Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

Smörja variatorer på Yamaha 540 111

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skotrar här!

gustav51 (trådstartaren)

#1 » 15:15:35, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är rekommenderas skall variatorerna smörjas och vilket smörjmedel rekommenderas isåfall? Finns det andra ställen man bör gå igenom och smörja, förutom de fyra smörjnipplarna som finns?

Tacksam för svar
gustav51
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:38, 06-01-2021
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vimek, BM Volvo, BM Victor, Zetor, Ockelbo 8000, Aktiv Karibo, Yamaha



torbjorn_forsman

#2 » 16:05:57, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se instruktionsboken för skotern. Normalt brukar man vilja hålla skotervariatorer osmorda för att de inte ska klibba ihop av en seg blandning av gummispån och smörjmedel. Om det är absolut nödvändigt så kan man smörja rullarna i primärvariatorn med någon MoS2-glidlack eller liknande (ta loss dem så att du kan smörja även lagringen för varje rulle). Om sekundärvariatorn är förskjutbar på sin axel, så ska det vara smort med litegrann vanligt universalfett där, bara så pass att den inte riskerar att rosta fast. Universalfett kan också användas till alla smörjnipplar i boggi och framvagn. Styrlederna och ev leder till krängningshämmare har förmodligen inga smörjnipplar, dem kan man antingen smörja genom att smeta på fett med pensel eller också får man vara framme ofta med sprayolja.

Om skotern har hydraulisk broms och enkolvsok, så kan det vara bra att hålla glidpinnar/glidskenor för oket smorda, på precis samma sätt som på en bil med liknande bromsok. Det är också lämpligt att byta bromsvätska regelbundet.

Lager för boggihjul brukar vara helkapslade (2RS), dem smörjer man inte i förebyggande syfte utan byter dem när de börjar glappa eller låta illa.

Om motorn är luftkyld så kan det finnas ett smörjställe för fläktlagringen, det bör i så fall stå om det i instruktionsboken.
Kilremmen för kylfläkt (eller vattenpump om den är vattenkyld) bör också få regelbunden tillsyn. Tänk på att inte spänna remmen för hårt på luftkylda modeller, då är det lätt hänt att armkorset för fläktlagret går sönder.
Om den är vattenkyld så skadar det inte att byta kylvätska emellanåt.

Håll också koll på oljenivån i kedjehuset/växellådan.

Instruktionsböcker och VHB för Yamaha-skotrar brukar vara lätta att googla fram för nedladdning, sök då på skoterns modellkod (de tre första tecknen i chassinumret).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tortap

#3 » 18:06:26, 24-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar bara blåsa rent variatorn om jag tar isär den. Om jag får feeling kan det bli bromsrengöring och torka med ren trasa. Eller aceton på skivorna. Allt klet riskerar bara att fånga skräp och remrester. Idag brukar variatorer ha rullar istället för glidklackar men jag tror det är glidklackar på den där. Men torrt ska det vara i vilket fall.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

gustav51 (trådstartaren)

#4 » 08:57:13, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. En annan fråga som dykt upp, denna skotern har jag nyss köpt av person som inte kört många mil, behållaren för 2-t oljan är nästan full, jag misstänker att denna oljan är 3-5 år finns det någon risk att den inte smörjer? Har kört några hundratal meter haft den igång ett tag och 2-t rök blir det så det verkar fungera, men finns det andra erfarenheter?
gustav51
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:38, 06-01-2021
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vimek, BM Volvo, BM Victor, Zetor, Ockelbo 8000, Aktiv Karibo, Yamaha

tortap

#5 » 09:06:26, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byta bränsle som stått länge det har man fått göra, och ta isär förgasare som fått beläggningar, men olja har jag aldrig hört att man bytt på grund av ålder. Jag skulle nog köra upp oljan som den är. Det är ändå en Yamaha, de brukar funka.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn_forsman

#6 » 10:07:58, 25-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen risk att oljan åldras, däremot kan det vara bra att titta till slangar, filter mm för separatsmörjningen.
Möjligen kan det vara värt att vara försiktig om man ska byta till ett annat märke av olja, åtminstone teoretiskt kan det tänkas hända saker med inkompatibla tillsatser. Kan vara lämpligt att köra så slut man vågar på den gamla oljan (inte bara tills varningslampan tänds utan tills man ser att det är så gott som tomt i behållaren) innan man häller i ny olja, sen kör man några mil i inte alltför sträng kyla på en gång.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se