som "hater". Ovanlig jargong på detta fina forum och det skall vi göra allt för att behålla :thumme:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Volvot24

#15 » 15:58:43, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Skulle tro att han syftade på egna misstag, med att få en skoter att kasa runt, sittandes rakt upp och ned.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se