Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Yamaha viking går ojämnt

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera skotrar här!

Timmerman (trådstartaren)

#1 » 19:32:25, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tagit över svärmors Yamaha Viking 3. En 99:a som går ojämnt o stannar direkt på tomgång. Misständer ibland utför när man rullar utan gaspådrag. Startar lätt när man chokar men så fort man slår av choken stannar den på tomgång, likadant kall eller varm. Då måste man choka för att den ska starta igen o fort köra iväg. Går förövrigt bra medan man kör. När jag frågade henne hur det börjat hade det bara blivit en dag förra säsongen o sen varit så.
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF



dc_lindberg

#2 » 19:45:26, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som när BMW /7 har skit i förgasaren.
Vevhusventilationen är dragen till förgasarna på dem => damm + olja => klet som täpper igen ff.a. fördelaren (atomizer) vilket ger -exakt- det du beskriver om din Yamaha.
Motor och bränsletillförselsystem - kan du berätta vilka dessa är?
Sökte på nätet men kunde inte få fram data om snöskotern(?).
Bilder är också till hjälp.

Vilket är det?
- insprutning
- trottelförgasare
- CV förgasare
- 2 eller 4 takt

Ta ngr bilder - det hjälper med förståelse.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#3 » 20:53:41, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som insugsröret. Är det plast så är det std fel
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

fretchi

#4 » 20:59:44, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju som ett igensatt lågfartsmunstycke eller åtminstone något med förgasaren. Ta loss förgasaren och rengör.
Insuget är i aluminium, men förgasargummina kan också vara spruckna och orsaka problem.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#5 » 21:19:47, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande förgasartyp kan jag tänka mig tre olika alternativ på den här Vikingen:
1) Spjällförgasare med inbyggd bränslepump (egentligen en förvuxen motorsågsförgasare).
2) En eller två Mikuni VM (trottelförgasare med flottör, samma princip som Bing).
3) Två Mikuni TM (också trottelförgasare men med plan istället för cylindrisk trottel, s k flat slide).

På Yamaha med dubbla TM-förgasare, manövreras trottlarna med en axel som går genom bägge förgasarna, och kugghjul + kuggstång. Det har hänt att stoppskruvarna för kugghjulen har släppt, med påföljd att bara ena trotteln (eller i värsta fall ingen av dem) lyfts vid gaspådrag. Detta fel borde visserligen inte påverka tomgången, men det är värt att kolla att stoppskruvarna sitter fast varje gång man skruvar med den typen av förgasare.

Ska man söka på nätet om Yamaha Viking brukar det gå bättre att söka på VK540. Eller på typkoden, som är olika för varje årsmodell, och lika med de tre första tecknen i chassinumret. På snöskotrar brukar den börja med 8 och sedan är det två bokstäver. Pga begränsad surfpott på det mobila bredband som jag kommer åt nu under helgen, så är det inte värt att jag gör några större sökoperationer och nerladdning av VHB mm just nu.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Timmerman (trådstartaren)

#6 » 21:49:37, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag tänkte också att det borde vara ett lågfartsmunstycke som strejkar. Tycker dock att det verkar skumt att det bara kom helt plötsligt. Har varit ut o och lyst lite och det är bara en förgasare på den. Ser ut som en vanlig trottelförgasare. Ser helt och rent ut runtomkring men klart det skulle kunna vara en spricka som inte syns på anslutningen. Det jag fått veta nu är att hennes son rengjorde förgasare för ett år sen men blev tydligen ingen skillnad
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

Micke_fixar

#7 » 22:06:49, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter spjällförgasare på dom. Dom har även hänggasvakt på dom som kan strula. Byt tändstift och gör ren förgasaren, går på 10 min :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Micke_fixar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:06, 21-03-2017
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Abene VHF3, Storebro GK195, BM 350-H10, BM 350, BM G612.

Ivar Risslén

#8 » 22:15:12, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit ut för samma sak med min Viking. Då hjälpte det att rengöra förgasaren. Hjälper inte det så är det till att kolla gummina på insugsröret så att inte de har sprickor. Sedan så är det till att kolla funktionen på bränslepumpen att den är okej,
Är det färsk bensin i den? När bensinen är något år så går min Viking som om den får magert.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#9 » 22:34:38, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timmerman skrev:Ja jag tänkte också att det borde vara ett lågfartsmunstycke som strejkar. Tycker dock att det verkar skumt att det bara kom helt plötsligt. Har varit ut o och lyst lite och det är bara en förgasare på den. Ser ut som en vanlig trottelförgasare. Ser helt och rent ut runtomkring men klart det skulle kunna vara en spricka som inte syns på anslutningen. Det jag fått veta nu är att hennes son rengjorde förgasare för ett år sen men blev tydligen ingen skillnad


Dokumenterade han jobbet?
Min analogi med Bing 64 och 94 - jag har sett "rengjorda" förgasare...när man väl gjort -ren- dem då fungerar de...

Det du beskriver -är- bränslebrist på låga varv/liten gas => något blockerar det bränsleflödet.
Ja. Tjyvluft kan ge liknande effekt. På BMW är det gummina mellan förgasare och insugsstos. På Japanska kan det vara o-ringen/tätningen mellan toppen och insugsstosen (hade det problemet på min Suzuki GS850GN).
Om det är tjyvluft går den för magert - syns -direkt- på tändstiftet! Ta loss det. Ta färgfoto på det. Beskriv med egna ord vad du uppfattar när du titta på elektrod och isolator fot.

Bingarna är "dinga" - de har flera fällor gällande att blockera flödet av bränsle. Antar att din förgasare inte är ett dugg "snällare".
- ultraljud
- blåser sedan ren och torr med tryckluft
- kan ev., vara utfällningar av bränsle i kanalerna och eller oxidering, o då får man pilla försiktigt med vad man kan komma åt med; därefter får man vackert göra om ultaljudstvätt och renblåsning (om och om igen tills förgasaren är visuellt helt ren; och man kan känna att tryckluften verkligen kommer fram och igenom alla kanaler)
- munstyckena behandlas på samma sätt som förgasaren.

Luring:
- sitter det en flottör av frigolit i förgasaren?
Ta loss den o lägg den i en skål med bensin - se efter att den flyter som den ska.
Frigoliten gillar inte sprit... sprit sänker den... = någon har kört på Blyfri 95... eller ännu värre E85...
Det som sker om flottören är för tung är att den chokar ihjäl motorn på låga varv; samma effekt som om lågfartmunstycket är blockerat: motorn "dör".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Timmerman (trådstartaren)

#10 » 22:40:59, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok många bra tips som jag får gå vidare med. Förgasaren är en Mikuni B38-34×1

1 person gillar det här inlägget.
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

dc_lindberg

#11 » 04:06:04, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://mikunipower.com/
http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
http://www.mikunipower.com/Catalog/Miku ... g36-01.htm
https://issuu.com/heydownloads/docs/yam ... hop_servic
https://www.snowmobileforum.com/threads ... 986.22326/
https://www.snowmobileforum.com/threads ... ost-186485
https://www.snowmobileforum.com/threads ... ost-983002


Problem.
Detta är det enda jag hittar om den förgasaren:
http://www.tuning-moto.ru/snowcatalog/8/357
http://www.xn--80aaigddfkc3conk2a.xn--p ... /VK540.pdf
Sid 2-31 till 2-37
Dålig ritning! Ser ut som B38-32 modellen i länkarna ovan-

Bild

Bild


OM B är det samma som B38-32 (se länkar ovan) så har den förgasaren ingen pump (?); bara ett spjäll.
=> den tekniken har jag inte lärt mig än.
Om din däremot motsvarar BN38, så sitter det en liten "bensinpump" under det 4-kantiga locket.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Slutsats, oavsett:
- skit i förgasaren; blockat lågfarts/startmunstycke


Sid 2-36
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Timmerman (trådstartaren)

#12 » 12:35:51, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det bästa att använda och tvätta rent förgasaren med? Har tömt tank o lossat förgasare och siktar på en rejäl rengöring
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

torbjorn_forsman

#13 » 13:05:15, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på vad för slags smuts man hittar i förgasaren, så man bör plocka isär och avsyna innan man bestämmer hur man ska tvätta. Om det är mycket ärg och oxider pga att det har stått vatten i flottörhuset, så kan det fungera med något vattenbaserat surt (t ex hetvatten + Hessa Kalkbort eller någon bra badrumsrengöring). Skölj noga med rent vatten och var snabb att blåsa torrt efteråt, så att inte syrorna börjar fräta på saker som ska vara kvar! Rör det sig om hartser från gammal bensin, hoptorkad tvåtaktsolja, färgämne från dålig alkylatbensin mm så fungerar det ofta att blanda 20-30 % thinner och resten bensin.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonde456

#14 » 14:37:33, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagen soppa är ett stort problem för oss med säsongsfordon, enda sättet är att ta isär och ultraljudstvätta munstycken för att få bort oxiden.
Beläggningen syns inte med blotta ögat ens men dom går ändå som skit.
Har provat slå i alla möjliga rengörande trolldrycker i min skoter som fått sjukan inför denna säsong när jag slarvat men det hjälper inte så jag måste ta isär min.
När du ställer undan så slå tvåtaktsolja direkt i tanken och kör så att du får omsatt soppan och har oljeblandat i förgasaren över sommaren, alternativt slå i aspen innan avställning.
Sen i sommar när du sprättar din öl till midsommargrillningen så går du in i boden där du har skotern och startar den så slipper du problem nästa säsong.

2 personer gillar det här inlägget.
bonde456
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:17, 23-01-2014
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Baklastare 621
Polaris Sportsman 850

dc_lindberg

#15 » 18:10:32, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla delar du kan skruva loss, tar du loss.
=> ultraljudsbad med alltihop, utom packningar och tätningar förstås.

Jag använder lacknafta.

Andra använder:
Vatten
Vatten med tvättmedel (Se upp! tvättmedel kan fräta! Yes! är ok handdiskmedel)
Diesel
Fotogen
Bensin

Om det inte vill släppa ändå, så kan man "koka" i motorolja. Lägsta värmen. Försök hålla nere värmen till 100-150*C.

Blås ren alla delar mellan varje tvättsteg med tryckluft. (Håll -i- munstyckena o stå -inomhus- i begränsat utrymme!... annat fall är risken hög att de "rymmer"...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se