Se instruktionsboken för skotern. Normalt brukar man vilja hålla skotervariatorer osmorda för att de inte ska klibba ihop av en seg blandning av gummispån och smörjmedel. Om det är absolut nödvändigt så kan man smörja rullarna i primärvariatorn med någon MoS2-glidlack eller liknande (ta loss dem så att du kan smörja även lagringen för varje
rulle). Om sekundärvariatorn är förskjutbar på sin
axel, så ska det vara smort med litegrann vanligt
universalfett där, bara så pass att den inte riskerar att rosta fast. Universalfett kan också användas till alla smörjnipplar i boggi och framvagn. Styrlederna och ev leder till krängningshämmare har förmodligen inga smörjnipplar, dem kan man antingen smörja genom att smeta på fett med pensel eller också får man vara framme ofta med sprayolja.
Om skotern har
hydraulisk broms och enkolvsok, så kan det vara bra att hålla glidpinnar/glidskenor för oket smorda, på precis samma sätt som på en bil med liknande
bromsok. Det är också lämpligt att byta bromsvätska regelbundet.
Lager för boggihjul brukar vara helkapslade (2RS), dem smörjer man inte i förebyggande syfte utan byter dem när de börjar glappa eller låta illa.
Om motorn är luftkyld så kan det finnas ett smörjställe för fläktlagringen, det bör i så fall stå om det i instruktionsboken.
Kilremmen för
kylfläkt (eller
vattenpump om den är vattenkyld) bör också få regelbunden tillsyn. Tänk på att inte spänna remmen för hårt på luftkylda modeller, då är det lätt hänt att armkorset för fläktlagret går sönder.
Om den är vattenkyld så skadar det inte att byta kylvätska emellanåt.
Håll också koll på oljenivån i kedjehuset/växellådan.
Instruktionsböcker och VHB för Yamaha-skotrar brukar vara lätta att googla fram för nedladdning, sök då på skoterns modellkod (de tre första tecknen i chassinumret).