Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Yamaha viking går ojämnt

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera skotrar här!

Timmerman (trådstartaren)

#16 » 20:25:52, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började lossa förgasaren nu för rengöring. Det första jag ser är gummit bakom förgasarn till luftburen är trasigt. Kan det vara så enkelt att det gör att han stannar?
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF



torbjorn_forsman

#17 » 20:27:04, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummit mellan förgasare och luftburk borde inte kunna ställa till med särskilt mycket. Däremot är gummit mellan förgasare och insugningsrör desto mer kritiskt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Timmerman (trådstartaren)

#18 » 20:41:59, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började skruva loss förgasaren. Gummit mot luftburkenr skadat. Kan det vara så enkelt att den inte går på tomgången?
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

tortap

#19 » 20:58:46, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftburken kan vara avstämd så viss påverkan på gången kan det ha trots allt.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

fretchi

#20 » 21:45:58, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske kan påverka en gnutta på specifika varvtal (möjligtvis), men nog fasen ska den gå på tomgång, om än helt utan luftburk.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Timmerman (trådstartaren)

#21 » 22:06:07, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det låg och högvarvsmunstycket man ser där nere. Ska se om jag kan pilla ut dem. Där gummituttarna sitter är det ett hål nere i den ena men i den andra verkar det vara nått i botten, ska man ut med det också. Bör man också ta bort spjällaxel, flottör mm och lägga hela förgasaren i blöt eller räcker det med munstyckena och blåsa rent resten
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

Timmerman (trådstartaren)

#22 » 22:09:23, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

torbjorn_forsman

#23 » 22:40:27, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta inte loss spjäll och spjällaxel om det inte är absolut nödvändigt (t ex för att byta en krokig spjällaxel). Ofta är skruvarna som håller spjället låsta med körnslag eller liknande, så det slutar lätt med att man förstör saker när man ska ta isär.
Leta på en bra sprängskiss och beskrivning för förgasaren innan du fortsätter plocka isär den, om du inte har erfarenhet av samma förgasartyp sedan tidigare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Timmerman (trådstartaren)

#24 » 22:44:11, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä ingen erfarenhet. Ska kika efter spränskiss. Men hittills tycker jagvinte det verkar vara så mycket mer än de två munstycken och flottar som går att skriva loss.
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

dc_lindberg

#25 » 23:33:59, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Det du ser är munstycken. De är har ett spår för skruvmejsel.

Nu skiljer sig TF och jag åt gällande spjäll och spjällaxel; men TF's varning är helt korrekt!
Skruvarna som håller spjället i spjällaxeln -är- "loctitade" !!! Måste värmas loss!!!
Man kan med -gott- samvete utgå ifrån att första gången man skruvar loss sådan skruvar, så ryker gängorna i spjällaxeln!... o det är en ovälkommen erfarenhet...
Så i det här läget är nog att ta loss spjällaxeln "över överkurs" för dig - avvakta! Se om du får ordning på förgasaren utan att ta loss spjället.

Problemet är att spällaxel ofta är tätad med en o-ring... den tål ultraljudsbad, men ogillar värme...

Gällande de skador du sett före förgasaren:
- ja, de kan påverka, men inte till den grad, och ej heller på det sätt, som du beskrivit - så länge som det inte är ett avstämt "undertryck" som skall skapas -före- förgasaren... (knappast troligt att det är så komplicerat).
Men, om det är trasiga gummin/plastdetaljer före förgasaren...då är det troligtvis inte ett dugg bättre -efter- förgasaren, och då är vi tillbaka vid tjyvluften jag skrev om tidigare ;-)


När du ska skruva loss munstyckena - se till att du har absolut bästa passform (tjocklek) på skruvmejselns blad!!!
Munstyckena sitter -hårt- ; slinter du... då går de sönder.
De måste dän för att du ska kunna blåsa ren förgasaren. Du måste få dän dem för att se vilka nummer de har, så du kan stämma av att de är -rätt- bestyckning! (jag har varit med om hel tossiga bestyckningar på BMW's bingar där verkstäder "tagit vad man hade hemma" )

Lagom värme är en bästa bundsförvanten du har i när du ska "dissikera" en förgasare.
Bilderna ovan är bra. Så långt det det riktigt bra ut!

Sprinten som håller flottören är säkert koniskt.
Knacka försiktigt åt ena hållet. Händer inget. Knacka försiktigt åt andra hållet. Tills den lossnar åt endera hållet.
De där flottörerna är lite knepiga att kontrollera flytförmågan på - principen är enkel dock; en nål genom hålen där sprinten sitter, håll i flottören för hand, sänk ned den i en skål med bensin. Ta foto! (finns troligtvis en "gjutskarv" på flottören som fungerar som "flytnivåidikator" - gissar att flottören inte får sjunka djupare än kring 1/3 av tjockleken; mer än 50% o flottören är "historia". Ser jag rätt i att det är en "gummiflottör", inte svart frigolit väl ?)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

marve

#26 » 01:14:05, 23-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man sprejar lite med startgas runt gummit mellan förgasare och insugningsrör brukar tomgångsvarvet höjas om gummit har sprickor .
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Timmerman (trådstartaren)

#27 » 06:09:59, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställde nytt gummi mot luftburen igår men det mot indugningsröret ser få fräscht ut. Förgasarn ligger i aspen och munstycken
a la jag i bromsrengöring och blåst med tryckluft. Sätter ihop när gummit kommer o hoppas på det bästa. Annars får jag fundera vidare om jag kika mer på flottören då.
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF

fretchi

#28 » 09:03:35, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar ju inte skada att ta ut flottören och rengöra flottörnålen och dess säte. Om än jag inte tror att den är ditt problem nu.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

torbjorn_forsman

#29 » 09:48:45, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller munstyckena, i synnerhet om något av dem är av sorten med en lång "hals" på ena sidan (eller båda sidorna) av strypningen, så nöj dig inte med att det bara går att blåsa genom dem och att det lyser genom dem när man håller upp dem mot ljuset. Titta på dem noga med lupp eller mikroskop också, och kolla att det inte sitter något skräp på sidan av som bara väntar på att få lossna och sätta igen strypningen. "halsarna" kan man rensa ur med en passande borr.

Alkylatbensin som t ex Aspen brukar totalt sakna förmåga att lösa upp smuts. Det som verkligen kan lösa smuts är de cykliska kolväten (s k bensenringar) som ingår i vanlig bensin men som är borttagna ur alkylatbensinen eftersom de är cancerframkallande.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Timmerman (trådstartaren)

#30 » 13:28:06, 01-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen.Tog som lite tid att få fram ett nytt förgasargummi. Beställde förra måndagen av hanföarn inne i stan. Tydligen kom det grejor idag men gummit var restat trots att det var beställt från ett centrallager från Yamaha i Holland. Nån som har tips vart man lättast hittar ett sånt
Timmerman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:16, 27-03-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se