Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCSnöskotrar

I veckan var det paketöppning

81 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera skotrar här!

Simnil (trådstartaren)

#16 » 11:08:20, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:
Simnil skrev:Jag föredrar figurskurna Hardoxprofiler men smaken är som baken! :mrgreen:


Dom vill vi se innan du monterar dom :photograph:



Bild

Gör och säljer ett gäng någon gång då och då.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Fosson

#17 » 11:33:59, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev: Varför "långbandare"? Kör mest ospårat och "i riset", har man inte barr i kalsongerna när man kommer hem har man inte kört skoter! =)


Hade inte kunnat sagt det bättre själv :lmao:


Simnil skrev: Varför 600R? Jag har kört 800 och 850 sen 2005 men i år så klev stormotorerna över min smärtgräns vad det gäller prislapp. Sambon har en Summit 600R -19 så jag har testat lite och tänkte ge det en chans jag också. Nya 600R är "ett helt annat djur" än gamla Etec 600an och går riktigt fint. Det är inte så förbaskat många dagar per år med snöförhållanden som 600R inte kommer klara av. Jag kommer definitivt få ändra körstil och vissa situationer som man våldat sig ur med 850n kommer kräva en del finess istället.
En bisak med 600 som också hjälper till är begagnatpriserna. 850n jag håller på att sälja bort nu har fallit ca 50k på tre år, sambon skulle snudd på få igen pengarna på hennes 600a som hon köpte samtidigt.



Mina Summit har alltid varit 600:or. De tidigare 146", den nya 154" Jag har inget behov av den extra effekten en 850 erbjuder då jag mest åker omkring och kollar läget, mestadels i skogen men ofta också på fjället.
Jag vill kunna smyga omkring när jag kör och ha lite "gummiband" i gashandtaget istället för att vålda mig ur situationerna, jag har ändå aldrig upplevt att jag saknat effekt, den har funnits där om jag behövt den. Tyvärr tycker jag smygegenskaperna försvann nu med R-motorn, nu är det allt eller inget när jag gasar. Jag ska kolla med en bekant som är bra på variatorer om han kan göra något.

Det är idag heller inte SÅ j*vla roligt att tanka de extra litrarna som en 850 vill ha, min polare med turbobestyckad Yamaha Sidewinder gråter varje gång vi ska tanka och han inser att han tankar dubbelt så mycket, fast vi kört likadant.
Jag hann inte känna skillnaden så mycket mellan 146" och 154", det blir intressant nu i vinter.

En komisk grej när jag sålde min förra Summit i februari, jag blev totalt nerringd, av tjejer. Det är tydligen en tjejskoter jag åker omkring på :mrgreen:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

tortap

#18 » 11:46:43, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kört samtidigt som en 850 summit? Strax över litern om man kör touring. Helt otroligt snåla för vad det är för maskin. Du kan ju inte jämför med en Yamaha som väger det dubbla heller.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Fosson

#19 » 11:58:59, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä aldrig 850 Summit, bara 850 Boondocker och 850SKS. Ja, vid touring är väl de flesta helt ok, det är vid "aktiv" körning det visar sig.
Yamman kanske var ett dåligt exempel, ja.

Hmm, jag har ju en Hardoxplåt liggande, kanske ska skära till ett par stål :klia:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Simnil (trådstartaren)

#20 » 12:15:06, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:
Tyvärr tycker jag smygegenskaperna försvann nu med R-motorn, nu är det allt eller inget när jag gasar. Jag ska kolla med en bekant som är bra på variatorer om han kan göra något.


Jag har laborerat en hel del med 850n och samma saker ska jag utsätta 600an för. Den "hetsighet" du pratar om har inte med motorn att göra det är just variatorbestyckningen i "nya" P-drivevariatorn som är boven. Min 850 fick jag till perfekt, 2700 i ingreppsvarv, silkeslent ingrepp men utan remslir. Gick smyga med i 5 km/h och hade måttliga ledfinåkarvarvtal men ändå råförbannad om man gav järnet. Tänk "lättretad lappskoter" :mrgreen: =)

Sambons Summit 600 är precis som du säger, känns som en nervös och hetsig tävlingsmaskin när man ska finköra runt gården, men hon är inte lika kräsen som jag så hon tycker att den duger.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Fosson

#21 » 12:51:08, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, nervositet, rätt ord.
Det är när jag stannat till för att fundera över ett vägval och ska iväg igen som jag inte vill börja gräva ett dike och därför måste gasa på för att inte sätta fast mig, utan istället kunna "känna mig för" lite innan jag ev måste dra på.


Om min bekant inte får till det kommer jag till dig :mrgreen:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

tortap

#22 » 13:21:22, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk så olika man kan resonera. Jag gillar det lite mer hysteriska tillslaget. Egentligen var -17 850 perfekt. Svår nästan omöjlig att smyga med. Står man dåligt till är det bra om man kan slita lös mattan direkt så man får gräva ner sig för då håller man balansen själv utan att underlaget påverkar. Smyger man igång i en lutning så vill man gärna följa med terrängen neråt. Men jag har aldrig fått till en mjuk men ändå snabbt reagerande variatorsetup så det kanske funkar det med.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#23 » 13:33:20, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att läsa om era skotrar. Man blir lite avund på dom som bor där det finns snö. Förr när det fanns snö här på vintrarna hade jag skoter. Mamma o pappa hade oxå. Minns mycket kul man hade. Sista skotern här var en av dom första med vattenkylning. Måste varit 20år sen eller nåt. Då fanns det snö nån vecka om året kanske. Nu är det nån dag per år :/
Så nu måste man åka iväg en bra bit för att åka och det tar bort hela nöjet tycker jag. Ska ju vara så man kan köra rätt ut från skjulet i snön om det ska vara nån vits.

Man får nöja sig med fyrhjuling på dessa breddgrader. Det funkar ju hela året visserligen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fosson

#24 » 14:10:12, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Tänk så olika man kan resonera....


Eller hur :razz:
Min -17 600 146" var perfekt på det där med att smyga iväg, om jag ville det, och även på att gräva till en hylla att stå på vid skråkörning i nån sluttning, om jag ville det.
Den nya är variatorn bara på-eller-av-ish.
Lika när jag kryssar genom skogen och kliver mellan höger och vänster fotsteg, då kan jag råka klämma till lite på gashandtaget, den förra variatorn var mer förlåtande för det och så kunde jag köra vidare som jag tänkt. Den nya gör så skotern hoppar fram en meter direkt om jag råkar göra så och då kan jag ha missat luckan mellan träden jag tänkte åka genom.
I övrigt älskar jag Summiten och kommer aldrig att äga nåt annat om dom nu inte ändrar dem radikalt.
Jag funderar dock på att komplettera med nån gubbskoter a la Viking eller WideTrak typ :mrgreen:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Simnil (trådstartaren)

#25 » 14:57:23, 03-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag gillade med setupen jag hade i 850n var att man valde själv, gasade man lite försiktigt var den mjuk, men ändå distinkt utan slir, gasade man lite till så var den asförbannad.

Körde en original Expert 850 runt huset en sväng i våras och trodde det var något fel på den när jag var van min egen =)
Utgångsmaterialet i mitt "kit" är vikterna ur detta kitet:
https://www.gosnow.se/heel-clicker-prim ... nkl-summit
Sen så använder jag inte deras fjädrar utan betydligt mjukare grejer och testar ut viktningen själv. Körde även en Team sekundärvariator vilket jag även kommer göra på 600an. Skulle jag använda QRS-sekundären, gud förbjude, så skulle jag sätta i en flack rak helix och en mjuk fjäder.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Jonas Ryrfeldt

#26 » 22:33:24, 04-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Varför "långbandare"? Kör mest ospårat och "i riset", har man inte barr i kalsongerna när man kommer hem har man inte kört skoter!


Helt rätt :thumme: Men för mig beror det mest på att jag är så jäkla dålig på att köra skoter...... :mrgreen:
Långband för att överhuvudtaget komma fram och kör in i träd mest hela tiden för jag inta kan styra dit jag vill.

tortap skrev: Smyger man igång i en lutning så vill man gärna följa med terrängen neråt.


Det där känner jag igen............. :snow: Och därför vill man ha det såhär.......

Simnil skrev: Gick smyga med i 5 km/h och hade måttliga ledfinåkarvarvtal men ändå råförbannad om man gav järnet.


Jag är väldigt nöjd att det blev en 800, hade nog tänkt mig en 600 först. Finns ju hur mycket ork som helst. Men den är ju inte råförbannad.....Vilket jag saknar ibland. Blir variator meck till vintern.... :mrgreen:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Simnil (trådstartaren)

#27 » 15:59:32, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen gjorde bukskyddet vad det är tänkt att göra. Rejäl grundstötning på en dold sten. Kan inte se att något innanför tagit skada.
Blir att byta dit ett nytt så fort jag får tag på ett. (kanske redan i kväll)

Bild

3% av inkörningen kvar nu efter helgens körning. Den börjar vakna till färdigt nu.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

tortap

#28 » 16:30:35, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska ha lite tur ibland, det där ser ut att ha tagit hårt. Kunde ha gått värre.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Simnil (trådstartaren)

#29 » 16:53:57, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Man ska ha lite tur ibland, det där ser ut att ha tagit hårt. Kunde ha gått värre.


Definitivt. Kom klättrandes i lössnön upp ur skogen och ut på kalfjället, landade med buken rakt på stenen då jag satte ner skidorna.

Hade garanterat blivit en flygtur över styret om jag inte haft skyddet där då stenen skulle tagit precis under "revbenen" mellan bakre och främre a-armsinfästning och mest troligt slagit tvärstopp på hela ekipaget.

Hade den tagit 25 cm längre bak hade den tagit drivaxeln.... nu studsade den över den lyckligtvis
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

tortap

#30 » 20:48:05, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde nåt liknande med min -17 för två år sen. Kom över trädgränsen och pricka en sten med ena skidan så den slet lös fästena för A armen. Det blev inlösen :|
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Snöskotrar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se