Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Yamaha viking går ojämnt

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skotrar här!

bonde456

#31 » 13:38:35, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När det gäller munstyckena, i synnerhet om något av dem är av sorten med en lång "hals" på ena sidan (eller båda sidorna) av strypningen, så nöj dig inte med att det bara går att blåsa genom dem och att det lyser genom dem när man håller upp dem mot ljuset. Titta på dem noga med lupp eller mikroskop också, och kolla att det inte sitter något skräp på sidan av som bara väntar på att få lossna och sätta igen strypningen. "halsarna" kan man rensa ur med en passande borr.

Nej för guds skull börja aldrig med en borr i munstycken, om näst intill osynlig oxid skapar problem så är en repa från något som inte hör hemma där precis lika dåligt.
Ultraljudstvätta är bästa sättet.

För övrigt kan tilläggas att min skoter började gå bra nu när jag körde min fjärde tank varav dom tre sista var med biltemas rengöring för munstycken, kan vara värt att testa om man kör mycket, en del lyckas ju inte köra upp en tank på en säsong.

1 person gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850



torbjorn_forsman

#32 » 15:14:14, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonde456 skrev:
torbjorn_forsman skrev:När det gäller munstyckena, i synnerhet om något av dem är av sorten med en lång "hals" på ena sidan (eller båda sidorna) av strypningen, så nöj dig inte med att det bara går att blåsa genom dem och att det lyser genom dem när man håller upp dem mot ljuset. Titta på dem noga med lupp eller mikroskop också, och kolla att det inte sitter något skräp på sidan av som bara väntar på att få lossna och sätta igen strypningen. "halsarna" kan man rensa ur med en passande borr.

Nej för guds skull börja aldrig med en borr i munstycken, om näst intill osynlig oxid skapar problem så är en repa från något som inte hör hemma där precis lika dåligt.
Ultraljudstvätta är bästa sättet.

För övrigt kan tilläggas att min skoter började gå bra nu när jag körde min fjärde tank varav dom tre sista var med biltemas rengöring för munstycken, kan vara värt att testa om man kör mycket, en del lyckas ju inte köra upp en tank på en säsong.


Det är alltså inte själva munstyckshålet som ska rensas upp med borren, utan de långa "halsarna" som finns på en del munstycken. Där kan avlagringar sitta kvar även efter ultraljudstvättning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#33 » 15:18:13, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timmerman skrev:Hej igen.Tog som lite tid att få fram ett nytt förgasargummi. Beställde förra måndagen av hanföarn inne i stan. Tydligen kom det grejor idag men gummit var restat trots att det var beställt från ett centrallager från Yamaha i Holland. Nån som har tips vart man lättast hittar ett sånt


Har du hört med denna firma om de har något på lager som passar? https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Yamah ... ugsgummin/
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#34 » 15:24:43, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insugningsgummin från Rinab och andra piratfirmor köper man bara i yttersta nödfall. De brukar få ungefär samma livslängd som Biltemas slangar till skottkärrhjul...i bästa fall.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#35 » 15:27:43, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att rengöra munstycken och kanaler i förgasare så brukar jag använda en fiskelina i nylon. Då riskerar jag inte att göra störande repor som om kan få om man använder en tråd att ett hårdare material.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Micke_fixar

#36 » 19:35:28, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte insugsgummi till min viking på rinab, höll ett år.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

magloman

#37 » 19:55:22, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet andra som köpt där oxå och det har inte hållit en säsong ens :-( Går inte ens reklamera då dom skyller på tillverkaren...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#38 » 22:23:22, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

?!...förklarar det märkligt -dumma- bemötandet jag fick för ngr vv sedan då jag frågade om reservdelar till Bing/JLO alternativt annan förgasare om reservdelar inte går att få tag på. De blev alltså -nervösa-... "ansvariga för framtagande av alternativ förgasare"... med tanke på hur många de har på sin hemsida och att de därmed vill göra gällande att de tillhandahåller och kan...
Tacka katten för det -dumma- bemötandet!...
Men är det ansvarig för Rinab, eller är det personal som kanske borde ha andra arbetsuppgifter?...

Vaddå skylla ifrån sig om undermålig kvalité på det man levererar?! Fy!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Timmerman (trådstartaren)

#39 » 22:48:39, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som det är bäst att vänts på ett orginalgummi, bör väl dyka upp innan nästa säsong iafall.

1 person gillar det här inlägget.
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

Timmerman (trådstartaren)

#40 » 22:57:17, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde inte hålla mig så jag satte ihop förgasaren och satte på det gamla gummit med en slang och två buntband utanpå. Går nu på tomgång om än inte klockrent men stannar inte i alla fall.
Lite konstigt ändå är att slår jag av den så måste jag ut med chocken för o starta trots att den är varm.
Startgas på främre gummit blir först ingen skillnad men efter några sekunder går den upp lite i varv och sen snabbt tillbaka.
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

magloman

#41 » 22:58:55, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul man kan tillföra något fortfarande :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#42 » 11:19:08, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timmerman skrev:Kunde inte hålla mig så jag satte ihop förgasaren och satte på det gamla gummit med en slang och två buntband utanpå. Går nu på tomgång om än inte klockrent men stannar inte i alla fall.

Lite konstigt ändå är att slår jag av den så måste jag ut med chocken för o starta trots att den är varm.
Startgas på främre gummit blir först ingen skillnad men efter några sekunder går den upp lite i varv och sen snabbt tillbaka.


Diagnosen har du ställt själv.
Tror jag skrev om det ovan om insugsstosproblemen på BMW R75-100 och "krypande" tjyvluft horisontalt mellan lagren i "kylarslangen".
Du har just själv skrivit -att- du har problem med tjyvluft -efter- förgasaren.

Det som sker är att det läcker in luft efter förgasaren - även när motorn är avstängd...
=> då har du fel luft/bränsleblandning = "går magert"/"får inte bränsle" => för att överkomma det måste du i startögonblicket tillföra mer bränsle = choka

Ser du till L/mil så kommer du att se detta som ca 10%, möjligen 15% men knappast så lite som 5% ökad förbrukning; och att tändstiftet är för vitt med blåsor. (är alltså en paradox - du får in mer luft men måste tillföra mer gas; att det inte sotar igen beror på överflödet av "ren" luft, men den går magert => skapar blåsor. Den är instabil på tomgång = tjyvluft. Bra jobbat! Tydlig diagnos!)
"standard fel" på BMW R75-100.
På BMWn sitter stosen skruvad in i toppen - när den släpper eller gängorna blir dåliga => samma fenomen. (att hitta -det- var inte lätt!) På Japanska radfyror är det O-ringstätningen eller/och planingen mellan topp och stos som kan vara problemet. På B&S med Pulsajet(?), horisontalaxlade 2-4hk så är förgasaren inte planad... o det kommer därmed tjyvluft mellan förgasaren och toppen... det har B&S fabriken löst genom att montera dubbla packningar i fabriken, istället för att plana anliggningsytan på förgasaren! (klart... en packning -är- billigare... men vilken huvudvärk det blir för slutanvändare och serviceverkstäder!)

Så - av med grejorna igen!
Täta läckan!
Bilder! :eat: :popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#43 » 13:39:36, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man problem med förgasargummin som läcker och man får inte tag i nya så kan man använda "Liquisole" för att göra en provisorisk tätning. Man stryker limmet på utsidan av röret. De har visst bytt namn på Liquisole till Casco Rubberfix.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Blockstens trollet

#44 » 19:44:50, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De har jag gjort en gång provisoriskt men har även råkat få hård torkad tub köpt som ej gick använda alls till något hel torkad lim massa i tuben.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se