Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

I veckan var det paketöppning

81 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera skotrar här!

Simnil (trådstartaren)

#46 » 11:41:44, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Nu på senare år har skoter ivern lagt sig ordentligt, men min 14,s pro ride rmk 800 har faktiskt varit fantastisk med rem ätande faktiskt. Har inte sprängt en enda rem på dryga 500 mil, däremot tror jag 2 remmar har fransat sig. Men ingen sprängning och då brukar jag också vålda ganska ordentligt också


Det är skillnaden mellan 600 och 850, med småkubikarna hinner man vara med när det börjar hända något medans med stormotorerna hinner flisa remmen innan man hinner reagera.

ProRiden jag hade innan gick 100 mil på originalremmen, sen monterade jag Fire'N Ice motorstöd och bytte ingen fler rem innan den såldes med 360 mil på mätaren.
ProRide 800an och min nuvarande 600R går rätt liknande vill jag påstå.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Simnil (trådstartaren)

#47 » 09:51:56, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hände en grej.... Började fundera på att handla "nytt" i sommar, att fara runt mellan handlare och "skambjuda" på kvarvarande nya -22or och -23or, (för ordinarie nypriser har skenat iväg till orimliga höjder)
Men så dök denna upp i förra veckan, nästgårds, och till skaplig kurs. det är en -22a, dvs samma som 600an jag har nu, men 850. Den har gått hela 30,4 mil och har 40% kvar av inkörningen =)
Inte riktigt äpple mot äpple då -23 och -24 har nyare chassie men typ 67 papp billigare än listpriset på en "likadan" -24 väger ju in en del.

Så i går hämtade jag hem denna:

Bild

Någon som är sugen på en Summit 600R?

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Fosson

#48 » 10:00:00, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:...Någon som är sugen på en Summit 600R?


Tyvärr inte, frun fick tag på en i förra veckan och jag har lämnat min till en som är fena på variatorer så nu börjar vi bli kompisar :smile:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

tortap

#49 » 10:06:39, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt. Såå hur går tankarna 600 vs 850 nu när du testat ett par säsonger?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Simnil (trådstartaren)

#50 » 10:38:50, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:
Tyvärr inte, frun fick tag på en i förra veckan och jag har lämnat min till en som är fena på variatorer så nu börjar vi bli kompisar :smile:


Vad är det för årsmodell på din? Var rätt olika grejer i sambons -19 jämfört med min -22. -22 funkade betydligt bättre. Har haft i det närmaste standard i primären men bytt dit en Team-sekundär och tycker det har fungerat skapligt.

tortap skrev:Trevligt. Såå hur går tankarna 600 vs 850 nu när du testat ett par säsonger?



600an är kapabel, inget snack om saken. Jag och polarn som kör 146" 850 kommer oss ungefär lika långt, men med ganska olika stil.

Men, man kan sammanfatta det med att "600 kan också, men 850 är roligare". Jämför man två lika långa så hänger inte sexhundran med, men det är ju bara logiskt.

Nu är det frenetisk skruvning för att fixa i ordning sexhundran för blocket, plocka bort GPS, byta matta, stötdämpare och sekundärvariator + städning och puts med mera, och så vidare.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Fosson

#51 » 11:15:10, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:..Vad är det för årsmodell på din? Var rätt olika grejer i sambons -19 jämfört med min -22. -22 funkade betydligt bättre. Har haft i det närmaste standard i primären men bytt dit en Team-sekundär och tycker det har fungerat skapligt.

Nu är det frenetisk skruvning för att fixa i ordning sexhundran för blocket, plocka bort GPS, byta matta, stötdämpare och sekundärvariator + städning och puts med mera, och så vidare.


Min är en -21, frun hittade en -19.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Simnil (trådstartaren)

#52 » 12:22:24, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Enligt reservdelsbladen på nätet var 21 och 22 lika bestyckade. Betydligt lugnare än den tämligen nervösa bestyckningen -19 hade.
Tyckte -19 var som en RS i ingrepp, hetsig och nervös.

Jag har en tämligen udda inställning tillvariatorer som tillverkarna, och de flesta kit-makarna tydligen inte håller med om. Flackt och mjukt i sekundären för att inte skapa värme och sen sköta uppväxling med primären. Många verkar gå på teorin att man ska ha branta helixar och bota bristen på backshift med stenhård fjäder för att sen tvingas mecka dit skittunga vikter, med motsvarande skarp fjäder, i primären för att kunna "rå på" sekundären.

Så min 600a hade original i primären, uppdrevad lite genom byte till 2,86 drivhjul, samt en Team Tied sekundär med flack helix och mjuk fjäder. Direkt 850ns inkörning är klar åker Teamvariatorn på samt Heelclickervikterna jag har kvar sen förra 850n. Heelclickervikterna är underbara, man kan ha 2500rpm i ingrepp, låga "cruisingvarv", men ändå ruskigt explosiv då men ger gas och fantastik matthastighet i pudret. (Dom var tyvärr för tunga för 600an så jag hade dom inte på den)

Det lustiga med sambons -19 var att den hade så stor skillnad i hur den gick mellan, under och efter inkörning. Den varvade 1000rpm för lite när hon hämtade ut den så vi fick ut nya ramper för att få upp varven, när inkörningen var slut var det bara byta tillbaks. Ingen annan E-tec jag haft har det märkts så stor skillnad på, om ens någon.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#53 » 17:50:28, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ett kit att köpa från BRP kostar runt 500 kr då är det helix fjäder till sekundären och en shimsbricka till primären och lite bultar då ska variatorn bli mera lika de nyare och remmarna hålla bättre. Hur upplever du kylningen på 600an vs 850 stämmer det att 600an klarar sig med mindre kylning ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#54 » 17:52:03, 09-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#55 » 08:27:46, 13-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Det finns ett kit att köpa från BRP kostar runt 500 kr då är det helix fjäder till sekundären och en shimsbricka till primären och lite bultar då ska variatorn bli mera lika de nyare och remmarna hålla bättre. Hur upplever du kylningen på 600an vs 850 stämmer det att 600an klarar sig med mindre kylning ?


Absolut, det är en jäkla skillnad. Det märkte vi direkt när jag och sambon hade 850/600R med samma mattlängd och kamhöjd, jag fick leta kylning medan hon kunde glida runt och turista utan att oroa sig. den jag köpte nu är en "Shorty", dvs kortare tunnel, så den verkar börja räkna upp temp-pluppar direkt man kommer på lite hårdare underlag. Ska köpa dit en "scnäpp-on stänklapp" så den klarar sig lite bättre.

Appropå variatorer. Jo, schimset i primärvariatorn ger lite snällare ingrepp men skulle jag ge mig på att "fixa" en -19/-20 skulle jag köpa primärvikter/ramper och fjäder från -20/-22, det blir lite dyrare men det blir rätt bra. De nyare 901-ramperna är mycket trevligare än 951 som sitter på de äldre.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Simnil (trådstartaren)

#56 » 09:59:32, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, Annonserade ut 600an i fredags mitt på dagen. Lördag morgon messade en ung gentleman och undrade om han fick komma och kolla på eftermiddagen "då det ju inte var så långt". Visade sig att han hade ca 25-30 mil/3+ tim körning. (Nej, han var inte kustbo, en inlandbos 25 mil är en kustbos 100mil, och det verkar alltid vara längre från kusten och in än från inlandet och ut till kusten)

Killen dök upp, kikade, betalade, lastade och for. En av de smidigaste affärerna jag gjort. Nu är det väl inte särskilt "farligt" att köpa en skoter med två års garanti kvar på men nog finns det folk som skulle krånglat till det ändå. Hoppas den kommer funka bra för honom, och det borde den.

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#57 » 13:21:40, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Freeride 850 är nog en riktigt rolig maskin sitter det shoot start på dom och är det 75 mm eller 66 mm kammar på dom ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#58 » 14:50:19, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:En Freeride 850 är nog en riktigt rolig maskin sitter det shoot start på dom och är det 75 mm eller 66 mm kammar på dom ?


Tyvärr "vanlig elstart", så nu måste jag montera magnapull. (för det ska ingen skoter vara utan)

75mm kammar, känns som kuggdrift efter 59mm mattan jag hade på 600an :smile:
Känns dock lite "tungjobbad" och kantig" så jag ska ta och besikta skicket på 67mm Challenger extreme-mattan som ligger i uthuset, den vore nog lagom tror jag. Challenger 59an kommer nog kännas för tandlös så den ska jag förmodligen avyttra.

Standardfjädringen kändes riktigt skaplig underhelgens bravader..... men Öhlinarna från 600an hängde på väggen och klåfingrarna kunde inte hålla sig borta, så nu sitter dom på skotern.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

treaser2

#59 » 15:12:50, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herregud det är nästan dubbla min kamhöjd....
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

toker

#60 » 15:29:30, 15-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
toker skrev:En Freeride 850 är nog en riktigt rolig maskin sitter det shoot start på dom och är det 75 mm eller 66 mm kammar på dom ?


Tyvärr "vanlig elstart", så nu måste jag montera magnapull. (för det ska ingen skoter vara utan)

75mm kammar, känns som kuggdrift efter 59mm mattan jag hade på 600an :smile:
Känns dock lite "tungjobbad" och kantig" så jag ska ta och besikta skicket på 67mm Challenger extreme-mattan som ligger i uthuset, den vore nog lagom tror jag. Challenger 59an kommer nog kännas för tandlös så den ska jag förmodligen avyttra.

Standardfjädringen kändes riktigt skaplig underhelgens bravader..... men Öhlinarna från 600an hängde på väggen och klåfingrarna kunde inte hålla sig borta, så nu sitter dom på skotern.

Elstart är inte fel är ju ganska tung dragen när dom är kall men nog vill man ha magnapull man vet aldrig med batteriet. Har ju 75 mm kammar på min Boondocker men tror nog att lite lägre vore bättre åker trots allt en del led och nu på våren är det hårt har haft lite funderar att kapa ner den kanske 5-10 mm så man får lite hårdare toppar men har inte kommit längre än just funderingar och är osäker på resultatet. Grannpojken har en summit 850 med 66 kammar och den verkar ta sig fram lika bra som min så skillnaden är nog minimal i Sverige.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se