Arctic Cat -89 går dåligt när den är varm. Den misständer på höga varv och baktänder en del på tomgång. Jag köpte den som ett objekt, där den förre ägaren misslyckats med felsökningen kring fenomenet. Mycket dumsnålt beslut av mej.
Förre ägaren monterade ny tändspole med tändkablar, CDI, stift och reeds. Statorn mäter ok, och jag har bytt tändspolarna som sitter i den. Samma värden på dom. Extra jordkabel har dragits från statorplattan till ramen.
I dag provkörde jag och efter 10 min började den jävlas som vanligt. Jag kontrollerade tändinställningen med stroboskoplampa. Tändkabeln på svänghjulssidan kunde knappt få lampan att tända. Då bytte jag klämman till den andra tändkabeln, och då reagerade stroboskoplampan helt normalt. (tändningen stod rätt på 21 grader).
Teori: tändspolen trasig och skickar dåliga pulser till ena tändkabeln, detta märks när den blir varm. Spolen är ju ny, och nya tändkablar sitter ihop med den som en enhet.
Då monterade jag den gamla originaltändspolen som följde med skotern löst vid köpet. Den går lika illa med den.
Verkstadshandboken menar att primärspolen ska ha 0,30 ohm och sekundärspolen ska ha 6300 ohm. Mina mätvärden:
"Nya" tändspolen" : 0.05 för primärspolen, när den är inställd på 200. Sekrundärspolen har 05.5 inställt på 200k.
"Originalspolen": 00.5 för primärspolen, med multimetern inställd på 200. 005 på sekundärspolen med 2000k inställt på multimetern.
Kan bägge spolarna ha pajat p.g.a. nåt annat fel? Eller hade förre ägaren oturen att originalspolen gick sönder, och den nya hade ett fabrikationsfel? Eller har jag mätt helt galet, i min okunskap kring multimetrar?