Blockstens trollet skrev:Har för mig att de gamla A-C skoter EFI är som 70 tals bil EMS typ med Eprom programering och inte koppla till felkodsläsare som OBD för bil.?
De har stöd för felkodsavläsning med dator, dock inte standardiserad OBD utan något eget protokoll. På de allra första Arctic Cat med insprutning (t ex Wildcat '92) finns dock inte signalerna framdragna till någon diagnoskontakt, de finns på pinnar på styrdonet men inga ledningar är anslutna dit i kabelstammen.
Insprutningssystemet är tillverkat av den japanska firman JECS, motorn är tillverkad av Suzuki. Eventuellt kan det tänkas att datakommunikationen går till på samma sätt som på Suzuki personbilar med insprutning från tidigt 90-tal.
Jag har åtminstone lyckats reda ut (tack vare ett styrdon från en skrotad skoter, som jag fick av Fjeddan härom året) att det är två dataledare, en för vardera signalriktningen. Förmodligen asynkrondata
ungefär som RS-232 men med andra spänningsnivåer.
Ska man jämföra systemet med insprutningssystem för bilar, så skulle jag nog vilja säga att det påminner rätt mycket om vissa varianter av GM:s P4-system från 80-talet eller Bosch Mono-Motronic från tidigt 90-tal. Microcontrollern är en Motorola 68HC11. Samma styrenhet sköter både insprutning och tändförställning.