Timmerman skrev:Kunde inte hålla mig så jag satte ihop förgasaren och satte på det gamla gummit med en
slang och två buntband utanpå. Går nu på tomgång om än inte klockrent men stannar inte i alla fall.
Lite konstigt ändå är att slår jag av den så måste jag ut med chocken för o starta trots att den är varm.
Startgas på främre gummit blir först ingen skillnad men efter några sekunder går den upp lite i varv och sen snabbt tillbaka.
Diagnosen har du ställt själv.
Tror jag skrev om det ovan om insugsstosproblemen på BMW R75-100 och "krypande" tjyvluft horisontalt mellan lagren i "kylarslangen".
Du har just själv skrivit -att- du har problem med tjyvluft -efter- förgasaren.
Det som sker är att det läcker in
luft efter förgasaren - även när motorn är avstängd...
=> då har du fel luft/bränsleblandning = "går magert"/"får inte
bränsle" => för att överkomma det måste du i startögonblicket tillföra mer bränsle = choka
Ser du till L/mil så kommer du att se detta som ca 10%, möjligen 15% men knappast så lite som 5% ökad förbrukning; och att tändstiftet är för vitt med blåsor. (är alltså en paradox - du får in mer luft men måste tillföra mer gas; att det inte sotar igen beror på överflödet av "ren" luft, men den går magert => skapar blåsor. Den är instabil på tomgång = tjyvluft. Bra jobbat! Tydlig diagnos!)
"standard fel" på BMW R75-100.
På BMWn sitter stosen skruvad in i toppen - när den släpper eller gängorna blir dåliga => samma fenomen. (att hitta -det- var inte lätt!) På Japanska radfyror är det O-ringstätningen eller/och planingen mellan topp och stos som kan vara problemet. På B&S med Pulsajet(?), horisontalaxlade 2-4hk så är förgasaren inte planad... o det kommer därmed tjyvluft mellan förgasaren och toppen... det har B&S fabriken löst genom att montera dubbla packningar i fabriken, istället för att plana anliggningsytan på förgasaren! (klart... en
packning -är- billigare... men vilken huvudvärk det blir för slutanvändare och serviceverkstäder!)
Så - av med grejorna igen!
Täta läckan!
Bilder!